Syntolkning: Närbild på röda julgranskulor.
Juluppgiften från Funka är relativt omfattande och innehåller
flera steg. Det första steget är att svara på några frågor om våra behov av
webbtillgänglighet, därefter ska vi göra en överskådlig granskning av tre
myndighetswebbplatser och till sist svara på frågan om webbplatserna
tillgodoser våra behov, samt skriva en eventuell återkoppling.
Vad har du för behov av webbtillgänglighet?
Hemsidorna jag besöker behöver vara enkla att navigera på med
hjälp av skärmläsare. Jag behöver alltså kunna ta del av all information via tangentbordet,
eftersom man vid användande av skärmläsare inte tar hjälp av datormus. All
information på webbplatserna måste gå att få uppläst för att jag ska kunna ta
del av den.
Eftersom jag dessutom använder förstoring när jag besöker
hemsidor, så behöver det vara hög kontrast, upplösning och tydligt typsnitt.
För mig med synnedsättning är det lättare att läsa Calibri än Times New Roman.
Skillnaden mellan dessa typsnitt är att Calibris bokstäver är lika breda
överallt och innehåller inga extra linjer, vilket Times gör. Dessutom har Times
olika tjocklek på de olika delarna av bokstäverna, vilket komplicerar läsningen
för oss med nedsatt syn.
Exempel:
Calibri
Times New Roman
För att det ska vara enkelt att läsa med förstoring bör all
text på hemsidorna ha samma storlek (bortsett från rubriker), för att jag inte
ska behöva öka och minska förstoringen beroende på vilket stycke jag läser. Jag
behöver ha stora mellanrum mellan styckena, för att det ska bli lättare att hitta.
Jag är också i behov av alternativa bildtexter och syntolkade videor.
Hur relaterar dessa behov till principerna i WCAG?
Den första principen inom WCAG 2.1 handlar om att innehållet
på hemsidor ska vara möjligt att uppfatta, både genom syn och hörsel. Detta
område innefattar alltså alternativa bildtexter och syntolkade videor, eller
samma information i textformat bredvid. Informationen ska alltså gå att
uppfatta på något sätt som är möjligt för användaren. Inom denna princip ingår
det att användaren ska kunna förstora texten och det ska vara en tillräcklig
kontrast mellan text och bakgrund. Hemsidorna ska också ha en bra läsordning,
vilket innebär den ordning som innehållet på webbplatserna presenteras i. Detta
är viktigt om man använder skärmläsare, eftersom man själv inte kan välja i vilken
ordning man ska läsa innehållet. Skärmläsaren läser det i den angivna
ordningen.
Det andra området handlar om att hemsidorna ska vara möjliga att
hantera, och där ingår det att alla funktioner ska kunna nås via tangentbordet.
Principen ”Möjlig att förstå” innehåller en riktlinje som
handlar om fokusmarkering – den ska vara konsekvent när man navigerar med
tangentbord
Det fjärde och sista området handlar om att hemsidorna ska
kunna tolkas av hjälpmedel, däribland skärmläsare.
Denna information fick jag via vår lektion onsdagen v. 49. Under
lektionen nämndes inget om stycken, storlek eller typsnitt, därför gick jag in på
webbriktlinjer.se för att få mer information om detta. Under riktlinjen ”Begripligt
språk” finns några krav angående styckesindelning. Redaktörer ska låta de
meningar som hör ihop stå i ett stycke, det brukar röra sig om 3 – 10 meningar.
Styckena ska markeras med blanksteg. Användande av exempelvis bilder,
mellanrubriker och andra grafiska medel rekommenderas för att få luftiga och lättöverskådliga
hemsidor. Det står också att användande av typsnitt, färger m.m. ska vara
konsekvent. Förkortningar ska skrivas ut, eftersom de kan vara svåra att tyda
av talsyntes.
Under ”Design” kan man läsa om att text på bilder ska ha ett
typsnitt som passar användaren. Under denna riktlinje finns också information
om att hemsidornas text ska ha en stark kontrast mot bakgrunden. Det ska också
vara tydliga kontraster gällande olika grafiska element. Ett läsvänligt
typsnitt är viktigt på webbplatserna, samt anpassning av radavståndet. Text på
knappar ska inte bara presenteras som bilder, utan som text, vilket underlättar
när man använder skärmläsare. Fokusmarkörer ska vara tydliga. Det ska gå att
öka avståndet mellan tecken, rader, stycken och ord.
För att svara på frågan – de flesta av mina behov täcks av
kraven i WCAG, det enda behovet jag inte hittar bland kraven är mitt önskemål
om samma textstorlek på alla delar av webbplatserna. Vissa av kraven kan tolkas
på olika sätt, exempelvis användande av ett ”läsvänligt typsnitt”. Det kan
betyda olika saker, både för användare och aktörer.
Nästa steg i uppgiften är att välja ut tre
myndighetswebbplatser, Jag ville välja Försäkringskassan, men fick byta
eftersom den inte fungerar i testverktyget WAVE som vi ska använda. Därför har
jag valt Diskrimineringsombudsmannen, Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi
ska klicka runt på webbplatserna och göra en överskådlig granskning utifrån följande
tips.
- Använd testverktyg som ger dig en snabb översikt,
till exempel WAVE.
Jag tycker det är väldigt svårt att använda WAVE. Jag kan inte hantera den själv med hjälp av förstoring och skärmläsare. Min mamma som är fullt seende har fått hjälpa mig, men hon har också svårt att förstå programmet. Jag behöver en genomgång innan jag börjar arbeta med det, för att förstå hur det fungerar. Jag är ingen expert inom den moderna tekniken, och inte heller inom mina hjälpmedel. Därför behöver jag få en grundläggande instruktion i programmets uppbyggnad och olika funktioner. Det känns väldigt rörigt eftersom jag inte gjort något liknande tidigare. Vi har i alla fall lyckats komma in på webbplatserna via programmet och hitta de olika felen, men därefter förstår vi inte hur vi ska göra. .
Diskrimineringsombudsmannen: Här hittar vi inga fel, ett kontrastfel, 13 varningar, 12 funktioner som inte fungerar, 41 strukturella element och 68 aria. Vi lyckas hitta var på hemsidan problemen finns, men vi förstår inte vad de innebär. Jag vet inte vad aria betyder, och förklaringen finns bara på engelska. Det är inte okej. Alla har inte så bra engelskkunskaper och framför allt inte när det handlar om tekniska termer. Vi har även googlat på vad aria betyder, men hittar ingen information.
Arbetsförmedlingen: På Arbetsförmedlingen hittar vi två fel, tre
kontrastfel, 3 varningar, 33 funktioner som inte fungerar, 37 strukturella
element och 47 aria. Problemen uppstår när vi ska hitta felen och förstå vad de
innebär, vi vet helt enkelt inte hur man gör.
Skatteverket: På Skatteverkets hemsida hittar vi två fel, inga kontrastfel,
27 varningar, 496 funktioner som inte fungerar, 520 strukturella element och 9
aria. På denna hemsida kommer vi ett steg längre. Vi kan se att många av de
strukturella elementen beror på oordnade listor, samt inom vilka områden dessa
finns. Vi kommer dock inte fram till själva problemet.
- Tangentbordsnavigering. Tabba dig igenom
webbplatsen. Kan du nå alla interaktiva objekt?
Diskrimineringsombudsmannen: Jag har tabbat mig igenom startsidan och jag kan nå alla funktioner.
Arbetsförmedlingen: Den här sidan ser också bra ut. Jag kan tabba mig igenom startsidan, logga in och tabba mig igenom min personliga sida.
Skatteverket: Skatteverkets startsida går bra att tabba igenom.
- Zooma in gränssnittet. Skalar det fint eller
försvinner/döljs information eller funktioner? Kan man ändra textstorlek
utan att objekt och text överlappar varandra?
Diskrimineringsombudsmannen: Jag kan öka textstorleken och bokstäverna överlappar inte varandra. Däremot är det ingen stor skillnad på textstorleken, så frågan är hur mycket det hjälper användarna. Det går att förstora gränssnittet, rubriker och annat anpassar sig utefter storleken. Inget försvinner eller döljs.
Arbetsförmedlingen: Det går bra att förstora gränssnittet, sidan anpassar sig fint. Däremot hittar jag ingen funktion för att ändra textstorleken.
Skatteverket: Även här går det bra att zooma in gränssnittet, men liksom på Arbetsförmedlingen hittar jag ingen funktion för att ändra textstorleken.
- Kontrollera kontraster. Text, grafiska objekt,
interaktiva objekt, Använd t.ex. Deque Color Contrast Analyzer.
Tyvärr har jag samma problem med denna fråga som med frågan om WAVE. Jag har googlat på programmet, kommit in på det och loggat in med mitt Google-konto, men sedan kommer jag inte längre. På sidan står det vad man kan kontrollera med hjälp av programmet, men det står inte hur man gör och jag, med hjälp av min mamma, kan inte lista ut det. Tyvärr kan jag inte svara på denna fråga, jag behöver få en genomgång av programmet först.
Efter
granskningen ska vi svara på följande frågor
Möter
webbplatserna dina behov? Varför/Varför inte?
Jag
kan tyvärr inte svara på denna fråga, eftersom jag inte kunnat använda
verktygen i de föregående frågorna. Jag har varit inne på programmen och
försökt förstå hur de fungerar, men utan en genomgång går det inte.
Hur skulle du formulera
återkoppling om eventuella brister vad gäller dina behov? Går det att referera
till principerna i WCAG eller ligger behoven utanför lagens ramar?
Jag kan inte svara på den här
frågan heller, av samma anledning som den förra. Däremot vet jag att jag kan
referera till principerna i WCAG, eftersom jag i början av denna uppgift tog
reda på att mina behov täcks av lagen.
Detta har varit en väldigt svår
uppgift att genomföra, och jag önskar att vi fått mer kött på benen innan vi började
med den. Jag som gravt synskadad tycker det är svårt att arbeta med nya
program, jag behöver ha någon som förklarar för mig hur det fungerar, innan jag
kan hantera det på egen hand. Jag hoppas vi kommer få mer kunskap om dessa
testverktyg under den kommande terminen, så att jag får lära mig att granska
hemsidor på ett bra sätt.
Jag önskar er alla en fortsatt trevlig
helg 😊
/Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar