Från vecka 18 – 21 hade vi i kursen Användare som experter
praktik, där vi granskade fem olika pilotkommuners hemsidor. Vi skrev
gemensamma granskningsrapporter som vi lämnade över både skriftligt och
muntligt, och under vår sista vecka fick vi respons från kommunerna.
Vecka 18
Det var främst Susanna från Funka som höll i vår praktik och
under den första lektionen fick vi en genomgång om hur praktikperioden skulle
komma att se ut.
Under den första veckan och halva andra veckan skulle själva
granskningen genomföras. De kommuner/regioner vi samarbetade med var Göteborg,
Malmö, Mjölby, Mölndal och Region Skåne. Vi skulle granska startsidorna,
tillgänglighetsredogörelserna, återkopplingsfunktionerna samt ett eller ett par
områden som kommunerna själva hade valt ut. Hos Göteborg skulle vi granska sidan
för öppettider på Angered arena och hos Malmö skulle vi gå igenom deras sociala
medier, en video som handlade om att gå i förskoleklass på Rörsjöskolan och en
ljudfil som handlade om förintelsen. Mjölby ville att vi skulle titta på två
olika typer av filmer som handlade om skola, Mölndal ville få sin evenemangskalender
granskad och hos Region Skåne skulle vi fokusera på funktionen för lediga jobb.
Efter själva granskningen skulle vi ha överlämningsmöten med
kommunerna, där vi muntligt skulle berätta vad vi hade kommit fram till och de skulle
ges möjlighet att ställa frågor. Under den sista veckan var det vi elever som skulle
få respons, kommunerna skulle dela med sig av vad de hade tyckt om våra
rapporter, samt vad de hade lärt sig.
Efter måndagens lektion uppmanades vi att sätta igång direkt,
eftersom vi skulle ha ett första möte med piloterna redan på tisdagen. Vi fick
en tydlig mall för rapporten, där vi skulle skriva ett resultat i form av ”godkänt”,
”varning” eller ”icke godkänt” på de olika delarna, samt skriva en kommentar om
varför vi tyckte som vi gjorde. Granskningen skedde individuellt och var och en
av oss skrev en egen rapport, det var först senare som våra granskningar slogs
ihop och bildade de slutgiltiga rapporterna till kommunerna.
På måndag eftermiddag började jag arbeta och jag insåg att
jag hade ett stort arbete framför mig. På tisdagen hade vi som sagt möte med
piloterna, vi elever fick presentera oss själva, våra funktionshinder och våra
hjälpmedel. Piloterna berättade varför de ville vara med i detta projekt och att
de vill prioritera tillgängligheten på sina webbplatser.
Hela veckan jobbade jag med min rapport, samtidigt som jag
hade mejlkontakt med Susanna och kunde ställa frågor när de uppkom. På fredagen
hade vi en lektion med öppen frågestund, där vi fick ställa fler frågor som
hade dykt upp under veckan.
Vecka 19
Vecka 19 började med fortsatt eget arbete med våra rapporter,
men på tisdag kväll skulle de vara inlämnade. På onsdagen samlades klassen
åter, då hade Susanna läst igenom våra rapporter och vi kunde diskutera dem.
Hon hade gjort en tabell som visade hur olika resultat vi hade fått, beroende
på förutsättningar, hjälpmedel och så vidare. Susanna förklarade att ingen hade
fel, och att vi kompletterade varandra på ett bra sätt. Susanna hade några
frågor till oss och kom med tips för att förbättra rapporterna ytterligare. Vi
fick onsdagen på oss att åtgärda det, för på torsdagen skulle de skriftliga
granskningarna skickas till kommunerna. De rapporter som piloterna fick
innehöll alla våra olika synpunkter. Susanna hade lagt ihop våra individuella
rapporter, så att kommunerna fick ta del av alla perspektiv i samma dokument.
På fredagen hade vi återigen lektion och innan dess hade vi
fått de skriftliga rapporterna till Region Skåne och Göteborg utskickade på
mejl. Detta eftersom vi skulle ha överlämningsmöten med dem under den kommande
måndagen. Vi gick igenom upplägget och vi fick öva på vad vi skulle säga.
Susanna hade gjort Powerpointpresentationer till rapporterna, på de olika
sidorna stod våra respektive synpunkter om de olika delarna av webbplatserna,
Susanna skulle läsa upp våra punkter och sedan skulle vi elever förklara varför
dessa brister skapar problem för oss.
Vecka 20
Under vecka 20 var det dags för överlämningsmöten med
kommunerna, där vi muntligt fick presentera de brister vi hade upptäckt och
varför de skapar bekymmer för oss. På måndagen hade vi först möte med Region
Skåne och sedan med Göteborg. På onsdagen var det dags för Mjölby, på torsdagen
fick vi träffa Mölndal och på fredagen avslutades veckan med Malmö.
De två första veckorna av praktiken byggde mycket på
självständigt arbete, men veckan med överlämningsmöten var riktigt rolig. Det
kändes plötsligt väldigt verkligt. Tidigare hade det bara varit en rapport som
jag suttit och skrivit själv vid min dator, men nu var det plötsligt en massa
andra människor som fick ta del av det, människor som verkligen ville förbättra
sin webbtillgänglighet. Kommunerna lyfte fram hur viktigt detta var för dem,
att få träffa användare och se/höra vilka problem vi upplever med deras
webbplatser. Det var mycket de redan kände till, men som låg långt ner på
prioriteringslistan och därför inte hade blivit åtgärdat än. Andra saker kände
de inte till och blev glada över att vi uppmärksammade. Det märktes att det var
kommuner som verkligen bryr sig om att göra sina webbplatser tillgängliga för
så många som möjligt, och som är villiga att lyssna på sina användare.
Vecka 21
Den sista veckan på vår praktik var kort, på grund av
Kristihimmelfärdshelgen hade vi bara lektioner måndag, tisdag och onsdag.
Veckan bestod av responsmöten. Piloterna fick ge oss användarexperter återkoppling,
de berättade vad som hade fungerat bra under praktiken och vad vi kunde
förbättra. På måndagen träffade vi Mölndal och Göteborg, på tisdagen fick vi
prata med Malmö och på onsdagen hade vi möte med Mjölby. Tyvärr lyckades vi
inte hitta någon tid för att träffa Region Skåne, men de kommer ge oss respons
skriftligt. Jag tycker det var ett bra avslut på praktiken, kommunerna berättade
att de tyckte det varit spännande att vara med i projektet. De påpekade att vi
hade uppmärksammat allt från små stavfel till stora systemfel, vilket de menade
var värdefullt. Vi satte fingret på problem som de redan kände till, men som de
av olika anledningar inte hade haft möjlighet att åtgärda än. De uppskattade
att få bristerna svart på vitt och att det var riktiga användare som
presenterade dem, inte bara automatiska verktyg.
I de skriftliga rapporterna hade flera av kommunerna svårt
att skilja på faktiska lagkrav och våra personliga åsikter. Det kan jag absolut
förstå, eftersom jag själv också hade svårt att skilja på dem. WCAG (Web
Content Accessibility Guidelines) innehåller ungefär 80 framgångskriterier och
vi i klassen har bara lärt oss ett fåtal av dem. Vissa saker fungerar inte för
oss, men det är svårt att veta vad som ingår i lagen och inte. Lagen innehåller
dessutom bara minimikrav för webbtillgänglighet, ska man ha en webbplats som är
tillgänglig måste man därför gå utanför lagkraven.
Tack för en rolig och lärorik praktikperiod.
Trevlig helg till er alla 😊
/Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar