Syntolkning: en vintrig bild på träd och blå himmel i bakgrunden. På marken ligger ett tunt lager snö. |
Hej mina vänner!
Nu var det ett tag sedan vi hördes här på bloggen och jag
hoppas alla haft en härlig julledighet – det har jag haft. Det har varit skönt
att vila, vara mycket ute i naturen och äta julgodis, men nu är jag redo att
komma igång med skolan igen, mer eller mindre i alla fall. Lektionerna i kursen
Användare som experter börjar först måndag 10/1, men vi har fått två uppgifter som
ska vara klara innan dess, en uppgift från Furuboda och en från Funka. I detta
inlägg kan ni läsa uppgiften från Furuboda, som handlar om våra styrkor och utmaningar
som användarexperter. Vi ska fundera över detta och svara på nedanstående
frågor.
Vad skulle du säga är en användarexperts
viktigaste förmågor?
·
När du tänker på
användarexpertrollen, vad tänker du behövs för att någon ska göra det bra?
Det viktigaste är att ha kunskaper om webbtillgänglighet, samt vilka lagar och
föreskrifter som finns. Jag tror också det är bra att ha grundläggande
kunskaper inom webbutvecckling. En viktig förmåga är att kunna känna in och
förstå andra människors situation. Det krävs både förståelse för användare med
olika behov, men också för de aktörer vi kommer möta, som alla har olika
kunskap och intresse för webbtillgänglighet. Samarbete måste prioriteras, under
den första terminen har vi i klassen förstått att vi inte kan axla denna roll på
egen hand. Vi måste samarbeta för att kunna utgå från många olika perspektiv
och förstå fler användare.
Vad skulle du säga är dina styrkor som
användarexpert?
·
Vad har du lätt för och vad
faller sig naturligt för dig?
Jag är intresserad av människor och jag tycker det är spännande att få lära sig
om olika funktionshinder som skiljer sig från mina egna. Tillgänglighetsfrågan
ligger mig varmt om hjärtat, eftersom den innefattar både mig själv och många i
min närhet. Ett brinnande engagemang gör det lättare att göra ett bra arbete.
Jag vill göra situationen på internet enklare för personer med
funktionsnedsättning – en vision jag tror jag delar med alla i klassen.
·
Vad kan du hjälpa andra
användarexperter med?
Vid användande av dator och surfplatta tar jag hjälp av både förstoring och
talsyntes. Detta tror jag kan gynna både mig själv och andra användarexperter.
Jag kan jämföra det som syns på skärmen med den information jag får via talet,
vilket man inte kan om man är helt blind. Jag kan exempelvis uppfatta om någon
text inte läses upp eller om skärmläsaren missar någon knapp.
Vad skulle du säga är dina utmaningar
som användarexpert?
·
Vilka uppgifter eller delar av användarexpertrollen
tänker du är svårast för dig?
Jag tycker det är svårt att sätta mig in i hur det är att ha kognitiva
svårigheter eller NPF-diagnoser (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Det
är ett väldigt brett område som jag har svårt att få grepp om. Jag har flera
personer i min närhet med dessa diagnoser, men det ter sig väldigt olika hos de
olika personerna. Alla funktionshinder är svåra att förstå om man inte lever
med dem, men ofta behövs relativt lika anpassningar för alla personer med synnedsättning,
och likadant för personer med hörselnedsättning.
Eftersom jag tar hjälp av både förstoring och talsyntes när jag använder den
digitala tekniken så är jag inte expert inom något av områdena. Det kan därför
vara utmanande för mig när det gäller frågor på detaljnivå.
Några av mina kurskamrater har tidigare studerat webbutveckling och har därför
en annan förståelse för webbplatsernas uppbyggnad. Det har inte jag, och jag
funderar på om en ettårig kurs i webbtillgänglighet räcker för att bli en bra
användarexpert som kan granska hemsidor. Detta kan jag inte svara på nu,
eftersom jag bara gått en termin, jag får se om den andra terminen ger mig
tillräckligt med kött på benen för att känna mig trygg i min nya roll.
·
Vilket stöd behöver du som
användarexpert?
Jag behöver ha ett samarbete med personer som lever med andra
funktionsnedsättningar, för att kunna få helhetsbilden. Gällande kognitiva
funktionsnedsättningar och NPF-diagnoser behöver jag samtala mycket med
personer i dessa situationer, för att kunna få en större förståelse.
I frågan om hjälpmedel tror jag att jag kommer behöva experthjälp angående
skärmläsningsprogram. Jag är i dagsläget inte tillräckligt insatt. Det är stor
skillnad att använda dator när man är expert inom sitt hjälpmedel, jämfört med när
man inte är det. Det blir mycket svårare och fler problem uppstår. Då beror
problemen inte på hemsidan man besöker, utan ens egen förmåga att använda
skärmläsare.
Som jag nämnde tidigare så funderar jag över om mina kunskaper inom
webbtillgänglighet räcker för att granska hemsidor. Jag vet vilka lagar som
finns, men jag vet inte hur man bygger upp hemsidor. Jag tror att jag antingen
kommer behöva stöttning av någon som har denna kunskap, eller att jag själv
läser på om webbutveckling. Jag vet som sagt inte vad den andra terminen kommer
innehålla, därför kan jag inte utesluta att jag får all den information jag
behöver.
·
Tänker du att någon av dina
kursare kan hjälpa dig med något särskilt?
Det tror jag absolut, denna klass är fylld med kunskap, både om olika
funktionsnedsättningar, behov och hjälpmedel, så jag tror vi kan vara till stor
hjälp för varandra. Jag har lärt mig mycket av mina klasskamrater under den gångna
terminen och jag är övertygad om att jag kommer få lära mig ännu mer. Några
klasskamrater har läst webbutveckling tidigare och jag tror att de kan vara
till stor hjälp för mig i mitt senare arbete.
Om du skulle specialisera dig, eller
fördjupa dig i något som är relaterat till användarexpertrollen, vad skulle det
vara?
Jag vill få mer kunskap inom skärmläsningsprogrammet
JAWS. Dels för min egen del, för att det ska bli enklare för mig att använda
dator, men också för att det finns en uppsjö av användare som tar hjälp av
detta program. Jag vill få större kunskap inom hjälpmedlet och på så sätt kunna
hjälpa dessa användare på ett bättre sätt.
Jag vill önska er alla en fin fortsättning
på veckan!
/Emelie
Jag tycker du uttrycker det klockrent: "Jag kan jämföra det som syns på skärmen med den information jag får via talet..." Då har du båda sidorna av det myntet - en jättebra egenskap som borde räcka långt även utan kunskaper i webbprogrammering! Om du vill veta mer om webbutveckling så kan jag varmt rekommendera W3Schools, perfekt för nybörjare:
SvaraRaderahttps://www.w3schools.com/
Jag skulle också vilja veta mer om hur man bör anpassa digitala tjänster för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och andra mentala svårigheter.