Fortsätt till huvudinnehåll

Uppgift v. 4

 

Syntolkning: Solen skiner från en klarblå himmel genom en kal häck. Genom häcken syns havet och hus nere vid stranden. 

Veckans uppgift går ut på att välja en webbplats och beskriva de problem vi upplever på hemsidan. Vi ska därefter försöka koppla våra svårigheter till de olika lagkraven, samt fundera på hur aktörer kan argumentera för åtgärder. Detta handlar om att hjälpa aktörerna att få interna argument, för att de ska kunna lägga mer tid och pengar på tillgängligheten.

Genom uppgiften får vi lära oss att skilja på lagens krav och våra egna rekommendationer. Vi får lära oss att argumentera för vår sak, oavsett om det ingår i lagen eller inte. Vi ska få fram de brister vi tycker är viktigast, vilket kommer vara grunden för de tester vi ska utföra under våren.

 

Vilken webbplats valde du och vilka svårigheter har du på webbplatsen?

Jag valde Försäkringskassan, en webbplats jag fått en del kontakt med de senaste åren. Mitt största problem med webbplatsen är att den är svår att navigera på. Jag som gravt synskadad använder skärmläsningsprogrammet JAWS, det har jag dock inte gjort så länge, så jag är inte så bra på att hantera det. Jag upplever hemsidan som rörig, det är svårt att veta hur man ska klicka för att ta sig fram om man inte kan ta in innehållet visuellt.

Jag gick in på Försäkringskassans tillgänglighetsredogörelse, där tittade jag på problem att använda webbplatsen utan syn och med begränsad syn. I redogörelsen beskrivs det att vissa sidor på andra språk än svenska och engelska inte är markerade med rätt språk. Detta skapar stora problem vid användning av talsyntes eller skärmläsare. Det står att de ska byta publiceringssystem inom ett år och därefter kan de åtgärda problemet. Redogörelsen uppdaterades den 1 december 2020, vilket är över ett år sedan. Jag vet inte om det bara är redogörelsen som inte uppdaterats, eller om bristerna inte är åtgärdade. Det står inte vilka sidor det handlar om, så därför kan jag inte ta reda på det.

Jag har varit med om liknande problem på andra webbplatser, då språket inte varit rätt kodat. På en hemsida där jag brukar handla kläder är det nästan omöjligt att navigera med hjälp av VoiceOver (iPhones inbyggda talsyntes). All text är på svenska, talsyntesen läser det som står men med en engelsk röst. Det är svårt att förklara när man aldrig hört det själv, men det är väldigt svårt att lyssna på och man förstår inte alltid vad talsyntesen säger.

Eftersom jag till största delen använder försäkringskassans webbplats för att ansöka om aktivitetsstöd, så har jag inte upplevt så många av de problem som beskrivs i tillgänglighetsredogörelsen. Däremot är det problem som är högst relevanta för min användargrupp, såsom bristande bildtexter och syntolkning på videor. Det står att de åtgärdar bristerna ”löpande och vid behov”. Det låter enligt mig högst oklart, och jag förstår inte hur försäkringskassan kan veta när användarna har behov av ett visst material. Det står att flera problem ska åtgärdas med det nya publiceringssystemet, men ännu en gång kan jag inte svara på frågan om felen faktiskt är ordnade. Det står också att det förekommer otillräckliga kontraster på flera delar av webbplatsen, vilket ställer till stora problem när man har begränsad synförmåga.

 

Kan du koppla dina svårigheter till lagkraven?

Det första området inom WCAG handlar om att innehållet på webbplatser ska vara möjligt att uppfatta. Man ska alltså kunna ta del av all information, oavsett om man har nedsatt syn eller hörsel. Området innefattar syntolkade videor samt bildbeskrivningar. Det ska också vara en tillräcklig kontrast mellan text och bakgrund. Dessa krav är alltså hämtade från det första området i WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Det ingår också i kapitel nio i standarden EN 301 549, kapitlet handlar om webben och innefattar samma information som WCAG. .

Det andra området handlar om att hemsidorna ska vara möjliga att hantera, det ingår att alla funktioner ska kunna nås via tangentbordet. Det fjärde och sista området syftar på att webbplatsen ska kunna tolkas av olika hjälpmedel. Eftersom jag vid användande av skärmläsare navigerar med hjälp av tangentbordet så tycker jag att båda dessa områden är relevanta för just detta behov. Även dessa områden finns med i kapitel nio i EN 301 549. Jag kan dock inte svara på frågan om försäkringskassan bryter mot lagen. Som jag nämnde tidigare så har jag inte så goda kunskaper inom min skärmläsare, vilket gör det svårare för mig att navigera på webbplatser jämfört med en van JAWS-användare. Jag vet inte hur komplicerad en hemsida får vara. Om den ska vara tillgänglig även för oss som inte är experter på vårt hjälpmedel så tycker jag inte att webbplatsen är godkänd. Om det däremot ligger på användarens ansvar att ha goda kunskaper inom sitt hjälpmedel så kan jag tyvärr inte svara på frågan om Försäkringskassans hemsida räknas som tillgänglig.

 

Var kan aktören hitta argument för åtgärder?

Hos de olika myndigheterna finns det alltid chefer som tycker det finns viktigare områden att lägga fokus på än tillgänglighet. Var kan då medarbetarna hitta argument för att lägga ner både tid och pengar på att åtgärda tillgänglighetsbrister? Ett väldigt tydligt argument är att kraven är beskrivna i både EN 301 549 och i WCAG. Bryter man mot kraven så bryter man också mot den svenska DOS-lagen, vilket man kan få böter för.

Alla har nytta av en välstrukturerad och tillgänglig hemsida, inte bara personer med funktionsnedsättning. Dessutom ger en god tillgänglighet också ett bra rykte, myndigheten får positiva omdömen, både av användare med och utan funktionshinder.

 

/Emelie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Granskning via skärmläsare

  Syntolkning: bild på snödroppar.  Denna vecka var det Funka som höll i lektionerna och vi fick träffa Joakim Centervik. Han har en grav synnedsättning, har varit fast anställd på Funka sedan 2009 och arbetar som testare. Tidigare har han jobbat som musiklärare och som ombudsman på Synskadades Riksförbund Stockholm. Han har använt skärmläsare länge och ser det som ett ypperligt verktyg för att granska webbplatser.   Måndag Veckans första lektion började med att Joakim kort förklarade vad en skärmläsare är och hur den fungerar. Det är ett program som tolkar det som står på skärmen, i Joakims fall både via talsyntes och punktskrift. Jag själv använder också skärmläsare, men eftersom jag inte läser punktskrift så får jag endast informationen via tal. När man använder skärmläsare navigerar man på skärmen med hjälp av tangentbordet. Ofta fungerar skärmläsaren inte så bra med datormus och dessutom är det svårt att navigera med hjälp av den när man har nedsatt syn. Tangentbordsnavigeri

Uppsats: Autism och webbtillgänglighet

Autism och webbtillgänglighet   En uppsats av Emelie Pålsson  Syntolkning: Bild på ett par händer som skriver på en laptop. På skärmen syns ordet AUTISM i färgglada bokstäver mot en bakgrund av ett vitt pussel. 

Uppgift - Tillgänglighetsredogörelse

 Jag hoppas ni alla haft en skön påskhelg. Över lovet fick vi i kursen Användare som experter en uppgift som handlade om tillgänglighetsredogörelser  Syntolkning: Ett träd med vita blommor mot en klarblå himmel.  Varje webbplats inom den offentliga sektorn ska ha en tillgänglighetsredogörelse där de redogör för bristande tillgänglighet på sin webbplats. Det finns vissa fasta punkter som ska finnas med i redogörelsen: ·          Vem är avsändaren och vilken webbplats gäller det? Varför finns redogörelsen? För att det är ett krav i Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.  ·          En kortfattad beskrivning av tillgängligheten på webbplatsen. På de allra flesta webbplatser står det att de delvis uppfyller kraven. -  Beskrivning av brister, samt vilka användargrupper de påverkar.  ·          Ett sätt att kontakta webbplatsägaren. ·          En länk till DIGG (Sveriges tillsynsmyndighet). Dessa ska man kontakta om man inte är nöjd med återkopplingen från webbplats