Denna vecka hade vi lektion med Johan Kling från Funka, som kommer hålla i de flesta lektionerna de kommande fyra Funka-veckorna. Johan bor i Stockholm och är utbildad byggnadsingenjör. Han har ingen utbildning inom webbutveckling eller webbtillgänglighet, men har varit intresserad av webben sedan 1990-talet. Från början ville han bli arkitekt, men han insåg att han fick utlopp för sin kreativitet genom webbutvecklingen också och valde därför att arbeta med det. Johan var med och startade Funka för ungefär 20 år sedan och idag är han kvalitetschef. Det innebär att han hjälper kunder att hålla den kvalitét de önskar, men han ser också till att Funkas egna tjänster håller en hög kvalitét. Johan är certifierad i tillgänglighet via en branschorganisation vid namn IAP.
Måndag
Måndagen började med att Johan Kling presenterade sig själv
och därefter fick vi deltagare berätta lite om oss och vilka hjälpmedel vi tar
hjälp av när vi använder den digitala tekniken. Därefter fick vi en föreläsning
om WCAG.
Kort om WCAG
WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines och
är en internationell standard som tagits fram av en arbetsgrupp som heter Web
Accessibility Initiative. Det är en grupp inom W3C som arbetar med olika
standarder.
Historia om WCAG
År 1999 kom den första versionen som hette WCAG 1.0. år 2000
fick Johan ett uppdrag från en organisation som hette Handikapp.se, som bestod
av flera olika funktionshinderorganisationer som ville lösa IT-frågor.
Organisationen hade fått arvsfondspengar för att utveckla en portal som skulle
skötas av hjälpmedelsanvändare. Det behövde också byggas ett
publiceringsverktyg till portalen och det var av yttersta vikt att verktyget
fungerade med hjälpmedel. Johan, som inte hade någon kunskap om tillgängliga
webbplatser, fick i uppdrag att bygga publiceringsverktyget och utgå från det
då nya WCAG för att det skulle bli bra. Det var många nya tekniker och de
fungerade dåligt i de webbläsare som fanns år 2000. Tack vare att han samarbetade
med Handikapp.se så fanns det många användare som kunde hjälpa till och testa
det han hade byggt. Det visade sig att det fanns stora problem, eftersom
hjälpmedlen inte alltid fungerade såsom man önskade, och så är det än idag. För
20 år sedan var det dock betydligt svårare. Hjälpmedelsutvecklarna gjorde så
gott de kunde, men eftersom det inte fanns några tillgängliga webbplatser så
var det extremt svårt att utveckla tekniska hjälpmedel som fungerade bra. Tack
vare användartestning så gick det framåt. Tillslut hade de en portal och ett
publiceringsverktyg som både följde html-standarden, WCAG och fungerade med
hjälpmedel. Det var utifrån detta projekt som Johan och tre personer till
startade Funka, för att se till att fler webbplatser skulle fungera med
hjälpmedel.
År 2008 publicerades WCAG 2.0. Den stora skillnaden var att
den gamla versionen enbart var inriktad på webb (html), men den nya skulle vara
mer teknikoberoende. Det blev inte helt perfekt, men betydligt bättre. Idag kan
man exempelvis använda WCAG för att kontrollera tillgängligheten i en PDF-fil.
Tio år senare kom WCAG 2.1, den innehöll alla punkter som
2.0, men med 17 ytterligare punkter. Målet var att innefatta fler
användargrupper än de tidigare versionerna. Tidigare hade fokus mest legat på
gravt synnedsatta och dessas hjälpmedel, vilket är olika typer av skärmläsare. De
användargrupper som blev högre prioriterade var personer med kognitiva
nedsättningar, användare som är synsvaga och beroende av bra kontrast och
förstoring samt personer som behöver röststyrning. Man förstod också att vi
blivit mer mobila med åren, så i den nya versionen ingick det att all
information skulle gå att ta till sig via alla skärmar.
Målet är att släppa en ny uppdatering vartannat år, men det
blir inte riktigt så. I höstas skulle WCAG 2.2 släppts, men den blev försenad
och släps förhoppningsvis under 2022. Det jobbas också på en större uppdatering
som har arbetsnamnet WCAG 3.0.
Fyra principer inom WCAG
·
Perceivable – Möjlig att uppfatta
·
Operable – Möjlig att hantera
·
Understandable – Möjlig att förstå
·
Robust – Pålitlig, kan tolkas av hjälpmedel
Varje princip har övergripande riktlinjer, sammanlagt är de
13 stycken.
Perceivable – Möjlig att uppfatta
·
1.1 Textalternativ
Det ska finnas ett textalternativ till allt innehåll som inte är textbaserat,
exempelvis bilder, filmer och diagram. Användaren ska kunna förstora texten, få
den uppläst eller omvandlad till punktskrift. Det är denna punkt som nämns
först när vi börjar prata om webbtillgänglighet.
·
1.2 Tidsberoende media
Det ska finnas alternativ för tidsberoende media. Filmer eller ljudbaserade
poddar ska finnas i textformat. Teckenspråk är också ett alternativ för
tidsberoende media.
·
1.3 Anpassningsbart
Innehåll ska kunna förändras, behöver användaren förstora text ska det fungera.
Texten ska inte klocka med annat innehåll när gränssnittet förstoras. Webbplatsen
ska vara densamma oavsett om man använder en dator eller en mobiltelefon. All
information ska gå att komma åt oavsett vilken typ av skärm som används.
·
1.4 Urskiljningsbart
Innehåll ska gå att se, det ska vara bra kontrast och inte beroende av färg.
Aktören ska inte referera till innehåll som bara är tillgängligt visuellt,
alltså att användare med skärmläsare inte kan komma åt det.
Operable – Möjlig att hantera
·
2.1 Tangentbord
All funktionalitet och information ska gå att komma åt utan en datormus, alltså
med hjälp av tangentbordsnavigering.
·
2.2 Tillräckligt med tid
Användaren ska ges tillräckligt med tid för att ta del av informationen. Det
kretsar mycket kring att utföra tjänster, användaren ska hinna läsa
informationen och fylla i tjänsten innan det händer något automatiskt. Ett
exempel är att man blir automatiskt utloggad. Aktören ska erbjuda stöd och spara
så mycket som möjligt, så användaren inte behöver göra om arbetet.
·
2.3 Krampanfall och fysiska reaktioner
Det finns ett krav som hanterar blinkningar i gränssnitt, för att ingen ska
kunna få epileptiska anfall av webbplatsen. Johan har som tur är aldrig varit
med om någon som brutit mot kravet.
·
2.4 Navigerbart
Det ska finnas flera sätt att navigera på webbplatsen. Tycker användaren inte
om en vanlig meny så ska det finnas en sökfunktion eller webbkarta. På en
webbplats ska det finnas minst två olika sätt att navigera på. Det är också
viktigt att menyn är tydlig och att det är enkelt att hitta det man söker. Användaren
ska veta var på hemsidan man befinner sig, om man är inne i en djupare
struktur. Mer än hälften av en webbplats besökare kommer dit med hjälp av Google
och då besöker man aldrig startsidan. Då är det viktigt att förstå var på
webbplatsen man befinner sig, så att man kan hitta samma innehåller nästa gång
man besöker webbplatsen, även om man väljer att gå via startsidan.
·
2.5 Inmatningsenheter
Detta handlar om exempelvis en datormus, tangentbord eller röststyrning. Oavsett
vilken inmatningsenhet man använder så ska man kunna ta del av webbplatsen.
Understandable – Möjlig att förstå
·
3.1 Läsbart
Denna riktlinje har stor förbättringspotential. Det står bara att textinnehåll
ska vara läsbart och begripligt, men inte hur. Därför är det svårt för aktören
att veta hur de ska följa riktlinjen.
·
3.2 Förutsägbart
Aktören ska använda etablerade principer och koncept. Det är viktigt att ha
samma struktur på hela webbplatsen. Formulär är ett bra exempel, om formulären
har skicka-knappen längst ner till höger, så ska ett formulär inte ha avbryt-knappen
på samma plats och skicka-knappen till vänster. Webbplatsen ska vara enkel för användaren
att lära sig. Knappar ska ha tydliga namn och aktören ska inte referera till
samma sak på olika sätt, exempelvis START och HEM.
·
3.3 Inmatningsstöd
Detta handlar om att hjälpa användaren att undvika misstag, alternativt att
rätta till de misstag som begås. Om det står att användaren ska fylla i sitt
personnummer med tolv siffror, men ändå skriver 10, så kan man med hjälp av
programmering lista ut de första två siffrorna, så användaren ändå kan gå
vidare. Det ska finnas tydliga och bra instruktioner, så risken för misstag
minimeras.
Robust – Pålitlig, kunna tolkas av hjälpmedel
·
4.1 Kompatibelt
Programmerare ska följa standarder och inte frångå dem vid programmering av
webbplatser. Följer man standarder så vet man att webbplatsen fungerar i de
olika webbläsare som finns. Utgår man från standarder så är webbplatsen kompatibel
med olika hjälpmedel, exempelvis skärmläsare. Rubriker behöver vara kodade som
rubriker, för att skärmläsaranvändare ska kunna hoppa mellan dem, för att ge
ett exempel.
Tre olika nivåer i WCAG – A, AA och AAA
Lagkravsnivå är AA, vilket inkluderar både A och AA. Det är
minimikrav, men det är ingen nackdel att uppfylla vissa punkter i AAA. Det kan
finnas stora fördelar med det, som inte är så besvärliga att utföra.
Uppgift – Kontrast
I WCAG 2.1 finns två olika framgångskriterier gällande
kontrast på nivå AA. Det ena handlar om text mot bakgrund och det andra om
objekt mot bakgrund. Det finns också ett utökat krav gällande kontrast för
text, men det ligger på nivå AAA och omfattas alltså inte av lagen.
Framgångskriteriet för kontrastminimum för text på nivå AA
heter 1.4.3. Det säger att text mot bakgrund ska ha ett kontrastvärde som är
minst 4,5:1. Det finns en formel för att räkna ut kontrastvärde, men det finns
också automatiska verktyg som hjälper oss att göra det. Det finns dock tre
undantag.
·
Om normal text är större än 24 pixlar, eller fetstilt
är större än 18,5 pixlar, så räcker det att kontrastvärdet är 3:1.
·
Om texten är oväsentlig så finns det inte några krav
på kontrast.
·
Logotyper är också ett undantag, det finns inga krav.
Om aktören vill att alla ska kunna läsa logotypen så bör de ändå uppfylla
kontrastkraven.
Framgångskriteriet 1.4.11 gäller kontrast för objekt mot
bakgrund, det handlar om komponenter som formulärfält och knappar, men också
grafiska medel såsom ikoner. Finns det en ikon med en text bredvid, exempelvis
en spara-symbol och texten Spara, så mäter man kontrasten på texten, ikonen har
inget kontrastkrav i det läget. Objekt har ett lägre krav på kontrastvärde,
nämligen 3:1, precis som stor text.
Till onsdagens lektion fick vi i uppgift att installera
Colour Contrast Analyser (CCA), vilket är ett gratisverktyg som mäter kontrast.
För att använda programmet behöver man dock kunna se texten man ska mäta, Johan
uppmanade mig att prova, men han var inte säker på att det skulle fungera. När
jag först skulle installera det så fungerade det inte, det stod att jag skulle
fylla i massa uppgifter, men när jag hade gjort det så kom jag ändå inte
vidare. Under onsdagen pratade jag med Johan och han sa att jag inte skulle
fylla i några uppgifter, så något hade gått snett. Jag fick länken igen och då
var det plötsligt inga problem att installera verktyget. Jag provade att
använda det på några olika hemsidor, både privata och inom den offentliga
sektorn. På bilden nedan ser nu hur det såg ut när jag testade verktyget här på
bloggen.
Syntolkning: Kontrasttest med CCA på EmelieASE.
Onsdag
Onsdagens lektion började med en genomgång av uppgiften, var
och en fick vi berätta hur det hade gått för oss. Vi fick också chansen att
ställa frågor till Johan, bland annat hur det fungerar med hjälpmedel i olika
operativsystem. Johan förklarade att alla hjälpmedel finns inbyggda i Mac,
liksom i alla Apples produkter. Windows kommer med en egen skärmläsare som
heter Narrator och man kan ladda ner skärmläsaren NVDA gratis. Skärmläsaren
JAWS for Windows är populär, men den är väldigt dyr. Som tur är kan man få den
som hjälpmedel, men man får inte alltid alla uppdateringar gratis. Därför
tycker Johan det är bättre när hjälpmedlen är inbyggda.
Vi pratade om alternativtexter till bilder och Johan
förklarade att de bara dyker upp för skärmläsaranvändare, de syns inte
visuellt. Det tycker jag är dåligt, om man är gravt synskadad men använder
förstoring istället för skärmläsare så kan behovet av syntolkade bilder ändå
vara stort.
Därefter pratade vi om ytterligare ett framgångskriterie,
1.4.6, som ligger på AAA-nivå. Det är alltså inget lagkrav, men det handlar om
ytterligare kontrast och det är bra att känna till. Enligt detta kriterium ska
vanlig text ha ett kontrastvärde på 7:1, medan stor text ska ha ett
kontrastvärde på 4,5:1. Liksom i 1.4.3 så har oväsentlig text och text i
logotyper inga kontrastkrav.
Uppgift – 2.4.1
Vi pratade om framgångskriteriet 2.4.1 som handlar om att
hoppa över grupperat innehåll. Det ska finnas en funktion för att hoppa över
grupperat innehåll som upprepas på flera webbplatser. Detta är en funktion för
seende personer som navigerar med tangentbord. Genom att tabba kan de hoppa
mellan länkar på webbplatsen. De hoppar bakåt genom Shift + Tabb. I överkant på
hemsidor finns navigeringen, vilken brukar innehålla många länkar, och personer
som navigerar med tangentbord behöver tabba igenom alla dessa för att komma
till sidans huvudinnehåll. Det finns dock en lösning som sparar tid för användaren.
Om man trycker Tabb en gång så dyker det upp en ruta uppe i vänster hörn som
heter Till innehållet på sidan. Trycker man Enter så hamnar man direkt
på sidans innehåll.
Inför fredagens lektion fick vi i uppgift att gå in på ett
antal myndighetshemsidor och prova om vi kunde hoppa över grupperat innehåll
när vi tabbade oss fram. Nedan ser ni mitt resultat.
·
Försäkringskassan – Det fungerar.
·
Arbetsförmedlingen – Det fungerar.
·
Diskrimineringsombudsmannen – Det fungerar.
·
Helsingborgs kommun – Det fungerar inte, när jag
tabbar en gång så kommer jag till logotypen. Via den kan jag gå till
startsidan, vilken jag redan befinner mig på.
·
Stockholms stad– Det fungerar
Fredag
Under fredagen hade vi en kort lektion som hölls av Sara från
Funka. Vi började med att gå in på ett antal kommunhemsidor och provade att
hoppa över grupperat innehåll. På vissa fungerade det bra och andra inte. Sara
förklarade att funktionen är bra att använda på nyhetssajter, eftersom de ofta
har mycket reklam som visas innan man kommer till själva innehållet. En av mina
kamrater hade hittat en kommunhemsida där funktionen inte fanns, men när han
tittade i källkoden såg allt bra ut. Vi konstaterade att det kan vara klurigt,
eftersom man ibland behöver ladda om sidan för att det ska fungera. Hos en av
kommunerna vi besökte hamnade man på en underrubrik när man hoppade över
grupperat innehåll. Egentligen borde man hamna på huvudrubriken.
Hur gör man om funktionen inte fungerar? Man läser igenom
tillgänglighetsredogörelsen och ser om det finns någon information om det,
exempelvis om/när det ska åtgärdas. Man kan skriva återkoppling till
myndigheten, vilket också görs via tillgänglighetsredogörelsen.
Under lektionen spårade vi ur från veckans tema och pratade
om kognitiv tillgänglighet, vilket är lågt prioriterat i WCAG. Sara berättade
om ett projekt vid namn Kognitiv kriterium och tillsammans tittade vi på
deras webbplats. Där fanns både bra och dåliga exempel på kognitiv
tillgänglighet, som kan vara en bra guide. Kognitiv tillgänglighet handlar
bland annat om tydlighet, det ska finnas korta kärnfulla texter och visuella
ledtrådar som hjälper användaren att hitta på webbplatsen.
Varför är detta inte prioriterat i WCAG? Sara berättade att
många aktörer hävdar att deras webbplatser inte går att göra tillgängliga för
personer med kognitiva nedsättningar. De menar att de måste ha mycket
information och inte har möjlighet att korta ner sina texter. Dessutom påstår
de att deras målgrupp inte är personer med svårigheter inom kognition. Ofta
finns det en prestige i att ha långa och krångliga texter på sin webbplats.
W3C, som står bakom WCAG, jobbar mycket med detta, för att få
fram fler lagkrav som kräver kognitiv tillgänglighet. Den europeiska standarden
EN 301 549, som webbtillgänglighetsdirektivet lutar sig mot, ska
uppdateras de kommande åren och då finns det möjlighet att lägga till fler krav
om kognition. Alla människor upplever svårigheter med komplicerade hemsidor,
därför gynnar sådana här krav hela befolkningen, inte bara personer med
diagnoser.
Jag önskar er alla en trevlig helg i solskenet!
/Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar