Fortsätt till huvudinnehåll

Tillgänglighetsredogörelse och prat om praktiken

 

Syntolkning: Bild på en matta av vitsippor. 

Efter påsklovet hade vi en kort vecka med Johan och Susanna från Funka.

 

Onsdag

Under onsdagen hade vi lektion med Johan Kling, vår sista lektion med honom.  Vi började med att prata om tillgänglighetsredogörelser och den uppgift vi skulle göra över påsklovet. (Min uppgift publicerades här på bloggen innan detta inlägg)

Den 23 september 2018 trädde webbtillgänglighetsdirektivet i kraft, vilket är ett EU-direktiv som handlar om digital tillgänglighet. Där finns en del kriterier som ska följas. Beroende på när en webbplats skapades så fick de olika lång tid på sig att tillgängliggöras. En ny hemsida som startade efter 23 september 2018 skulle vara tillgänglig till 23 september 2019. Om webbsidan däremot redan fanns när direktivet trädde i kraft så fick de två år på sig att göra den tillgänglig. Mobilapplikationer skulle vara tillgängliga till 23 juni 2021.

Nu har alla dessa datum passerat, vilket innebär att alla webbplatser inom den offentliga sektorn ska vara tillgängliga i största möjliga mån. De ska ha en tillgänglighetsredogörelse där aktören redogör för de brister som finns. Följande krav på tillgänglighetsredogörelser finns i webbtillgänglighetsdirektivet:

·         Den ska vara i ett tillgängligt format. Exempel på ett otillgängligt format kan vara ett otillgängligt PDF-dokument.

·         Den ska vara lätt att hitta.

·         Den ska finnas på en framträdande plats. Funkar rekommenderar att placera den antingen i sidhuvudet eller i sidfoten. Det vanligaste är dock att den finns i sidfoten. Antingen ska det finnas en länk direkt till redogörelsen, eller ska den finnas under länken ”Om webbplatsen”. I appar finns inte sidhuvuden och sidfötter på samma sätt. Då rekommenderar Funka att man ger användaren möjlighet att läsa en tillgänglighetsredogörelse innan appen laddas ner.

De flesta webbplatser inom den offentliga sektorn har en tillgänglighetsredogörelse, men Johan förklarade att kvalitén skiljer. Det finns sex obligatoriska punkter i redogörelsen.

·         Vad? – Vilken webbplats gäller redogörelsen och vilken organisation står bakom. Det ska också stå varför redogörelsen finns, nämligen att det är ett krav i den svenska DOS-lagen (lagen om tillgänglighet till digital offentlig service) att alla offentliga webbplatser ska ha en sådan.

·         Kort status – I vilken omfattning lagen om tillgänglighet uppfylls. Helt, delvis eller inte alls. Hittills har Johan bara stött på webbplatser som delvis uppfyller kraven. För att vara helt tillgänglig måste man kvalitetsgranska alla sidor som publiceras varje dag, vilket är ett väldigt stort arbete.

·         Otillgängligt innehåll – Detta ska beskrivas så att användaren kan förstå. Man ska beskriva vad som är otillgängligt, på vilket sätt och hur det påverkar användarna. Man ska också skriva om det finns någon plan för att åtgärda bristerna , antingen enskilt för varje brist eller en generell plan för alla brister. Enkel svenska är att föredra menar Funka. Om det finns alternativ till det otillgängliga innehållet ska det framkomma. Exempelvis om en e-tjänst inte är tillgänglig så kan det finnas en PDF-blankett med samma innehåll.

·         Om utlåtandet – Här ska det stå när den senaste granskningen gjordes. Det ska också stå när redogörelsen senast uppdaterades, samt hur webbplatsen har granskats. Det kan handla om att man gjort en självskattning eller tagit hjälp av tillgänglighetsexperter. Förhoppningsvis uppdateras redogörelsen i takt med att brister åtgärdas. Den ska uppdateras minst en gång om året.

·         Återkopplingsfunktion – Genom återkopplingen kan användarna hjälpa aktörerna att bli bättre, men då krävs en funktion för att komma i kontakt med aktören. Användaren ska ha möjlighet att vara anonym, därför räcker det inte med en e-postadress - det måste finnas någon typ av formulär. Funka rekommenderar att det finns kontaktuppgifter till de som är ansvariga för tillgängligheten på webbplatsen samt information om hur de hanterar återkopplingen, exempelvis inom hur många dagar man kan vänta sig svar.

·         Klagomålsfunktion – Om man inte är nöjd med responsen man får på sin återkoppling, eller inte får någon alls, så kan man skicka in ett klagomål till DIGG (Sveriges tillsynsmyndighet). I redogörelsen ska det finnas en länk till DIGG. Man ska dock alltid gå via webbplatsägaren först.

Företag kan anlita Funka för att få hjälp med sin tillgänglighetsredogörelse, men Funka skriver inte den åt dem. De kan hjälpa till att beskriva brister och förklara vilka användargrupper som påverkas, men de kan inte göra återkopplingsfunktionen eller bestämma när olika brister ska vara åtgärdade – det måste aktören avgöra själv.

Funka är ett brett företag med många olika områden. De blir ofta anlitade av aktörer för att granska deras webbplatser och se hur väl de uppfyller lagkraven om tillgänglighet. De håller även utbildningar, antingen öppna där alla är välkomna, eller specifika för vissa kunder. På sista tiden har de också börjat spela in sina utbildningar så man kan ta del av dem i efterhand. Många aktörer har bristande kunskap om tillgänglighet, genom de inspelade utbildningarna hoppas Funka kunna nå så många som möjligt runtom i Europa. De jobbar mycket med användartestning. De fixar PDF-dokument till företag som inte har tid, pengar eller resurser att ordna tillgänglighetsbrister och helt enkelt behöver hjälp. De har en del forsknings- och innovationsprojekt, det handlar om att de får uppdrag från exempelvis EU-konventionen, de delar ut forskningspengar för att Funka ska undersöka ett ämne djupare. Dessa projekt kan Funka sedan använda för att hjälpa kunderna. Projekten kan vara till nytta för många, men ofta kan Funka inte genomföra dem om och om igen för varje kund, de behöver ekonomiskt stöd.

 

Fler framgångskriterier inom WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)

Under lektionen pratade vi om ytterligare några framgångskriterier inom WCAG, detta var kriterier som Johan hade tänkt att vi skulle hinna göra uppgifter på, men eftersom tiden inte räckte till så gick han igenom dem muntligt med oss.

 

HTML och CSS

HTML är en standard som ska följas. Följs den inte så går det inte att utveckla fungerande hjälpmedel, exempelvis skärmläsare. I WCAG finns fyra fel som programmerarna inte får göra.

·         De får inte glömma att påbörja och avsluta ett element på samma sätt. Har man en huvudrubrik ska det stå H1 innan rubriken, men också efter rubriken.

·         Man får inte duplicera ID:t på ett element. Exempelvis att två fält i ett formulär heter samma sak i koden. Webbplatsägaren behöver kunna hämta värdet i de olika fälten. Ska de skicka ett mejl till en kund kan det vara bra att hämta det kunden skrivit i fältet för namn. Om det då finns två fält med ID:t Name så vet man inte vilket som stämmer.

·         Man får inte heller duplicera andra attribut på ett element, exempelvis att en bild har två alternativtexter. Då vet den som är blind och tar hjälp av alttexten inte vilken det är som stämmer.

·         Det sista felet är att man placerar olika element fel, det finns regler för vilka element som får förekomma i andra element.

 

Tangentbordsnavigering

Tangentbordsnavigering innehåller två separata punkter. Den första punkten handlar om att allt innehåll ska kunna nås med hjälp av tangentbordet. För att testa detta kan man samarbeta en seende och en synskadad person. Vi som använder skärmläsare är vana vid att navigera med hjälp av tangentbord, men finns det något innehåll som inte går att få tangentbordsfokus på så kommer vi inte märka det eftersom vi inte ser det.

Den andra punkten handlar om att tabbordningen ska vara logisk. Personer som navigerar med hjälp av tangentbord tar sig fram med hjälp av Tabb-tangenten. Man trycker Tabb för att hoppa framåt och Shift+Tabb för att hoppa bakåt. Skärmläsare har många funktioner som gör det enklare att navigera, men Tabb-tangenten är en väsentlig del. Tabbordningen ska alltså vara logisk, innehållet ska presenteras i rätt ordning, även för den som inte kan använda en datormus.

 

Landmarks

I källkoden kan programmeraren definiera vad som är sidhuvud, huvudyta och sidfot, vilket är olika landmarks. Elementet för sidhuvud heter Header, huvudytan heter Main och sidfoten heter Footer. Det finns andra vanliga element, ett navigationsområde, som brukar finnas i överkant på webbplatser, heter Nav i källkoden. Landmarks gör det möjligt för exempelvis skärmläsaranvändare att hoppa mellan de olika delarna på sidan och då blir det lättare att navigera. För att komma till landmarks trycker man R om man använder skärmläsaren JAWS.

 

Sidtitlar

Alla sidor på en webbplats ska ha en unik och relevant sidtitel. Det innebär exempelvis ”Bygglov – Ystads kommun” Titeln ska alltså kort beskriva sidans innehåll samt nämna aktörens namn.  Huvudrubriken på sidan ska gärna överensstämma med sidtiteln. Titeln är det som läses upp först när man som skärmläsaranvändare besöker en sida. Det är även titeln som syns när man markerar en sida som favorit. Har man många flikar öppna i en webbläsare så är det titlarna som syns på de olika flikarna. Det används också av sökmotorer för att beskriva sidor, exempelvis sökresultaten på Google.

Johan förklarade att webbplatser generellt varit bra på att lägga in sidtitlar, men nu har det blivit populärt att använda Single Page Application (SPA) vilket skapar problem. Vanligtvis när man besöker en webbplats så skickas man till en ny sida varje gång man klickar sig vidare från startsidan. SPA innebär att det inte blir en ny sida, utan det är bara en del av föregående sida som uppdateras. Trots detta måste programmeraren komma ihåg att varje undersida ändå behöver ha en unik sidtitel. Även om det rent tekniskt bara är en sida så är det många olika sidor för den som besöker webbplatsen.

 

Fredag

På fredagen hade vi lektion med Susanna från Funka. Vi började med att gå igenom våra uppgifter om tillgänglighetsredogörelser, de av oss som inte hade gjort det under onsdagen. Vi började prata om rubrikstruktur, eftersom flera av de fel vi hade hittat handlade om att rubriker var på fel nivå. En huvudrubrik ska vara på nivå 1, en underrubrik på nivå 2 och så vidare. Stämmer inte detta så blir det otydligt för exempelvis skärmläsaranvändare. Om en huvudrubrik är kodad på nivå 2 så tror vi att det finns innehåll ovanför det som vi har missat eller inte kan ta del av, när det i själva verket är huvudrubriken som är fel kodad.

Susanna förklarade att anledningen till att rubriker blir fel kodade ofta är att formgivarna designar en hemsida utifrån vad de tycker passar rent visuellt. Därefter gör programmerarna sitt arbete utifrån den designen. Utgår de bara från det visuella och struntar i koden så skapar de problem för många användare. Det är viktigt att formgivaren som designar, utvecklaren som kopplar ihop designen med koden och webbredaktören har kunskap om webbtillgänglighet. Annars kan det bli fel i alla led. Rubrikstrukturen är viktig för alla användare, både visuellt och för de som använder skärmläsare, för att det ska vara tydligt när man navigerar på sidan.

 

Formgivarnas behov av kunskap om webbtillgänglighet

Vi pratade vidare om varför formgivare som ritar webbplatser behöver ha kunskap om webbtillgänglighet. Susanna förklarade att det finns mycket inom webbtillgänglighet som inte är tekniska saker. Exempelvis får länkar inte bara urskiljas med färg, utan måste vara exempelvis understrukna eller kursiverade. Detta är en designfråga som formgivaren behöver ha koll på. Om man är färgblind, har nedsatt syn eller kognitiv nedsättning så är det svårt att förstå att det är en länk om den bara urskiljer sig med en skiftande färg. Länkar och knappar ska inte vara placerade för tätt, om man använder en liten skärm eller har motoriska svårigheter så är det svårt att klicka rätt. Kontrast är också en designfråga, det ska vara bra kontrast mellan text och bakgrund.

Rubrikstrukturen är inte bara viktig för skärmläsaranvändare, även för seende personer är det viktigt att rubrikerna har en tydlig och logisk struktur. Detta kallas för formatering. Formatering med olika rubriknivåer, en ingress , olika stycken och lagom radlängd underlättar läsningen väldigt mycket. Typsnitt, radavstånd och storlek på text spelar också stor roll för läsbarheten. Att läsa texter som inte är formaterade är svårt för alla, men har man exempelvis dyslexi så blir det nästan omöjligt.

Susanna påpekade att det finns specifika checklistor för olika roller, listan för formgivare innehåller mellan 20 och 30 punkter. Funka har speciella utbildningar som riktar sig till just formgivare.

 

Praktik

Vi pratade en del med Susanna om vår praktik som börjar måndagen den 2 maj. Planerna för praktiken har ändrats en del, Funkas ursprungliga tanke var att dela upp klassen i grupper och låta varje grupp praktisera hos varsin kommun. Kommunerna däremot vill ha alla våra olika perspektiv, och de får helt enkelt bestämma. Därför ska vi granska enskilda delar hos kommunerna, exempelvis videor och dokument. Alla vi i klassen kommer alltså arbeta med alla kommuner, men vi kommer fokusera lite extra på en eller två av dem, där vi ska försöka få en helhetsbild av webbplatsens tillgänglighet. De kommuner vi ska arbeta med är Malmö, Mölndal, Göteborg och Mjölby.

Praktiken kommer börja med en introduktion, vi får träffa kommunerna och berätta vilka vi är. Därefter kommer vi få en tydlig instruktion av uppgiften. Själva granskningen kommer hålla på i en vecka, under tiden kommer det finnas öppna Zoom-rum där vi i klassen kan prata med varandra. Under tiden finns möjlighet att ta kontakt med våra lärare från Funka om/när vi behöver hjälp. Vi kommer jobba i par, eftersom vi alla har olika förutsättningar så kan vi granska olika saker. Vi ska använda de system vi känner oss bekväma med och sedan får vi berätta för kommunerna vilka operativsystem, webbläsare , eventuella hjälpmedel med mera som används i granskningen. Om man däremot gör en betald granskning behöver man testa med flera olika webbläsare, eftersom webbplatser fungerar olika i olika webbläsare.

Efter själva granskningen skickar vi en skriftlig rapport till Funka. Vi kommer få en mall som visar vad vi ska testa och hur vi ska rapportera det. Trots att vi samarbetar två och två ska vi skriva individuella rapporter med de tester vi själva genomfört. Samarbetet är till för att bolla tankar och idéer, samt att diskutera olika saker vi kommer fram till. Sedan lägger vi ihop det till en hel rapport som vi skickar till kommunerna.

När de fått några dagar på sig att läsa det så ska vi ha ett möte för att presentera muntligt. Det sista steget är att vi får återkoppling från kommunerna, där de berättar vad som fungerat bra, vad som fungerat mindre bra och vad de lärt sig. Detta är viktigt för oss användarexperter inför kommande granskningar.

 

CAPTCHA

Jag ställd en fråga om CAPTCHA, vilket jag nämner i min uppsats om autism som snart kommer publiceras här på bloggen. CAPTCHA är alltså ett test som ibland dyker upp på webbsidor där användaren ska bevisa att man inte är en robot. Det brukar handla om att det syns ett antal bilder och användaren ska markera alla bilder som innehåller exempelvis ett övergångsställe. Detta är svårt att genomföra för många användare, bland annat för oss med nedsatt syn. Istället för att använda bilder så kan en fråga användas, exempelvis ”Vad är 1 plus 1?”. En dator kan känna igen ett +-tecken, men den kan inte svara på frågan om plus står med bokstäver.

Susanna berättade att robotar är ett stort problem, men genom att använda CAPTCHA så använder man besökarna som en lösning på problemet, trots att de inte orsakat det. Problemet borde lösas tekniskt, inte genom användarna. Det är mycket bättre att ha ett ordentligt filter.

 

Detta inlägg kom upp lite sent, så vi hörs snart igen med ett inlägg om denna veckas lektioner 😊

/Emelie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Granskning via skärmläsare

  Syntolkning: bild på snödroppar.  Denna vecka var det Funka som höll i lektionerna och vi fick träffa Joakim Centervik. Han har en grav synnedsättning, har varit fast anställd på Funka sedan 2009 och arbetar som testare. Tidigare har han jobbat som musiklärare och som ombudsman på Synskadades Riksförbund Stockholm. Han har använt skärmläsare länge och ser det som ett ypperligt verktyg för att granska webbplatser.   Måndag Veckans första lektion började med att Joakim kort förklarade vad en skärmläsare är och hur den fungerar. Det är ett program som tolkar det som står på skärmen, i Joakims fall både via talsyntes och punktskrift. Jag själv använder också skärmläsare, men eftersom jag inte läser punktskrift så får jag endast informationen via tal. När man använder skärmläsare navigerar man på skärmen med hjälp av tangentbordet. Ofta fungerar skärmläsaren inte så bra med datormus och dessutom är det svårt att navigera med hjälp av den när man har nedsatt syn. Tangentbordsnavigeri

Uppsats: Autism och webbtillgänglighet

Autism och webbtillgänglighet   En uppsats av Emelie Pålsson  Syntolkning: Bild på ett par händer som skriver på en laptop. På skärmen syns ordet AUTISM i färgglada bokstäver mot en bakgrund av ett vitt pussel. 

Uppgift - Tillgänglighetsredogörelse

 Jag hoppas ni alla haft en skön påskhelg. Över lovet fick vi i kursen Användare som experter en uppgift som handlade om tillgänglighetsredogörelser  Syntolkning: Ett träd med vita blommor mot en klarblå himmel.  Varje webbplats inom den offentliga sektorn ska ha en tillgänglighetsredogörelse där de redogör för bristande tillgänglighet på sin webbplats. Det finns vissa fasta punkter som ska finnas med i redogörelsen: ·          Vem är avsändaren och vilken webbplats gäller det? Varför finns redogörelsen? För att det är ett krav i Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.  ·          En kortfattad beskrivning av tillgängligheten på webbplatsen. På de allra flesta webbplatser står det att de delvis uppfyller kraven. -  Beskrivning av brister, samt vilka användargrupper de påverkar.  ·          Ett sätt att kontakta webbplatsägaren. ·          En länk till DIGG (Sveriges tillsynsmyndighet). Dessa ska man kontakta om man inte är nöjd med återkopplingen från webbplats