Den här veckan har vi fördjupat oss mer i olika lagar och
direktiv som rör webbtillgänglighet. Vi har bland annat fått veta mer om vad
DOS-lagen kräver, samt hur vi ser till att den efterföljs.
Det finns fyra krav inom DOS-lagen och dessa förkortas POUR.
Perceivable: Hemsidan ska
vara möjlig att uppfatta, man ska kunna ta del av allt innehåll oavsett om man
har en synnedsättning eller hörselnedsättning. Exempel på tillämpningar är
bildtexter till bilder och textade filmer.
Operable: Hemsidan ska
vara möjlig att hantera. Man ska kunna komma åt alla funktioner med hjälp av
tangentbordet, det ska alltså inte krävas en datormus. Man ska också kunna
kommunicera på andra sätt än med enbart tangentbordet, exempelvis via
röstinspelning.
Understandable: Innehållet
ska vara lätt att förstå och det ska ha en logisk ordning. Detta krav är lågt
ställt, så det finns stor risk att texten är svår att förstå för många
användare.
Robust: Hemsidan ska vara pålitlig och den
ska kunna tolkas av olika hjälpmedel, exempelvis skärmläsare.
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (den
svenska DOS-lagen) bygger på EU´s webbtillgänglighetsdirektiv, vilket i sin tur
grundar sig i standarden EN 301 549. Kraven i denna standard är till stor
del tagna från en annan standard, vid namn WCAG 2.1. Det är en global standard
som W3C ansvarar för, det är de som ska se till att allt på internet fungerar
som det ska . Standarderna om webbtillgänglighet uppdateras kontinuerligt, men
det tar ca tre år att uppdatera dem . I dagsläget är alla användares behov inte
täckta, standarden utgör bara en grundnivå. Exempelvis är det låga krav
gällande anpassning för personer med kognitiva funktionsnedsättningar. W3C är
medvetna om detta och vill utveckla standarden.
Alla länder
har olika uppfattning om vad som krävs av dem. Därför måste alla medlemsstater
samarbeta med brukarorganisationer för att få reda på vilka behov som finns
gällande webbtillgänglighet.
Hur ska
EU-konventionen veta att alla deras medlemsländer gör det de ska? Olika aktörer
har olika ansvar i uppföljningen. Varje offentlig myndighet är skyldiga att ha
en tillgänglighetsredogörelse /tillgänglighetsutlåtande/självdeklaration på sin
hemsida. Denna ska vara både detaljerad och tydlig och beskriva vad som är
tillgängligt och inte, samt varför. Myndigheten ska informera om alternativa
format, det vill säga att man ska kunna få ett annat format för det som inte är
tillgängligt om man ber om det. Hemsidan ska informera om skäligt betungande
anpassning, alltså den anpassning som varit för svår eller dyr att genomföra.
Om en anpassning är för svår avgörs från fall till fall. Det ska också finnas
en funktion för återkoppling från användarna, det kan vara via mail, telefon
eller ett formulär, samt en länk till klagomålshanteringen. Det finns ingen mall för hur redogörelsen ska vara
utformad, det ser olika ut på alla hemsidor. För att webbplatserna ska kunna
bli så tillgängliga som möjligt krävs återkoppling från användarna. Genom tillgänglighetsredogörelsen ska vi
kunna nå den ansvariga för att ställa våra frågor och be om alternativa
lösningar.
Vår svenska tillsynsmyndighet
heter DIGG och det är de som rapporterar till EU-konventionen om hur kraven
följs i landet. De granskar hemsidor och hanterar anmälningar om bristande webbtillgänglighet.
Transparens är viktigt i rapporterna till EU-konvensionen, de ska vara ärliga
och inte förskönas. DIGG är i dagsläget en liten myndighet med små resurser.
Därför kan de omöjligt granska alla hemsidor inom den offentliga sektorn, de
granskar istället en hemsida inom varje område, oftast hos de stora kommunerna
eller regionerna. Stora hemsidor har högre krav på sig, eftersom de har större
resurser. Om myndigheter inte rättar sig efter de krav som finns kan de få
böter. DIGG skickar ut förfrågningar till olika brukarorganisationer om vilka
hemsidor som bör granskas. Vi användare kan påverka DIGG, men det bästa sättet
är att göra det via en brukarorganisation.
Om man som
privatperson upplever att en offentlig myndighet brister i sin
webbtillgänglighet ska man först rapportera det till myndigheten. Får man inget
svar eller att problemet inte åtgärdas så ska man vända sig till DIGG.
Veckans uppgift:
Veckans
uppgift är att gå in på en offentlig myndighet och leta upp
tillgänglighetsredogörelsen. Därefter ska vi granska den och svara på några
frågor. Eftersom jag skrev min förra uppgift om försäkringskassans hemsida så fortsätter
jag på samma spår och gör detsamma denna vecka.
Jag var rädd
att det skulle vara svårt att hitta redogörelsen, men jag Googlade på det och
då dök den upp direkt.
Länk till
försäkringskassans tillgänglighetsredogörelse: https://www.forsakringskassan.se/om-webbplatsen/tillganglighet/tillganglighetsredogorelse
Frågor:
Hur lätt är det
att förstå redogörelsen?
Jag tycker
det är relativt lätt, det är ett enkelt språk och tydligt strukturerat. Texten
innehåller dock vissa svåra ord, men man förstår ändå vad de menar när man
läser hela meningen.
Hur ärlig är
myndigheten?
Det är svårt
att säga, men jag tycker de verkar vara ärliga. Det finns listor över vilka
problem som förekommer om man har olika typer av funktionsnedsättningar. Om
problemen är såhär detaljerat uppställda så tror jag att myndigheten är ärlig
och vill informera sina användare om vilka svårigheter som finns. Däremot är
inte alla funktionshinder uppradade, hörselnedsättning och motoriska
svårigheter nämns inte. Frågan är då om det inte finns några problem på
hemsidan om man har dessa funktionsnedsättningar, eller om försäkringskassan
inte granskat sin webbplats tillräckligt noggrant.
Hittar du hur
du själv kan rapportera brister?
Ja, det står
klart och tydligt i redogörelsen. Det finns en knapp som heter ”Skicka allmänna
frågor via mejl”. Om man klickar på den kommer man till ett formulär där man
kan ställa sin fråga. Det finns också en annan knapp som heter ”Anmäl brister i
vår digitala tillgänglighet”. Klickar man på den så kommer man till ett
liknande formulär som är enkelt att fylla i. I redogörelsen finns också en länk
till DIGG´s hemsida, om man inte är nöjd med försäkringskassans svar och
istället vill rapportera problemet till dem.
Hittar du
brister som inte är beskrivna i redogörelsen?
Ännu en svår fråga att svara på. I min förra uppgift skrev
jag att formuläret för att ansöka om aktivitetsstöd är svårt att navigera i med
hjälp av skärmläsare, och det står ingenting om detta i redogörelsen. Däremot
vet jag inte om detta beror på att jag inte är så kunnig inom skärmläsaren. Det
kanske inte är ett problem för den som kan talsyntesen bättre, och då vet jag
inte om försäkringskassan bör rapportera detta som ett problem/svårighet.
Har du några synpunkter på redogörelsen?
Sammantaget tycker jag det är en bra redogörelse,
lättbegriplig och tydlig. Jag har dock några synpunkter. Det står exempelvis
att videor som är publicerade på hemsidan före 23:e september 2020 inte är
syntolkade och inte heller videor på försäkringskassans sociala medier, men det
står inte varför. Jag undrar om man inte kan åtgärda detta. Det finns också en
del andra svårigheter med sidan, som inte har någon förklaring.
Andra problem får man veta varför de inte åtgärdas exempelvis ”Vi har stängt av automatisk
komplettering i inmatningsfält, för att skydda din integritet.” Det står att vissa problem kommer kunna lösas när de byter
publiceringssystem inom ett år och andra problem åtgärdas löpande. Det låter
bra att de försöker ordna så mycket som möjligt, men ordet ”löpande” gör att de
inte har någon deadline och det kan upplevas svävande för användarna.
Försäkringskassan har både gjort en självskattning av hemsidan samt
låtit utomstående experter granska deras e-tjänster. Den sista granskningen
gjordes den 3 juli 2020.
Detta har varit en mycket intressant uppgift och jag har fått
nya kunskaper om webbtillgänglighet.
/Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar