Denna vecka hade vi lektioner med Josef från Furuboda. Veckan
hade inget genomgående tema, utan det var en påse gott och blandat.
Måndag
Veckans första lektion började med en incheckning. Vi fick
svara på frågan om varför vi behöver skola. Vi var överens om att den behövs
för att vi ska lära oss att förstå samhället och varandra. Vi mår bra av att
aktivera hjärnan och lära oss nya saker. Alla yrken behövs i vårt samhälle och
vissa kräver högre utbildning än andra. Vi skulle inte klara oss utan
exempelvis läkare eller ingenjörer. Man kan diskutera om skolan behövs nu när
all information finns på internet, men den informationen går inte alltid att
lita på.
Vi tycker det är bra att grundskolan är obligatorisk. Många
barn hade säkert valt att stanna hemma om de fått chansen, ,men faktum kvarstår
att det är svårare att lära när man blir äldre. Skolan passar vissa, men inte alla.
Går man i grundskola får man en förståelse för vad det innebär, annars kan man
omöjligt veta om det passar en själv. Tyvärr tappar vissa barn intresset för
exempelvis matematik när de börjar skolan. Det är roligt att lära hemma när man
själv vill, men det blir en annan sak inom skolans väggar där man blir tvingad
till det. Många tycker att skolan blir roligare när man kommer upp på
gymnasiet. Då får man själv välja linje och får inrikta sig på något man tycker
är roligt. Detta ökar motivationen.
Skolan finns för att ge oss frihet. Vi får verktyg för att
klara oss senare i livet och den ger oss möjlighet att välja vad vi vill syssla
med. Det man gör i skolan gynnar en i framtiden, tänk på alla barn som inte får
chansen till en bra skolgång, eller ingen alls. Många barn i Sverige har ingen
respekt för skolan och de förstår inte hur lyckligt lottade de är. Vi ska vara
glada att skolan är jämställd, alla får gå i skolan, oavsett kön eller ekonomi.
Alla får lära sig att läsa och skriva, vilket gör att vi kan göra våra röster
hörda.
Jag berättade om ett ämne jag skulle vilja införa i skolan,
där man får lära sig om människors olikheter. Från tidig ålder kan man på så
sätt minska exempelvis rasism, homofobi och funkofobi. Många barn får goda
värderingar med sig hemifrån, men långt ifrån alla. När jag gick i grundskolan
minns jag att vi hade Olweus, vilket var en form av antimobbningslektion. Jag
tror mycket mobbing bygger på att vi inte lärt oss att förstå och acceptera att
vi alla är olika. Ett ämne om hur vi bemöter varandras olikheter tror jag
därför hade gjort stor nytta.
Efter incheckningen backade vi tillbaka två veckor i tiden,
till våra personliga presentationer. Josef bad oss svara på följande frågor:
Beskriv skapandeprocessen med tre ord
·
Kreativitet – Det var roligt att få arbeta med
ett mer kreativt arbete. Jag fick skriva manus, designa en PowerPoint och hitta
passande bilder. Det var ett arbete som jag la ner mycket tid på, men jag fick
en helhet som jag var nöjd med.
·
Kunskapsutbyte – Under själva
presentationstillfällena fick vi dela med oss av vår kunskap. Vi fick berätta
om våra liv, våra olika funktionshinder och behov av webbtillgänglighet. Det
var nyttigt att få höra andra berätta, för att kunna lära sig mer om olika
perspektiv på den digitala utvecklingen.
·
Livshistoria – I min presentation berättade jag
omfattande om mitt funktionshinder, hur det först uppdagades och fram till hur
det är idag. Det är inte ofta man får chansen att berätta historien så
ingående, ofta berättar jag bara att jag är synskadad och rullstolsburen. Jag
tycker själv det är väldigt intressant att ta del av andra människors
historier, och jag hoppas att min egen också kan vara givande för någon.
Nådde du din fulla potential, eller kunde det blivit bättre?
Jag var nöjd med mitt framförande, jag hade övat mycket och
kände mig trygg i mitt innehåll. Jag var nervös ändå, men det hör ju till. Jag
tappade bort mig en gång, men det kändes som ren otur och jag tror inte det
berodde på att jag hade övat för lite. Efter min presentation fick jag
värdefull feedback att ta med mig, så det finns några småsaker jag kommer ändra
till nästa gång.
Om du fick börja om från början, skulle du gjort något
annorlunda?
Jag hade ändrat några detaljer utifrån den feedback jag fick
av mina kamrater. Exempelvis fick jag tips om att korta ner min inledning,
eftersom det blev en del upprepning när jag sedan berättade själva innehållet.
Jag hade en del bilder i min PowerPoint, på varje slide läste jag först upp
texten och sedan syntolkade jag bilden. Jag fick ett råd om att syntolka bilden
först, eftersom de seende ser bilden innan de hör texten. De kan koppla den
till innehållet, samtidigt som det skapar nyfikenhet att få veta mer. Genom att syntolka bilden först skapar man samma effekt för de som inte ser.
Onsdag
Under onsdagen skiftade vi fokus och pratade om våra
fördjupande uppsatser. Vi började med en incheckning där vi fick berätta hur vi
mådde, samt berätta kortfattat om hur det går med våra fördjupande uppsatser.
Därefter delades vi in i våra handledningsgrupper, där vi fick berätta mer
utförligt om hur processen går.
I grupperna fick vi var och en svara på följande frågor:
Hur har du tänkt kring ditt arbete, vad vill du bidra med och
varför?
Jag har länge velat få mer kunskap om autism. Jag vet att
flera i min närhet lever med diagnosen, men tidigare hade jag dålig kunskap om
vad det innebär. Jag tyckte vår fördjupande uppgift var ett perfekt tillfälle
att djupdyka i detta ämne. När jag intervjuade några personer med autism berättade
de att folk generellt har bristande kunskap om diagnosen. Under arbetet med min
uppsats har jag fått mycket ny information, och den är ändå långt ifrån färdig.
Jag hoppas att personer som läser den kan få en större förståelse för denna
diagnos, precis som jag har fått.
Hur går arbetet? Vad har du gjort och hur blev det?
Min analys är indelad i tre delar och hittills har jag
mestadels arbetat med de två första delarna. Den första delen är faktabaserad,
men med ett fåtal personliga historier, den handlar om diagnosen, vad den
innebär för olika personer och hur/varför personer får den. Källorna är 1177
Vårdguiden, ett program på UR och e-autism, som är en webbaserad utbildning.
Det var enkelt att hitta information och jag fick tag i bra och relevant fakta.
Den andra delen handlar om bemötande. Till den har jag
intervjuat tre personer med autism, samt använt mig av en personlig artikel på
Mind.se. Även denna del känns bra hittills, under intervjuerna fick jag
utförliga svar, vilket gjorde det möjligt att få ihop en text som lyfter de
personliga berättelserna.
Vad är din plan framöver?
Nu ska jag fokusera på den tredje delen som handlar om
webbtillgänglighet. Jag har fått några personliga tankar och åsikter från mina
intervjupersoner, men jag ska även leta fakta på internet. Jag har frågat en av
våra lärare från Funka om tips på källor och har fått några länkar, både som
handlar om kognitiv tillgänglighet, vilket är en del av autism, men också
tillgänglighet för just personer med autism.
När denna del är klar ska jag skriva en avslutning, där jag
sammanfattar det jag kommit fram till och svarar på frågorna jag ställde i
början av uppsatsen. Därefter ska jag fixa en källförteckning, försättsblad och
korrekturläsa min text.
Efter att alla i gruppen hade svarat på frågorna gav vi
varandra feedback, vad som var intressant och vad som kunde förbättras. Vi
konstaterade att det var svårt att ge feedback, eftersom vi alla hade kommit
olika långt i processen. Därför pratade vi om att ha en extrainsatt lektion på
påsklovet, för att få möjlighet att ge återkoppling på det (mer eller mindre)
färdiga resultatet.
Fredag
Under fredagen hade vi lektion med Josefs andra klass som går
allmän linje. Vi i Användare som Experter gavs möjligheten att hålla våra
personliga presentationer en gång till, men en förkortad version, för att alla
skulle hinna på ett lektionstillfälle. Det var kul, men samtidigt lite nervöst att
prata inför personer man aldrig träffat förut. Efter allas presentationer gick
vi in i ett intressant samtal om hur vi med olika funktionshinder vill bli
bemötta av andra. Det var roligt att få dela med sig av sina tankar om detta
ämne och vi i klassen hade relativt lika åsikter. Jag vill påstå att det inte
hade varit lika svårt att leva med ett funktionshinder om man alltid blivit väl
bemött av sin omgivning. Bemötandet är så extremt viktigt och jag tycker det är
bra att vi pratar om det.
Nu tar vi helg tycker jag! 😊
//Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar