Fortsätt till huvudinnehåll

Återkoppling - Uppgift v. 47

 Denna vecka blir det två blogginlägg, ett med veckans uppgift (detta inlägg) och ett där jag sammanfattar veckans lektioner. Detta beror på att uppgiften ska vara klar till vår lektion på onsdag och det blir svårt att sammanfatta veckan när man bara haft en lektion.

 

Veckans uppgift:

Denna vecka jobbar vi fördjupande med återkoppling. Vi har fått i uppdrag att gå in på Ljusnarsbergs kommunhemsida samt titta på startsidan och tillgänglighetsredogörelsen. Vi ska se vilka problem vi hittar utifrån de hjälpmedel vi använder, och därefter ska vi skriva en återkoppling. Vi tittade på hemsidan tillsammans under måndagens lektion, så vi vet att det finns problem både för de som använder skärmläsare och för de som tar in hemsidan via synen.

 

Förslag till återkoppling

Hej!

Jag heter Emelie, har en grav synnedsättning och tar därför hjälp av både förstoringsprogrammet Zoom-text och skärmläsaren JAWS vid användande av dator. Jag har tittat på er kommunhemsida, startsidan och webbtillgänglighetsredogörelsen, och jag vill påpeka några problem för er, som bör åtgärdas för att hemsidan ska bli mer tillgänglig. Jag använder Google Crome när jag besöker er webbplats.

På er startsida finns en rubrik som heter Nyheter och under den finns olika artiklar. Jag tycker det hade varit bättre om varje artikel också hade en utmärkt rubrik. På så sätt hade jag kunnat hoppa mellan rubrikerna med min skärmläsare på ett enklare sätt. Nu får jag leta efter rubriken Nyheter och därefter pila nedåt. En egen rubrik för varje artikel hade gjort navigeringen enklare för mig.

Under nyheterna är både rubrikerna och ingresserna markerade som länkar. Det blir rörigt eftersom man inte vet om länkarna leder till samma sida eller liknande sidor. Jag hade önskat att bara rubrikerna var klickbara länkar, för att göra det enklare att förstå.

Er tillgänglighetsredogörelse är svår att hitta, den ska enkelt kunna nås via startsidan, men jag behöver söka för att hitta den. Jag skulle vilja ha den i sidfoten, för att smidigt kunna leta upp den när jag besöker er webbplats.

I redogörelsen står det att ert mål är att rätta till alla kända tillgänglighetsproblem före 23:e november 2020. Det är ett år sedan nu, så jag undrar vad som hänt. I redogörelsen är många problem uppradade som ställer till det för olika användare, och de behöver åtgärdas för att alla ska kunna ta del av informationen ni erbjuder.

För mig som använder förstoring är redogörelsen inte tillgänglig. Jag måste öka och minska förstoringen beroende på vilket stycke jag läser, eftersom det är olika teckenstorlek. Jag hade önskat större mellanrum mellan styckena, för att göra det enklare att orientera sig i texten. .

 

Jag har gärna en vidare dialog med er angående tillgängligheten på er webbplats och förhoppningsvis kan jag hjälpa till att få hemsidan lätthanterlig för fler användare. Här nedan ser ni mina kontaktuppgifter.

E-post: - - - 

Telefon: - - -

 

Jag önskar er en fortsatt fin vecka.

Mvh Emelie


Syntolkning: en bild på mig i min rullstol tagen bakifrån. En stor brun hund står med framtassarna uppe i mitt knä. I bakgrunden syns en grön gräsmatta och kala träd. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Granskning via skärmläsare

  Syntolkning: bild på snödroppar.  Denna vecka var det Funka som höll i lektionerna och vi fick träffa Joakim Centervik. Han har en grav synnedsättning, har varit fast anställd på Funka sedan 2009 och arbetar som testare. Tidigare har han jobbat som musiklärare och som ombudsman på Synskadades Riksförbund Stockholm. Han har använt skärmläsare länge och ser det som ett ypperligt verktyg för att granska webbplatser.   Måndag Veckans första lektion började med att Joakim kort förklarade vad en skärmläsare är och hur den fungerar. Det är ett program som tolkar det som står på skärmen, i Joakims fall både via talsyntes och punktskrift. Jag själv använder också skärmläsare, men eftersom jag inte läser punktskrift så får jag endast informationen via tal. När man använder skärmläsare navigerar man på skärmen med hjälp av tangentbordet. Ofta fungerar skärmläsaren inte så bra med datormus och dessutom är det svårt att navigera med hjälp av den när man har nedsatt syn. Tangentbordsnavigeri

Uppsats: Autism och webbtillgänglighet

Autism och webbtillgänglighet   En uppsats av Emelie Pålsson  Syntolkning: Bild på ett par händer som skriver på en laptop. På skärmen syns ordet AUTISM i färgglada bokstäver mot en bakgrund av ett vitt pussel. 

Uppgift - Tillgänglighetsredogörelse

 Jag hoppas ni alla haft en skön påskhelg. Över lovet fick vi i kursen Användare som experter en uppgift som handlade om tillgänglighetsredogörelser  Syntolkning: Ett träd med vita blommor mot en klarblå himmel.  Varje webbplats inom den offentliga sektorn ska ha en tillgänglighetsredogörelse där de redogör för bristande tillgänglighet på sin webbplats. Det finns vissa fasta punkter som ska finnas med i redogörelsen: ·          Vem är avsändaren och vilken webbplats gäller det? Varför finns redogörelsen? För att det är ett krav i Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.  ·          En kortfattad beskrivning av tillgängligheten på webbplatsen. På de allra flesta webbplatser står det att de delvis uppfyller kraven. -  Beskrivning av brister, samt vilka användargrupper de påverkar.  ·          Ett sätt att kontakta webbplatsägaren. ·          En länk till DIGG (Sveriges tillsynsmyndighet). Dessa ska man kontakta om man inte är nöjd med återkopplingen från webbplats