Syntolkning: en bild på en vit Golden Retriever som ligger bland höstlöven. |
Denna vecka har vi återigen lektioner med Susanna från Funka.
Senast vi hade lektioner med henne pratade vi om återkoppling och denna vecka
fördjupar vi oss inom det området.
Måndag
Måndagens lektion ägnade vi åt att lära oss om hur den
perfekta återkopplingen ser ut. Vi började prata om huruvida det är bra eller
dåligt att en återkopplingsfunktion innehåller många frågor. Vi kom fram till
att det både har sina fördelar och nackdelar. Det är positivt eftersom
användaren vet vad den ska skriva, och det blir tydligare när aktören får in
återkopplingen. Däremot kan det vara negativt eftersom användaren inte orkar
svara på alla frågor och därför struntar i att återkoppla. Man kanske inte kan
svara på alla frågor och tror inte att ens synpunkt är värdig att skickas in.
Det är svårt att få den perfekta balansen med lagom många frågor, så att
aktören får bra information utan att överösa användaren.
Det är viktigt med konstruktiv återkoppling. Som jag nämnt
tidigare så måste alla tre delar finnas med för att webbtillgänglighetsdirektivet
ska fungera. Det är DIGG, Sveriges tillsynsmyndighet, som har i uppdrag att
granska hemsidor inom den offentliga sektorn. Det är staten, kommuner, regioner
och myndigheter som är skyldiga att skriva en tillgänglighetsredogörelse på sin
hemsida, där de förklarar för sina användare hur tillgänglig deras webbplats r,
samt varför. Sist men absolut inte minst är användarna , vars åsikter är mycket
viktiga. Användare som upptäcker brister hos aktörer bör informera om detta
genom att återkoppla, så att problemet kan åtgärdas och göra webbplatsen mer
tillgänglig.
När man skriver en återkoppling är det viktigt att vara
exakt. Skriv inte för mycket, utan ta bara med det som är viktigt. Det är
bättre att inte skriva så mycket och ha energi till att påpeka brister hos
flera aktörer.
Så, vad ska finnas med i en återkoppling? Det finns inga
måsten, men det är vissa saker som är bra att ta med. Här nedan följer de tre
viktigaste. Det kan också vara bra att använda dessa frågor som rubriker i återkopplingen,
för att få en tydlig struktur.
·
Vad är otillgängligt? - Beskriv vad problemet handlar
om, exempelvis bilder, videor, navigering, text, e-tjänster, dokument,
formulär, sidfot, sökfunktioner och så vidare.
·
På vilket sätt är det otillgängligt? - Beskriv den
önskade funktionen, ”Jag försöker…”. Beskriv vad som faktiskt händer, t.ex. ”Då
händer ingenting” eller ”då hamnar jag på en annan sida”.
·
Var finns problemet? - Förklara var på hemsidan
problemet finns. Man kan förklara med ord, men ibland är det svårt, framför
allt om man (som jag) inte känner till de tekniska termerna. Då kan man skicka
med en länk , bifoga en skärmdump eller skärminspelning. Om man skickar en
skärmdump är det bra att markera exakt var på bilden som problemet finns, genom
att exempelvis rita en ring runt det. Förhoppningsvis ger
återkopplingsfunktionen möjlighet att skicka med bilagor.
Övriga punkter kan också vara bra att ta med.
·
Berätta vilken utrustning och vilka hjälpmedel som
används. Vilket operativsystem, webbläsare och version av dessa. Detta är bra
information att ta med, men det kan vara svårt att veta om man inte är insatt i
tekniken. Ibland behöver aktören inte veta vilken version avhjälpmedlet man
har, exempelvis om ett dokument inte fungerar med någon skärmläsare så blir det
överflödig information.
·
Om man känner till en annan hemsida som löst problemet
på ett bra sätt , så är det bra att hänvisa till den.
·
Be om alternativt format om man behöver ha
informationen på hemsidan tillgängliggjord snabbt.
·
Om man har bra kunskap om
webbtillgänglighetsdirektivet är det bra att skilja på personliga åsikter och
faktiska lagbrott.
·
Lämna kontaktuppgifter för att ha en vidare dialog med
myndigheten. Detta är inget krav, men det kan vara till stor hjälp.
Vad är en konstruktiv återkoppling? Det innebär att vara
saklig och inte kasta skit på aktören för att hemsidan inte är tillgänglig. Det
är bra om återkopplingen är faktabaserad, men det går inte alltid. Man behöver
aldrig försvara sin synpunkt, det är ens egen åsikt och den har man rätt att
ha, även om andra inte håller med. Var konkret och tydlig med vad du önskar,
vill du lämna tips, be om alternativt format eller ge förslag på hur aktören
kan förändra något till det bättre. Använd en trevlig ton och var artig mot
aktören. Ha förståelse för motparten och visa att du är medveten om att det
nödvändigtvis inte är personen du skriver till som har orsakat problemet. Ibland
finns det inte tillräckligt med resurser för att göra rätt, därför är det
viktigt att visa respekt för aktören. Man bör vara pedagogisk när man förklarar
sitt ärende, man kan inte ta förgivet att motparten har samma kunskap som en
själv. Det är större chans att få hjälp om man är artig och det öppnar upp för
dialog.
Man ska vara tydlig och förklara exakt vad problemet är, för
att minska risken för missförstånd. Låt det ta tid, för att få en ordentlig och
välskriven återkoppling. Skriv den när du har ro omkring dig – då blir texten
bättre.
Onsdag
Under onsdagens lektion läste vi igenom de förslag till återkoppling
som vi hade skrivit. Jag skrev min i mitt förra blogginlägg, men jag klistrar
in en länk här: https://emeliease.blogspot.com/2021/11/aterkoppling-uppgift-v-47.html
Vi kom fram till att vi alla har olika sätt att skriva
återkoppling, men det är precis så det ska vara. Vissa skriver i punktform och
andra i löpande text, vissa skriver formellt och andra mer personligt. Vi
sätter vår egen prägel på återkopplingen. Vi diskuterade tydligheten i våra texter
och konstaterade att om vi förstår vad våra klasskamrater skrivit, så är det
större chans att kommunen också förstår.
Vi pratade om olika problem som vi hade hittat på hemsidan
och en klasskamrat påpekade att det finns mycket kontrastfel på Ljusnarsbergs
kommun, det vill säga att det inte är tillräckligt stor kontrast mellan färgen
på texten och bakgrundsfärgen.
Om man hittar många kontrastfel, hur ska man då återkoppla?
Är det en bra idé att rada upp alla platser där felet förekommer? Det beror på
hur många platser det är. Är det ett fåtal så kan man nämna alla, annars kan
man ge några exempel. Förklarar man tydligt vad som menas med kontrastfel så
borde aktören förstå det. Om man ser ett mönster kan man skriva det, exempelvis
att kontrastfelen finns på samma plats på varje undersida på webbplatsen.
Vi kom fram till att alla kommuner bör använda termen tillgänglighetsredogörelse, annars försvårar det för användarna. På Ljusnarsbergs kommunhemsida heter det Redogörelse för webbplatsens tillgänglighet. Detta gör det bara svårare för invånarna att hitta redogörelsen.
På hemsidor måste det vara tydligt vilka stycken som hänger
ihop, men också vilka som inte hänger ihop, genom att exempelvis avgränsa med
en linje. För personer som använder skärmläsare brukar detta inte vara ett
problem, eftersom det framgår tydligt via talsyntesen.
Det är viktigt att man har koll på sitt hjälpmedel, så man
inte lämnar synpunkter på något som hjälpmedlet orsakar. Många synskadade
använder inverterade färger, vilket i korta drag innebär att svart blir vitt
och vise versa. Detta kan göra att kontrasterna på hemsidan blir annorlunda och
då är ens synpunkt missvisande.
Det finns ingen standard för hur kommunhemsidor ska se ut,
vilket är synd, eftersom det hade underlättat för användarna. Trotts detta ser
många kommunhemsidor relativt lika ut.
Många problem på en hemsida kan lösas genom att uppdatera
den. I Sverige uppdateras hemsidor regelbundet, men många länder har inte
resurser för det och då blir hemsidorna genast mindre tillgängliga.
Veckans uppgift:
Veckans uppgift är som sagt att skriva ett förslag till en
återkoppling på Ljusnarsbergs kommun. Detta gjorde jag i mitt förra
blogginlägg, men under onsdagens lektion fick jag feedback på det, och blev
ombedd att finjustera den. Här nedan kan ni läsa den nya versionen.
Förslag till återkoppling:
Hej!
Jag heter Emelie, har en grav synnedsättning och tar därför
hjälp av både förstoringsprogrammet Zoom-text och skärmläsaren JAWS vid
användande av dator. Jag har tittat på er kommunhemsida, startsidan och
webbtillgänglighetsredogörelsen, och jag vill påpeka några problem för er, som
bör åtgärdas för att hemsidan ska bli mer tillgänglig. Jag använder Google
Crome när jag besöker er webbplats.
På er startsida finns en rubrik som heter Nyheter och
under den finns olika artiklar. Jag tycker det hade varit bättre om varje
artikel också hade en utmärkt rubrik. På så sätt hade jag kunnat hoppa mellan
rubrikerna med min skärmläsare på ett enklare sätt. Nu får jag leta efter
rubriken Nyheter och därefter pila nedåt. Det innebär att jag använder
piltangenterna på tangentbordet för att förflytta mig mellan de olika artiklarna.
En egen rubrik för varje artikel hade gjort navigeringen enklare.
Under nyheterna är både rubrikerna och ingresserna markerade
som länkar. Det blir rörigt eftersom man inte vet om länkarna leder till samma
sida eller liknande sidor. Jag hade önskat att bara rubrikerna var klickbara
länkar, för att göra det enklare att förstå.
Er tillgänglighetsredogörelse är svår att hitta, den ska enkelt
kunna nås via startsidan, men jag behöver söka för att hitta den. Den ska
finnas i sidhuvudet eller sidfoten, för att den ska vara smidig att hitta när
man besöker er webbplats.
I redogörelsen står det att ert mål är att rätta till alla
kända tillgänglighetsproblem före 23:e november 2020. Det är ett år sedan nu,
så jag undrar vad som hänt. I redogörelsen är många problem uppradade som
ställer till det för olika användare, och de behöver åtgärdas för att alla ska
kunna ta del av informationen ni erbjuder.
För mig som använder förstoring är redogörelsen inte
tillgänglig. Jag måste öka och minska förstoringen beroende på vilket stycke
jag läser, eftersom det är olika teckenstorlek. Det hade varit mycket enklare
om alla stycken hade haft samma storlek. Jag hade önskat större mellanrum
mellan styckena, för att göra det enklare att orientera sig i texten. .
Jag har gärna en vidare dialog med er angående
tillgängligheten på er webbplats och förhoppningsvis kan jag hjälpa till att få
hemsidan lätthanterlig för fler användare. Här nedan ser ni mina
kontaktuppgifter.
E-post: - - -
Telefon: - - -
Jag önskar er en fortsatt fin vecka.
Mvh Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar