Denna vecka har vi lektioner med Josef från Furuboda folkhögskola och temat är behov.
Måndag
Måndagens lektion började med ett samtal kring vilka behov vi
har, samt om vi själva har kunskap om det, och som vanligt kom många
intressanta reflektioner upp till ytan.
Man vet vilka behov man har för stunden, men de förändras
hela tiden. Vi föds som ett tomt papper och lär oss med tiden, men längtan
efter kärlek finns där från första början. Fokus ändras under åren, när man är
ung är ens egna behov värderad högst, men när man får barn sätter man deras
önskemål i det första rummet.
Kärlek i dess olika former är vår största förnödenhet. Det
kan vara kärlek till vänner, en partner eller ett husdjur. Alla andra behov
utgår från kärleken, värme och närhet ska aldrig underskattas. Många människor behöver
sociala kontakter för att må bra. Vi har ett stort behov av att tillhöra en
grupp och känna gemenskap – ensam överlever inte. Flera länder har inte samma
fina stödsystem som vi i Sverige, men de flesta invånarna lever ändå ett
drägligt liv tack vare att de känner en gemenskap. Människan har en förmåga att
anpassa sig utefter situationen man befinner sig i. Hamnar man i en kris
hjälper och stötar man varandra.
Pengar är ett tredjehandsbehov. Vi behöver inte pengarna i
sig, men de gör det möjligt att köpa saker vi behöver för att överleva.
Som gravt synskadad och rullstolsburen ung vuxen är det svårt
att veta hur mycket hjälp och stöd man behöver. Det är lätt att lägga energi på
saker man egentligen borde be om hjälp med. Å andra sidan får man dåligt samvete
om man ber om hjälp med sådant man vet att man hade klarat själv, även om det
hade krävts mycket energi. I denna ålder finns många tankar kring att plugga på
universitet. På universitetet finns en del stödinsatser att tillgå, men det är
betydligt mer begränsat än på grundskolan och gymnasiet. Det är svårt att veta
om detta stöd täcker ens behov, innan man upplevt det själv.
Som blind kan det vara svårt för omgivningen att förstå att
man behöver hjälp. Idag är vi inte lika beroende av hjälpmedel, eftersom mycket
finns inbyggt i den moderna tekniken. Tidigare behövde man köpa eller låna
ljudböcker på biblioteket, men nu finns alla böcker att ladda ner via en
applikation i mobilen. Vi har dock fortfarande ett stort behov av en fungerande
färdtjänst, för att kunna ta oss ut och röra oss i samhället. Som blind kan man
inte ta taxi överallt bara för att man har svårt att åka kollektivt, det är
inte ekonomiskt hållbart.
Det är viktigt att kunna skilja på behov och önskemål. Ett
önskemål kan beskrivas som ett litet behov, men man kan klara sig utan det.
Om man har personlig assistans behöver man hjälp med de
grundläggande behoven, såsom mat och att sköta sin hygien. Assistansen är
extremt viktig, eftersom man måste få de grundläggande behoven tillgodosedda.
Om man ansöker om denna stödinsats behöver man ha god kunskap om sina egna nödvändigheter,
annars får man inte assistansen beviljad. Det är dock bra att ha familj och
vänner som kan rycka in om assistansen någon gång inte skulle fungera. Det är
en klar fördel att ha koll på sina egna behov, så man har möjlighet att göra
något åt dem.
I Sverige idag kan vi klassificera livsglädje som ett behov,
vilket tyder på att vi lever i ett priviligierat samhälle. Det är viktigt att
vi accepterar vilka vi är och det vi gör. Acceptans går över i förståelse. Blir
man inte förstådd för den man är så blir livsglädjen trampad på. Ett liv med
funktionsnedsättning är inget hemskt liv, så länge man får den hjälp man har
rätt till. Ibland har människor svårt att förstå det, att man kan vara glad och
ha ett positivt sätt att se på livet trots att man sitter i rullstol. Detta
brukar handla om okunskap, inte illvilja. Ett av våra största behov är att vara
tillfreds med oss själva. Då tar man inte åt sig av omgivningens obefogade
kritik.
Vi människor har en längtan av att kunna kommunicera med
varandra. Har man en grav hörselnedsättning och inte får lära sig teckenspråk
blir inte det behovet tillfredsställt. Då hamnar man lätt utanför, både i den
hörande och den icke hörande världen.
Digitalisering kan vara både positivt och negativt, mycket
innehåll på internet kräver syntolkning, teckenspråkstolkning eller textning,
vilket inte alltid finns. Våra behov som funktionsnedsatta kan vara ett hinder,
bland annat när det gäller att bygga upp relationer. Motparten är rädd att
förlora sin frihet och drar sig hellre undan.
Maslows behovstrappa
Abraham H. Maslow föddes i New York 1908 och dog 1970 i Menlo
Park. Han var en amerikansk psykolog, mest känd för behovshierarkin. Han
studerade psykologi vid University of Wisconsin, där han avlade doktorsexamen
år 1934. I början av 1960-talet myntade han tillsammans med Carl Rodgers
begreppet humanistisk psykologi, vars syfte var att ena psykologi från olika
håll.
Maslows trappa beskriver människans behov och delar upp dem i
olika nivåer. I botten av trappan finner man de fysiska behoven, och i toppen behovet
av självförverkligande.
Trappans olika steg:
1. Fysiska
behov – Mat, dryck, boende, att andas, sömn, fysisk aktivitet och
sexualitet. Om dessa behov inte är tillfredsställda går all energi till att få
det. Om man däremot inte har brist på det så glömmer man bort dem och då börjar
man fokusera på nästa steg.
2. Trygghet – När de
fysiska behoven är uppfyllda har vi ett behov av trygghet. Vi behöver känna oss
säkra från stöld, brand och våld. Vi behöver alltså ett hem, eller en annan
plats där vi kan slappna av.
3. Samhörighet – När
behovet av trygghet är uppfyllt får människan ett behov av tillhörighet och
sociala kontakter. Vi behöver vänligt bemötande och omtanke, någon som bryr sig
om en och någon att bry sig om samt gemenskap i en grupp.
Dessa tre räknar Maslow som de grundläggande behoven, när de
är uppfyllda kan vi gå vidare till de mer abstrakta .
4. Uppskattning
och upplevelser – Vi behöver intressanta upplevelser, ha roligt och
stimuleras. Det kan se väldigt olika ut och det tar sig ofta ner till de grundläggande
behoven. Vi äter inte bara för att bli mätta, vi vill få en smakupplevelse.
5. Självförverkligande – Det
handlar om oral, skapande och att hitta sig själv. Att bli någon man kan vara
stolt över och att uppnå sina mål.
Det finns många olika tankar om denna trappa, om den är
förenlig med verkligheten, och så även i klassen. Trappan är inte komplett. Det
finns fem grundläggande steg, men utifrån det kan det utvecklas på olika sätt.
Det är svårt att bevisa eller motbevisa teorin, alla får ha sin egen
uppfattning om den.
Det är svårt att veta vad självförverkligande innebär. Hittar
man sig själv så har man inget mer att sträva efter och då är man färdig.
Det handlar om att lära känna sig själv och ta reda på vad
man vill ha ut av livet. Det är först då man kan börja leva på riktigt. Behov
låter tvingande, det handlar mer om önskemål man har i livet. Måsten skapar en
press, medan önskemål ger en mer behaglig känsla.
Även om man hittat sig själv finns det alltid mer att
utveckla. Att hitta sig själv innebär att vara trygg i den man är och inte vara
rädd för att prova nya saker. Måsten är en drivkraft som leder oss framåt.
Måste man ingenting så kommer man heller inte någonstans.
Enligt Maslows teori kan man inte gå vidare till nästa behov
förrän det nedanstående är uppfyllt, vilket folk har olika åsikter om. Vilka
behov som är viktigast beror på ålder. Ett litet barn måste få de fysiska
behoven tillfredsställda, mat vid rätt tidpunkt och sömn när man är trött. Att
ge ett barn mat när hon eller han är hungrig är en kärlekshandling. Alla
människor är olika och värderar sina behov på olika sätt. Däremot borde kärlek
vara botten på trappan, alla andra behov utgår från det.
Antalet självmord ökar i länder som har de grundläggande
behoven tillfredsställda. Vi som har mat på bordet reflekterar inte över det ,
på så sätt stämmer teorin. Om man däremot inte har det så går alla tankar och
all energi till att få äta sig mätt. Detta kan vara en anledning till att
depression och liknande är mer utbrett i rikare länder. Man vet inte hur bra
man har det jämfört med andra och negativa tankar får för stor plats. .
Reklam talar till de basala behoven, såsom mat, kläder,
sängar och så vidare. Den talar sällan till de behov som finns högst upp i
Maslows behovstrappa. Maslow själv fick uppleva den första reklamen och han
ansåg att människor fördummar sig själva genom att mestadels rikta in sig på de
grundläggande behoven. Han menade att bara 1 av 100 uppnår självförverkligande,
eftersom samhället kretsar kring de tre nedersta stegen i behovstrappan. Många
behov tillfredsställs idag via internet, eftersom man kan köpa det mesta där.
Därför är det extremt viktigt att webben är tillgänglig.
Onsdag
Under onsdagens lektion låg fokus på behov i förhållande till
rollen som användarexpert. Det handlar även veckans uppgift om, vilken ni kan
läsa längre ner i detta inlägg.
Vi började med att gå ett varv där alla fick berätta om
vilken applikation/webbplats man använder mest. Vi var eniga om att sociala
medier, Spotify och tjänster för att lyssna på radio går varma i våra mobiler.
Oavsett funktionsnedsättning har alla behov av tydliga och väl
strukturerade hemsidor. För att få en större inblick i andra människors behov
krävs gruppdiskussioner. Man kan kontakta syncentral och habilitering för att
få den generella bilden. Tyvärr är det svårt att få kontakt med enskilda
personer med funktionsnedsättning via dessa myndigheter, på grund av sekretess.
En av klasskamraterna hade försökt göra detta, men syncentralen fick inte
kontakta sina patienter med syftet att de var just funktionshindrade, det
räknades som stigmatiserande.
Kursen användare som experter ger oss verktyg för att
kunna bemöta politiker och myndighetspersoner på ett bättre sätt. Vi utvecklar
förmågan att argumentera för vår sak och vi blir rustade för att ta konflikter
med personer som inte håller med oss i frågan om tillgänglighet.
När vi i klassen ska ut på praktik behöver vi tydliga
instruktioner om vad som krävs av oss. Vi behöver också vara på en plats där vi
känner oss trygga och vågar säga vad vi tycker.
Det är viktigast att de nödvändiga samhällstjänsterna är
tillgängliga. Alla invånare måste kunna boka och avboka läkarbesök, sköta sina
bankärenden och liknande. Transporten är också extremt viktig, att vi har en
fungerande kollektivtrafik och bra färdtjänst. Utan detta kan personer med
funktionsnedsättning inte gå och rösta eller ta sitt Covid-vaccin, bara för att
nämna några samhällsviktiga handlingar. Vid en kris måste alla invånare kunna
ta del av informationen, exempelvis nu under Coronapandemin. Kultur och nöje är
inte viktigt på samma sätt, men det kan spela stor roll för den psykiska
hälsan.
Som användarexperter kommer vi ha mycket kontakt med
myndigheter och enskilda tjänstemän. Denna roll är helt ny, så vi får skapa den
själva. I takt med att tekniken utvecklas så förändras lagarna kring
webbtillgänglighet och blir mer omfattande. För oss är det omöjligt att veta
allt som gäller precis just nu, men vi får försöka hålla oss uppdaterade, mer
kan vi inte göra. Vi behöver hitta kanaler för att få information om vad som
gäller i dagsläget. Vi i klassen kan hjälpa varandra efter avslutad utbildning,
genom att tipsa varandra om olika källor. Vi måste ta in informationen för att
sedan kunna sprida den vidare och göra folk mer uppmärksamma.
Då är frågan, behöver vi otillgänglighet? Är vårt mål som
användarexperter att göra oss själva överflödiga? Att få en webb som är helt
tillgänglig för alla är omöjligt, men man kan komma långt. Alla människor är
olika och har olika förutsättningar, vilket kan skapa problem när svårigheterna
krockar med varandra. Det finns ingen mall som fungerar för alla. Det uppstår
nya problem med tiden och de måste granskas. Användarexperter måste kontrollera
hemsidor, annars finns det risk att myndigheterna inte bryr sig om
webbtillgängligheten, eftersom de vet att ingen håller ett öga på dem. Om vi
leker med tanken att webben skulle bli helt tillgänglig och vi bli överflödiga,
så skulle det ändå vara värt det. Ett litet antal personer hade blivit
arbetslösa, men ett stort antal hade fått en enklare vardag på nätet.
Vi som användarexperter kommer behöva stöttning, därför är
det bra med ett stort kontaktnät, så man kan hjälpa varandra. Under lektionen
togs några förslag upp där man kan få denna typ av stöd Vi pratade bland annat
om webbriktlinjer.se. Det är en hemsida där DIGG (Myndigheten för digital
förvaltning) utbildar inom webbutveckling. På hemsidan finns olika kategorier,
såsom riktlinjer, lagkrav och metodtips . På sidan finns också en funktion för
att testa sin egen webbplats.
Det är bra att det finns information att tillgå om hur olika
användargrupper upplever webben, olika funktionshinder, ålder eller språk. Vi
hoppas att det är ideella organisationer som står bakom dessa plattformar, det
tyder på att de har ett genuint intresse och inte gör det för att tjäna pengar.
Det bästa är om det är en internationell förening, så man kan samarbeta mellan
länder.
Syntolkning: en bild på en vit Golden Retriever som sitter i snön.
Veckans uppgift:
Veckans uppgift är att reflektera över hur man kan tänka på andra
människors behov och inte bara sina egna. Vi ska fundera på hur vi skrev vår
återkoppling i förra veckans uppgift, om vi tog hänsyn till andra eller om vi
enbart utgick från oss själva. Slutligen ska vi svara på frågan om vad vi
behöver för att få insikt i andra människors behov och kunna göra en
övergripande granskning som användarexperter.
Länk till min återkoppling: https://emeliease.blogspot.com/2021/11/fordjupning-inom-aterkoppling.html
När jag skrev min återkoppling utgick jag från mina egna
svårigheter gällande att använda Ljusnarsbergs kommunhemsida, eftersom jag
uppfattade uppgiften så. Däremot vet jag att det finns många som har liknande
funktionsnedsättningar som jag själv och därmed använder samma hjälpmedel. På
detta sätt kan jag hjälpa andra användare, trots att jag utgår från mig själv
när jag återkopplar. I min text tog jag upp några faktiska lagkrav från
webbtillgänglighetsdirektivet, exempelvis att tillgänglighetsredogörelsen ska
vara enkel att hitta via startsidan, vilket den inte är på Ljusnarsbergs
webbplats. Detta lagkrav underlättar för alla användare, oberoende av vilket
funktionshinder man har.
Alla har olika lätt eller svårt för att känna av och ta in
andra människors behov. Detta gäller inte bara inom vårt område,
webbtillgänglighet, utan alla situationer i livet. God empati är alltid en bra egenskap
och den kan hjälpa oss i vår roll som användarexperter. Jag tror att mycket
hänger på kommunikation, vi behöver prata med varandra för att kunna förstå
varandra. För mig som gravt synskadad är det omöjligt att veta hur situationen
för en döv person ser ut om ingen berättar det för mig. I klassen har vi alla
olika förutsättningar för att använda webben och vi lär oss av varandra. Vi får
se saker ur andra perspektiv, vilket är väldigt lärorikt. Därefter är det upp
till oss själva om vi väljer att ta in det. Jag tror det är viktigt att vi lär
oss att se saker från olika vinklar, för att kunna förstå varandra bättre.
Att helt förstå en annan människa är omöjligt, men man får
göra så gott man kan, genom att försöka förstå den generella bilden. Alla
blinda har inte samma behov, men de brukar vara relativt lika. Om man inte har
möjlighet att kontakta enskilda personer med olika funktionsnedsättningar kan
det vara bra att kontakta exempelvis syncentral och habilitering. De har bra
kunskap om olika funktionsnedsättningar och kan hjälpa till att få en
övergripande insikt.
Jag hoppas ni får en fortsatt bra vecka i snökaoset, och jag
önskar er en trevlig andra advent.
/Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar