Fortsätt till huvudinnehåll

Utvärdering och skolavslutning

 Sista veckan i skolan! Veckan började på onsdagen, eftersom vi var lediga på nationaldagen.

 

Bild på en vit Golden Retriever som slickar sig runt munnen. Framför henne syns en bägare med glass.

Onsdag

Onsdagens lektion började med att Josef berättade varför han tycker att utvärdering är viktigt, nämligen att kunskapen fastnar bättre när man själv får formulera vad man lärt sig. Under incheckningen pratade vi om just våra incheckningar, om det är någon vi minns extra väl.

 

Flera av mina kamrater hade svårt att svara på frågan, vi har haft många intressanta incheckningar med mycket givande samtal, men det kan vara svårt att komma på någon specifik. Jag nämnde en gång i höstas då vi pratade om sociala medier. Jag minns inte exakt hur frågan var formulerad, men jag vet att jag berättade att jag tycker om sociala medier eftersom man får utforma sin egen plattform. Man kan visa upp precis det man vill och dela med sig av det man känner för. Det är mitt utrymme där jag får uttrycka mig, så får de som tycker om det följa mig. Det finns konton på Instagram om allt mellan himmel och jord och därför uppskattar jag den plattformen. Sociala medier har naturligtvis också flera baksidor, liksom det mesta. Många jämför sig med varandra och det blir en ständig jakt på likes och kommentarer. Jag tror att de flesta känner den känslan ibland, men för min egen del försöker jag att inte fokusera för mycket på det. Jag hade aldrig kunnat bli influencer och ha den pressen på mig. Att prestera på sociala medier och att andra människor förväntar sig att man ska vara på ett visst sätt och uppdatera vad man gör dagligen.

 

Ett annat intressant samtal var när vi fick berätta om en föreläsning som hade gjort starkt intryck på oss. Vi tyckte om kärleksbombningen vi hade inför jullovet, då alla i klassen fick överösa varandra med komplimanger. När vi tog upp detta berättade Josef att även vårterminen kommer avslutas på samma fina sätt.

 

Många i min klass tycker om att diskutera och föra djupa samtal, vilket vi verkligen fått möjlighet att göra under incheckningarna. En kamrat tyckte extra mycket om när vi pratade om olika härskartekniker, vilket var en vecka som även jag minns extra väl. Det var spännande att fundera över hur mycket människor kan styra varandra bara genom att uttrycka sig på ett visst sätt. Häromveckan pratade vi om självständighet och vad det innebär för var och en av oss, vilket också blev ett intressant och givande samtal.

 

Efter incheckningen var det dags för utvärdering. Först fick vi svara på ett formulär med ett antal frågor, därefter skulle vi diskutera i par och till sist pratade vi i helklass. Många intressanta reflektioner kom upp, både positiva och negativa. Eftersom denna kurs var helt ny när vi började så visste ingen riktigt hur det skulle bli. Mycket har blivit bra, men det finns också en del att förbättra. Både vi elever och Josef nämnde några saker som vi hade velat ha annorlunda, saker som både lärarna från Furuboda och Funka kan tänka på om de ska ha en till klass. Det är inte alltid enkelt att samarbeta två helt olika organisationer, men sammanfattningsvis tycker jag det fungerat bra under året.

 

Fredag – Skolavslutning

Fredagen den 10 juni var en speciell dag, det var nämligen skolavslutning! Jag hade blandade känslor inför denna dag, det kändes som en högtidsstund och en väldigt rolig dag, samtidigt som det var vemodigt att säga hejdå till ASE-gänget.

 

Lektionen började traditionsenligt med en incheckning, där både elever och lärare fick dela med sig av sina planer för sommaren och även berätta om vad som händer till hösten. Sommaren blir full med roligheter för oss alla, både semester i Sverige och utomlands. Vi kommer spendera mycket tid med familj och vänner, vissa ska vara helt lediga i sommar, medan andra har fått jobb. För min egen del har jag massa roliga planer i sommar. Jag har flera aktiviteter inbokade med föreningen Unga med Synnedsättning, både endagsaktiviteter och längre läger. Jag ska bland annat delta på en friluftsdag i Växjö och åka på sommarläger i Malmö. Jag ska lyssna på mycket livemusik, vilket jag alltid ser mycket framemot. Utöver det ska jag umgås med nära och kära, samt njuta av sommarvärmen, förhoppningsvis 😊

 

Till hösten ska de flesta i klassen antingen jobba eller plugga, men för vissa är nästa år ett oskrivet blad. Jag själv ska börja plugga på folkhögskola, jag ska läsa en högskoleförberedande kurs för att göra mig redo för vad som förmodligen komma skall. Utöver den kursen ska jag läsa några speciallektioner, vars syfte är att ge unga personer med synnedsättning verktyg för att sköta ett hem så självständigt som möjligt. Jag ska bo på internat, vilket är ett stort steg för mig, men det ska bli väldigt spännande.

 

Efter incheckningen började vår kärleksbombning. Inför lektionen hade vi fått fylla i ett formulär, där vi skulle skriva något positivt om var och en av våra klasskamrater och lärare. Till lektionen hade Josef gjort en Powerpoint, vi alla hade varsin slide där våra respektive komplimanger var uppskrivna i en tankekarta. Vi gick igenom en person i taget och resten av klassen fick berätta lite mer om vad vi uppskattar med varandra. Jag tyckte detta var ett väldigt fint avslut på terminen och jag blev riktigt rörd när jag fick höra allt fint mina kamrater hade att säga om mig. Det är inte ofta man får så många komplimanger på en gång och det värmde verkligen. Jag tyckte det var jättebra av Josef att ta initiativet till en kärleksbombning i slutet av varje termin. Även Helena och Josef hade skrivit ner några fina ord om alla oss elever, vilket var roligt att ta del av.

 

I slutet av lektionen sa vi hejdå och önskade varandra en glad sommar, för att sedan återses på måndagen igen.

 

Måndag – Extra avslutning med Funka

Eftersom det enbart var Ewa från Funka som kunde delta på vår skolavslutning på fredagen så hade vi en extra avslutning med Funka måndagen efter. Då var det Susanna och Sara som höll i lektionen.

 

Susanna började med att prata lite om praktiken och hon förklarade att det var en slags examen, där vi fick visa vad vi lärt oss under året. Därefter gick vi ett varv runt rummet, så alla fick chansen att dela med sig av vad vi tyckte varit bra under året, men också vad vi tyckte kunde förbättras. Vi var överens om att vi hade velat ha mer tid för praktiken, både för vår skull och för aktörerna. Vi hade velat följa upp efterarbetet och se vilka åtgärder som gjordes efter att piloterna hade fått ta del av våra rapporter. Vi tyckte dock det var bra att vi fick praktisera hos alla kommuner, det gav oss möjlighet att jämföra dem. Det var givande att läsa varandras rapporter, eftersom vi i klassen granskade på helt olika sätt. När vi sammanfattade hela kursen kom vi fram till att vi hade velat ha mer tid till de flesta moment, vilket inte hade gått. Vi alla är engagerade inom det här området och därför hade vi velat få mer kunskap. Vi hade önskat att kursen hade börjat med en grundlig genomgång av webbprogrammering, så vi fått mer kött på benen innan vi började prata mer djupgående om webbtillgänglighet. Trots detta så ansåg vi i klassen att vi lärt oss väldigt mycket under året och denna kurs har varit givande för oss alla. Under praktiken märkte vi att piloterna också lärde sig nya saker, vilket kändes bra för oss.

 

Sara och Susanna berättade att de varit väldigt nöjda med oss som grupp. De tyckte vi varit väldigt härliga att arbeta med, och att vi lett kursen framåt. Även våra lärare från Funka hade skrivit ner några fina ord om var och en av oss som Susanna läste upp. Det kändes väldigt bra att höra och jag blev väldigt glad. De hade verkligen satt fingret på våra styrkor och lyft fram dem i en trevlig sammanfattning.

 

Innan kursen startade fick Funka höra från utomstående att det inte skulle fungera. De hävdade att man inte kan blanda så många olika funktionshinder och att det skulle bli rörigt med alla tolkar. Lyckligtvis hade de fel – det fungerade utmärkt. Susanna belyste hur glad hon är över att vi lyssnat på varandra och tagit till oss de olika perspektiven som funnits i gruppen. Både våra lärare och vi i klassen är väldigt glada att denna utbildning gått att genomföra.

 

Denna kurs var ett test, men Susanna och resten av Funka vill gärna göra detta som en permanent kurs, antingen tillsammans med Furuboda eller någon annan folkhögskola. De kommer ta med sig vår feedback, för att utveckla kursen ytterligare. Funka har även fått förfrågningar från andra länder om att skapa liknande utbildningar där. De vill att det ska finnas fler personer med funktionshinder som arbetar med webbgranskning och de hoppas att utbildningarna kan generera det.

 

Så, vad händer framöver? Funka vill sätta ihop en panel som har den bredd av kunskap, erfarenheter och funktionsnedsättningar som vår klass. Vissa perspektiv skulle dock behöva läggas till, såsom personer med motoriska svårigheter i händer och armar, samt någon med kognitiv nedsättning. Funka vill ha detta som en tjänst och sälja rapporter som skrivs av panelen. Antingen kan det vara en separat tjänst, eller så kan den hänga ihop med någon granskningsexpert. På så sätt får aktörerna en rapport som innehåller faktiska lagkrav och en rapport som innehåller användarperspektivet. De minimikrav som finns i lagen utgör bara en grund för webbtillgänglighet. För att en webbplats ska vara tillgänglig måste man lyssna på användarna. Funka pratade med de fem piloter vi granskade och alla sa att de skulle köpa en sådan tjänst om det fanns. Susanna menar att det säkert finns fler som skulle vara intresserade. Det krävs en stegvis introduktion på marknaden. Efter sommaren bör Funka ha ett färdigt projekt och då kontaktar Susanna oss i klassen. Eftersom vi gått den här utbildningen kommer vi bli tillfrågade först.

 

 

Jag vill tacka för det här året. Tack till mina lärare som gett mig oerhört mycket ny kunskap och som gett mig möjlighet att djupdyka i ämnen som jag knappt skänkt en tanke tidigare. Tack till min underbara klass, trots att vi aldrig setts fysiskt så har vi blivit ett härligt gäng och ni har lärt mig mycket. Det har varit speciellt att gå en kurs helt på distans. Eftersom vi inte haft några betyg att sträva efter så har ambitionen verkligen sats på prov, vilket jag tror varit lärorikt inför framtiden. Vi har fått driva vårt eget lärande och i våras skrev vi uppsatser med valfritt ämne, för att de skulle kännas meningsfulla för oss själva. Tack till alla som läst min blogg och velat följa med på den här utbildningen. Jag har tyckt mycket om att skriva och dela med mig av vad vi lärt oss samt att skapa min personliga hemsida. Detta blir mitt sista blogginlägg, men bloggen kommer finnas kvar.

 

Trevlig sommar till er alla!

/Emelie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Granskning via skärmläsare

  Syntolkning: bild på snödroppar.  Denna vecka var det Funka som höll i lektionerna och vi fick träffa Joakim Centervik. Han har en grav synnedsättning, har varit fast anställd på Funka sedan 2009 och arbetar som testare. Tidigare har han jobbat som musiklärare och som ombudsman på Synskadades Riksförbund Stockholm. Han har använt skärmläsare länge och ser det som ett ypperligt verktyg för att granska webbplatser.   Måndag Veckans första lektion började med att Joakim kort förklarade vad en skärmläsare är och hur den fungerar. Det är ett program som tolkar det som står på skärmen, i Joakims fall både via talsyntes och punktskrift. Jag själv använder också skärmläsare, men eftersom jag inte läser punktskrift så får jag endast informationen via tal. När man använder skärmläsare navigerar man på skärmen med hjälp av tangentbordet. Ofta fungerar skärmläsaren inte så bra med datormus och dessutom är det svårt att navigera med hjälp av den när man har nedsatt syn. Tangentbordsnavigeri

Uppsats: Autism och webbtillgänglighet

Autism och webbtillgänglighet   En uppsats av Emelie Pålsson  Syntolkning: Bild på ett par händer som skriver på en laptop. På skärmen syns ordet AUTISM i färgglada bokstäver mot en bakgrund av ett vitt pussel. 

Uppgift - Tillgänglighetsredogörelse

 Jag hoppas ni alla haft en skön påskhelg. Över lovet fick vi i kursen Användare som experter en uppgift som handlade om tillgänglighetsredogörelser  Syntolkning: Ett träd med vita blommor mot en klarblå himmel.  Varje webbplats inom den offentliga sektorn ska ha en tillgänglighetsredogörelse där de redogör för bristande tillgänglighet på sin webbplats. Det finns vissa fasta punkter som ska finnas med i redogörelsen: ·          Vem är avsändaren och vilken webbplats gäller det? Varför finns redogörelsen? För att det är ett krav i Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.  ·          En kortfattad beskrivning av tillgängligheten på webbplatsen. På de allra flesta webbplatser står det att de delvis uppfyller kraven. -  Beskrivning av brister, samt vilka användargrupper de påverkar.  ·          Ett sätt att kontakta webbplatsägaren. ·          En länk till DIGG (Sveriges tillsynsmyndighet). Dessa ska man kontakta om man inte är nöjd med återkopplingen från webbplats