Syntolkning: En bukett rosa tulpaner som står på en ljusgrön duk.
Nu har vårterminen i kursen Användare som experter dragit
igång, och den första veckan ägnades åt att ha fördjupade diskussioner om våra
olikheter, styrkor och utmaningar, samt att prata om personlighetstester.
Måndag
Veckan började med en kort lektion där vi gick igenom våra
juluppgifter. Vi hade löst dem på lite olika sätt, vissa hade tyckt de var
enkla och andra mer komplicerade. Vi tog upp problem vi stött på längst vägen
och längre fram ska vi försöka lösa dem gemensamt. Under lektionen fick vi
också en enklare uppgift, nämligen att gå in på våra klasskamraters bloggar och
se vad de hade skrivit över jullovet. Om ni vill läsa mina kamraters bloggar så
kommer en lista här nedan:
https://ak123hej.blogspot.com/
https://tillganglighetifokus.blogspot.com
https://rivhindren.blogspot.com/
https://tillgangliggora.blogspot.com/
https://oscarexpert.blogspot.com
https://aseloes.blogspot.com
https://furubodajessica.blogspot.com/
https://accessibilitylearning.blogspot.com/
Onsdag
Onsdagens lektion började med en incheckning där vi fick
svara på vilka egenskaper vi uppskattar mest hos andra människor. Många
positiva och tänkvärda egenskaper togs upp, såsom social kompetens, emotionell
kompetens, filterlöshet, empati, lyhördhet och vänlighet. Vi uppskattar också
personer med en stark självkänsla, avsaknad av fördomar och positiv attityd. Vi
vill gärna att personer visar ett genuint intresse för saker och accepterar att
vi alla är olika.
Vi har vissa likheter, men i grunden är alla människor olika.
Hur gör vi för att hantera våra olikheter? Hur kan de bli en styrka?
Vissa människor fokuserar på detaljer, medan andra har
lättare att ta in helheten. På så sätt kompletterar olikheterna varandra. Vissa
är målinriktade och andra visionärer. Dessa stärker också varandra och
tillsammans tar man sig framåt.
Vi har alla olika sätt, mål och egenskaper. Olikheterna vävs
samman och för oss framåt. Ofta är det viktigt att kunna hitta en gemensam
nämnare. I en grupp kan man ha olika vägar för att nå samma mål. Då är det bra
att dela upp arbetet, på så sätt minimeras risken för konflikter och alla får
göra på det sätt de känner sig bekväma med. Det viktigaste är att alla gör det
de ska – inte hur de gör det. Alla behöver ha viljan att lyckas, då blir
samarbetet bättre. För ett grupparbete är det bra med en mall, så arbetet inte
spretar åt olika håll.
Vi har olika grundläggande åsikter. De ska vi inte ändra på,
vi behöver istället lära oss att acceptera och respektera varandra. Det är
grunden för ett demokratiskt samhälle. Tyvärr kan alla inte få som de vill hela
tiden och då får någon åsikt ge vika.
Vi måste lyssna på varandra för att inte få osämja i gruppen.
Det handlar om att respektera sina medmänniskor.
Att vi är olika är inte alltid ett problem. Det är viktigt
att kunna se andra människors perspektiv, vilket vi får göra i den här kursen.
Alla behöver inte ha kunskap inom alla områden – att kunna utbyta kunskap och
erfarenhet är en fin egenskap. Ofta är det lättare att relatera till verkliga
upplevelser och vi i klassen har alla olika erfarenheter, både av
webbtillgänglighet, men även av livet i stort.
En grupp behöver en ledare, flera personer kan inte axla den
rollen. Vissa människor är naturliga ledare och tar den rollen undermedvetet. Gruppen
väljer att acceptera den informella ledaren, eller att inte göra det. Det finns
risker med att ha en ledare, om syftet med att vara högst upp i hierarkin blir
att få makt, istället för att göra det bästa för gruppen. Det finns också en
risk att övriga gruppmedlemmar inte kommer till tals, eller att deras åsikter
inte tas på allvar.
Det behövs en person som kan ta snabba beslut vid behov och
som kan organisera arbetet i en grupp. Ett annat alternativ är konsensus. Det
är bra när det fungerar, men det finns en risk att man fastnar.
Vissa ledarpositioner kan man inte påverka, exempelvis
lärarrollen. Går man i skolan accepterar man den strukturen och därmed också
läraren som ens ledare.
Det finns många teorier som försöker förklara på vilket sätt
människor fungerar, men ofta handlar det helt enkelt om att vi är lite bättre
på vissa saker, medan vi har lite svårare för andra. Om man är bra på att vara
spontan så har man ofta svårare att planera och vise versa. Vår lärare Josef
berättade att han personligen har svårt för personlighetsteorier.
Personlighetsteorier kan ge bra svar på hur vi fungerar
olika, även om det är svårt att kategorisera människor på ett sådant sätt.
Myer Briggs Type Indicator
Det är ett av världens mest kända personlighetstest, som togs
fram på 1940-talet av de två amerikanska psykologerna Isabel Briggs Myers och
Katharine Cook Briggs. Testet grundar sig i psykiatern Carl Gustaf Jungs
teorier om olika psykologiska typer. Det syftar på hur människor agerar i olika
situationer.
Testet kan användas för personlig utveckling, men också för
att få reda på hur människors olikheter kan stärka varandra på en arbetsplats. Man
tar reda på vad olika individer har för styrkor, för att kunna ta till vara på
dessa på ett bättre sätt. Genom att få kunskap om de olika personlighetstyperna
kan man få en bättre förståelse, kommunikation och minimera risken för
konflikter. Testet ger ledare bra kunskap om hur de bör bemöta olika
personligheter i en grupp. Trots dessa fördelar bör testet inte användas i
samband med rekrytering, eftersom det inte kan avgöra arbetsprestation.
Testet är uppbyggt kring fyra olika dimensioner. Inom varje
dimension finns två motsatta svarsalternativ som kallas preferenser. Testet tar
fram fyra olika preferenser per person, vilka bildar en bokstavskombination som
beskriver personlighetstypen. De olika personlighetstyperna fungerar bättre
eller sämre tillsammans. Två personer som delar fyra preferenser tenderar att
komma bättre överens än två personer som bara delar en preferens.
De fyra dimensionerna följer här nedan.
Extraversion (E) och Introversion (I) handlar om varifrån vi
hämtar energi. En extrovert person får energi av att umgås med andra, hen
tycker om sociala sammanhang och att bolla idéer med andra. Personens uppmärksamhet
är främst riktad mot den yttre världen.
En introvert person är raka motsatsen, tankar energi genom att
vara med sig själv och har sitt främsta fokus på sin egen inre värld. Personen
blir lätt trött av sociala sammanhang och behöver ofta bearbeta sina tankar.
Denna dimension handlar inte om personens sociala kompetens,
men däremot dess förmåga att kommunicera. Detta är en grundläggande skillnad i
personlighet. .
Två andra motpoler är sinnesförnimmelse (S) och intuition
(N). Dimensionen handlar om hur vi tar in information, samt vilken information
vi väljer att lita på.
S innebär att all information tas in via våra fem sinnen.
Personen vill ha konkret information och har ett konsekvenstänk.
N syftar på att en person ser möjligheter och föredrar
information som är teoretisk och förändringsbar. Personen kan se samma sak från
flera olika vinklar.
Tanke (T) och känsla (F) handlar om hur vi tar beslut.
T är ett logiskt tänkande, personen reflekterar över hur
saker och ting fungerar och funderar över både för- och nackdelar.
F står för ett subjektivt beslutsfattande, Personen vill att
beslutet som fattas ska överensstämma med hens personliga värderingar.
Bedömning (J) och perception (P) handlar om hur vi hanterar
den yttre världen och hur vi lever våra liv i samhället.
J står för att en person hanterar världen genom att
organisera, strukturera och planera.
P betyder att personen är spontan och flexibel och hanterar
världen med perception.
Det finns 16 olika bokstavskombinationer som utgör de olika
personlighetstyperna enligt denna teori. Var och en av dem har styrkor och
svagheter, och beter sig på olika sätt. En persons preferenser kan ändras
beroende på situation, men man föredrar aldrig två motpoler samtidigt.
Källa: https://myersbriggs.se/
Vi i klassen diskuterade dessa olika dimensioner, samt vilken
påverkan olika funktionshinder har på dem. Det är inte ovanligt att man blir
mer introvert när man har en funktionsnedsättning, eftersom sociala sammanhang
kräver mycket energi om man exempelvis har en synnedsättning. Om man har
nedsatt hörsel har man svårare att kommunicera med hörande personer, vilket får
samma konsekvens.
Fredag
Fredagen började med en incheckning, där vi fick svara på
frågan om vad vi gör för att få energi. Olika tankar kom upp, flera av mina
kamrater brukar titta på serier, sport eller lyssna på musik. En kamrat väljer
musik utifrån vilken stämning han vill komma i. Andra får energi av spännande
möten och intressanta samtal. Vi diskuterade om kaffe är en bra energikälla,
men kom fram till att vi föredrar att ladda batterierna på andra sätt. För min
egen del är sömn och mat det absolut viktigaste. Så fort jag sover dåligt eller
äter för lite så märks det, min personlighet försvinner och jag blir trött,
ledsen och tappar koncentrationsförmågan.
Lektionen fortsatte traditionsenligt med gruppsamtal, vi blev
indelade i två grupper med 3–4 deltagare i varje och tillsammans skulle vi
diskutera våra styrkor och utmaningar, hur vi kan stötta varandra i rollen som
användarexpert, vad vi tycker om personlighetstest och hur det känns för oss
att prata om personlighet.
I min grupp hade vi alla väldigt olika styrkor och utmaningar,
vilket ledde till ett givande samtal. Vissa av oss använder hjälpmedel, men är
mindre insatta i tekniken. Andra är teknikintresserade, men har inte så mycket kunskap
om exempelvis skärmläsare. På så sätt kan vi vara till stor hjälp för varandra.
Vi diskuterade vikten av att arbeta i grupp, så att vi kan stötta varandra inom
våra olika områden. Det kommer ge oss en djupare förståelse. Vi är alla
experter inom våra egna funktionshinder, därför har vi mycket att lära av
varandra. Jag själv har ytterst lite kunskap om NPF-diagnoser och kognitiva
funktionshinder. Detta ser jag som en utmaning och jag vill lära mig om det,
för att kunna förstå så många som möjligt. Det är viktigt att vi kan lyssna,
vara konstruktiva och ge värdefull feedback. Vi har alla olika förutsättningar –
därför är tid och förståelse väldigt viktigt.
Som användarexperter har vi kunskap inom olika områden. Jag
anser att en av mina styrkor är att jag både tar hjälp av förstoring och
skärmläsare vid användande av webbplatser, och jag kan därför jämföra de olika
sätten att ta del av informationen. Min tekniska kunskap är knapphändig, men
flera av mina kurskamrater har en stor kunskap inom detta, bland annat skillnader
och likheter mellan olika operativsystem.
När det gäller personlighetstest hade vi i gruppen olika erfarenheter,
vissa var väl bekanta med det, medan det var relativt nytt för andra. Det vi
dock hade gemensamt var att vi tycker det är intressant och spännande. Man kan
få reda på mycket om sig själv, vilka styrkor och svagheter man har. Det
inbjuder till reflektion om hur man är som person. Vi tycker samtidigt att det
känns för generellt, vi tycker inte om att kategorisera människor och placera
dem i fack. Jag tycker det är spännande
att diskutera personlighet, det är inte så ofta man gör det såsom här i kursen.
Man får tillfälle att reflektera över olika ämnen, vilket jag tycker är
värdefullt.
Det har varit skönt med en lugn första vecka på vårterminen.
Imorgon kör vi igång på riktigt och det ska bli spännande att se vad vi ska ta
oss an. Jag önskar er alla en fin avslutning på helgen.
/Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar