Detta är vår sista hela vecka i kursen Användare som experter
för den här terminen, nästa vecka har vi enbart en lektion på måndagen
tillsammans med Funka. Denna vecka är det Josef från Furuboda folkhögskola som
håller i lektionerna och temat är utvärdering.
Måndag
Lektionen började med en incheckning, där vi fick svara på
frågan om vi brukar tänka tillbaka på saker som hänt, eller om vi hellre tänker
framåt. Vi hade alla olika svar på detta, men de flesta menade att man tänker
både framåt och bakåt. Man tänker framåt för att planera, men man tänker bakåt
för att kunna göra framtiden bättre. Det kan också finnas händelser i ens
förflutna som påverkar en under lång tid, även om man inte tänker på det.
Visualisering togs upp under vårt samtal, vilket innebär att man föreställer
sig en situation som inte hänt. Om man har scenskräck kan man visualisera att
man står på en scen och att det går bra, för att lättare komma över sin rädsla.
Idrottspersoner visualiserar ofta att de vinner sin match eller sitt lopp, för
att motivera sig själva.
Från att tänka på det förflutna så är steget inte långt till
utvärdering, vad krävs av en bra utvärdering?
Det är bra om man får ge återkoppling både individuellt och i
grupp. Man bör göra det individuellt först, annars finns det risk att
grupptrycket blir för stort och man vågar inte uttrycka sina egna åsikter. Ett
gruppsamtal kan dock vara givande efter den individuella utvärderingen, för att
få andra infallsvinklar och ta del av andra människors syn på situationen. Den
individuella utvärderingen ska ske skriftligt och inte muntligt med aktören.
Det är enklare att vara ärlig på ett papper än att säga det direkt till
personen i fråga. Den skriftliga analysen ska ske först, därefter kan man bland
in aktören.
Det är viktigt att ha tydliga ramar och mål med en
utvärdering. Det kan också vara bra att återkoppla efter delmål. Konstruktiv
kritik är en grundsten för en bra granskning, man måste kunna ge kritik på ett
sakligt och artigt sätt. Det har stor betydelse för att få en bra dialog och nå
sitt mål. Utvärdering handlar om att reflektera över det man gör bra, och det
man kan göra bättre. Desto tryggare man blir i sig själv, desto lättare har man
för att stå för sina åsikter. Ofta får dessa mer tyngd om man vågar uttrycka
dem öppet.
Man måste veta vad man ska utvärdera, om det är ens egen
insats eller något som händer runtomkring en, exempelvis den här kursen. I
vissa analyser ska man utgå från både det enskilda perspektivet och helheten.
Det är bra att separera dessa två delar, det blir lättare både för den som skriver
utvärderingen och för den som tar emot den. Ibland flyter perspektiven samman
och då är det svårare att sära på dem.
Beroende på hur bekväm man känner sig i en grupp så kan det
behövas anonyma utvärderingar, så att allas åsikter kommer fram. Det känns
tryggare då, eftersom ingen kan ifrågasätta ens synpunkter. I en grupp där man
känner varandra väl är detta svårt att genomföra. Man har ett hum om vilka
åsikter ens kamrater har, man vet hur de uttrycker sig och då brukar det gå att
genomskåda. I den situationen är det bättre med frågor där man ger betyg från 1
– 5, då är det svårare att läsa av vem det handlar om.
Utvärdering är bra för utvecklingen, både individuellt och i
grupp. Vi kommer granska denna kurs, för att kunna bli bättre. I en utvärdering
är det viktigt med detaljer, det är svårt att få ut något av det om deltagare
bara skriver ”bra och dåligt”. Vissa människor är mer analytiska än andra –
därför är det bra med följdfrågor. Analytisk tänkande kan man öva upp och det
är bra till en viss grad.
De flesta människor utvärderar sig själv i vardagen hela
tiden. Exempelvis om man går på gymmet och det inte känns bra i kroppen.
Efteråt konstaterar man det, frågar sig varför och funderar över vad man kan
göra annorlunda nästa gång. Även detta är bra i en måttlig mängd, när det
sporrar en och leder en framåt. Det kan dock gå till överdrift, om man hela
tiden värderar sig själv utifrån sina prestationer.
Utvärdering handlar om reflektion, att återspegla det som
hänt. Det är svårare för barn än för vuxna att analysera sig själva, eftersom
det bygger på att se sig själv utifrån och förstå vad man gör. Att lära sig om utvärdering
ingår i våra kursmål, eftersom det är en viktig del i rollen som användarexpert.
Det finns två olika delar i kursen, den ena handlar om att sätta upp mål,
planera och genomföra, medan den andra delen är utforskande och reflekterande.
Vi kan se det här i skolan, men också så småningom som användarexperter. Den
konkreta delen kräver en strukturerad utvärdering, medan den abstrakta delen kräver
en annan sorts återkoppling.
I Sverige är vi skadade av utvärderingar. Vi gör det hela
tiden för att vi måste, men det finns inte alltid något genuint intresse av att
utvecklas. Elever svara på enkäter under hela sin skolgång, men det sker ingen
förändring. Man måste lägga ner tid och man måste vilja blir bättre. Det krävs
ett mod från aktörer att våga se sina brister och vilja komma framåt.
Det är dock en fara att inte utvärdera, det behövs och man
måste få veta resultatet av det man håller på med.
Luftpolitik inom tillgänglighet innebär att aktörer får
pengar från staten för att göra något tillgängligt, men det finns inget
egentligt intresse – de bara gör det för att det står i lagen. Ungefär samma
dilemma ser vi gällande utvärdering – aktörer skickar ut enkäter, men de bryr
sig inte så mycket om svaren. Vissa vill bara ha ett papper på att det de gör
är bra – resten är de inte intresserade av.
Att göra en utvärdering handlar om att se med andra ögon. Att
kliva ur sig själv och tänka på sig själv ur ett större perspektiv. Det är bra
att ställa sig frågor, samt prata och diskutera med utomstående, det är positivt
oavsett om man utvärderar sin egen insats eller något i ens omgivning.
Beroende på klimatet så kan man reflektera på olika sätt. Om
man har bra kontakt med sin lärare eller arbetsgivare kan man ge konstruktiv
kritik under arbetets gång, och då behövs inte en utvärdering vid avslutad kurs
på samma sätt.
Det är lätt att se lärare som producenter och elever som
konsumenter, men det stämmer inte alltid – det handlar om ett samspel. Därför
är det viktigt att eleverna får utvärdera sig själva och reflektera över sina
insatser.
Den klassiska utvärderingen handlar om att svara på fyra frågor.
Vad? Varför? Hur? och Vem? Vad har vi gjort? Varför har vi gjort det? Hur har
vi gjort det? Vem har påverkats? Frågan om Hur brukar svara på frågorna
om Vad och Varför. Frågan om När bör också finnas med,
exempelvis: Gjorde vi detta i rätt tid? Det är viktigt att inte fastna i
frågorna, utan komma ihåg att poängen är att utvecklas. Var snäll och sann, men
var inte för hård mot dig själv. Vi är alltid våra egna största kritiker.
Omtanke hjälper.
Onsdag
Onsdagens lektion ägnade vi åt att titta på kursmålen som rör
lektionerna med Furuboda. Vi diskuterade dem, reflekterade över vad de innebär
samt om vi uppnått dem under terminens gång.
Lektionen började med en incheckning, där vi fick svara på
frågan om vilken konstform som ligger oss varmast om hjärtat. Vi hade olika
svar på detta och många av svaren var kopplade till våra
funktionsnedsättningar. Mina döva/hörselskadade klasskamrater föredrar bild och
poesi, medan många av oss med synnedsättning uppskattar musik. Även film,
böcker och teater togs upp, vilket alla kan ta del av om de är syntolkade eller
textade. En klasskamrat påpekade att
sport är en form av konst, och flera av oss tycker om att dansa.
Kursmål för Användare som experter, Furubodadelen
Känner du att du har fått identifiera och formulera
deltagarnas befintliga generella och specifika kompetenser kopplat till
upplevelser av tillgänglighet?
Vi har fått lära oss om varandras situationer och det har
känts naturligt. Vi har fått kunskap om hur beroende vi är av våra olika
sinnen. En person med nedsatt syn använder sin hörsel desto mer och vise versa.
Man kan inte föreställa sig hur det är att leva utan det andra sinnet. Vi har
fått sätta oss in i varandras funktionsnedsättningar och hjälpmedel, exempelvis
när en klasskamrat visade hur en skärmläsare fungerar, det var mycket givande.
Man ska inte stirra sig blind på sin egen situation, man behöver få ett bredare
perspektiv på tillgänglighet. I möten med politiker och myndighetspersoner
kommer man inte framåt om man bara utgår från sig själv.
Alla verkar känna sig trygga i gruppen och vi kan prata fritt
med varandra. Man blir tryggare i sig själv genom att lyssna på andra, och
genom denna klass har vi fått många nya perspektiv på saker och ting. Vi har
alla olika behov och behöver olika anpassningar. Man får en större förståelse
för sina egna behov när man tar till sig andras. Ofta rullar livet på som det
alltid gjort, och man reflekterar inte över om något behov förändras eller
tillkommer.
Känner du att du har fått skapa förståelse av ditt egna
lärande och de behov du har för att utveckla din kompetens?
Vi lär oss på olika sätt och det är bra att få kunskap om
hur andra människor tar till sig information. Vi får lära oss mycket av
varandra genom denna kurs. Lärandet är en process man inte alltid analyserar. Målet
är att få mer kunskap, det får man på olika sätt och man behöver prata olika
mycket om det.
Vi har fått en större lärdom om våra behov genom att skriva
återkopplingar till kommunhemsidor, och genom att läsa våra klasskamraters
återkopplingar. Vi har insett att vi behöver arbeta tillsammans, för att få ett
resonemang.
Under Furubodaveckorna har vi pratat om olika
användarperspektiv, men olika synsätt har också diskuterats under lektionerna
med Funka. Då har det handlat om DIGG (Myndigheten för digital förvaltning),
myndigheter och användare, som alla har sitt sätt att se på webbtillgänglighet.
Känner du att du fått kunskap om grupprocesser och
maktordningar samt hur sociala strukturer påverkar individ och grupp?
Man kan inte göra det här ensam – i en grupp kan vi arbeta
tillsammans. I samtal med myndigheter är man i underläge om man är ensam, det
är bättre att vara flera personer som står bakom samma åsikt.
Efter detta samtal fick vi svara på en enkät om terminen,
det var både öppna frågor och frågor med svarsalternativ från 1 – 5. Frågorna
handlade både om kursens innehåll, upplägg och klimatet i ”klassrummet”. Jag
tyckte det var ett bra formulär som täckte in alla viktiga frågor. I den här
klassen har vi ett trevligt klimat där alla får komma till tals, men vis av
erfarenhet så vet jag att det inte alltid är så och därför är dessa frågor
viktiga att ta med.
Josef förklarade att det är svårt att få en lagom balans
mellan öppna frågor och frågor med svarsalternativ. Man vet inte hur mycket man
kan förvänta sig av användarna. Ibland har aktören högt engagemang och
användarna lågt, men det kan vara tvärtom. Som lärare är det lätt att bli
dominant. I klassrummet sitter man på den högsta tronen och fördelar ordet
mellan eleverna.
Veckans uppgift:
Veckans uppgift är att utvärdera den gångna terminen i kursen
Användare som experter. Vi ska sammanfatta vad vi lärt oss och presentera några
guldkorn från hösten. Vi ska också svara på tre frågor om kursen.
Inför denna uppgift har jag läst igenom alla inlägg jag gjort
på min blogg under denna termin och jag slås av hur otroligt mycket jag fått
lära mig om webbtillgänglighet och hur många intressanta samtal vi haft inom
klassen. Jag har fått fundera över frågor jag aldrig ägnat en tanke åt innan,
såsom påverkan, härskartekniker och status. Varannan vecka har varit
faktabaserad, då våra lärare från Funka har undervisat om lagar och regler som
finns gällande webbtillgänglighet. De andra veckorna har Furuboda folkhögskola
hållit i och då har vi i klassen fått diskutera och samtala om djupare frågor.
Det har varit en bra blandning. Veckorna med Funka har oftast varit mer
krävande, och då har det varit skönt med lite lugnare och mer reflekterande
lektioner däremellan.
När jag skrev mitt första blogginlägg bestämde jag mig för att
denna blogg inte bara skulle vara en plattform för mina uppgifter, utan också
en plattform där man kan läsa sig till en sammanfattad version av det vi gått
igenom i kursen. Detta har jag gjort både för min egen del, för att jag enkelt
ska kunna se tillbaka på det jag lärt mig, men också för att andra som är
intresserade av webbtillgänglighet ska kunna ta del av vår utbildning. Vissa
veckor har dessa sammanfattningar tagit många timmar att skriva, men jag är
ändå nöjd att jag gjort det. Jag är glad över att all information finns här.
Jag har valt tre guldkorn som är väldigt olika, men som visar
den bredd som kursen har.
1. När vi
arbetade med härskartekniker tillsammans med Josef så hade vi gruppdiskussioner
på fredagen. Då skulle jag och två klasskamrater diskutera tillgänglighet och
använda härskartekniker på varandra. Alla tre tyckte det var svårt, men det
blev ändå en bra lektion. Det blev ett slags rollspel, vi fick en avslappnad
stämning och det var en bra avslutning på veckan.
2. När vi hade
lektioner med Susanna från Funka och arbetade med återkoppling. Då fick vi gå
in på olika kommunhemsidor och skriva återkoppling till dem. Det kändes svårt
eftersom jag inte gjort det tidigare, men det var roligt med mer praktiskt
arbete och det kändes bra att få verklighetsförankring i det vi lärt oss.
3. Vi hade
många intressanta lektioner med Josef, men en av mina favoriter var
måndagslektionen om behov. Den lektionen träffade mig precis rätt i tiden,
eftersom jag under föregående vecka hade funderat en del över mina egna behov.
Det kan vara svårt att veta hur mycket hjälp och stöd ens funktionshinder
kräver, och det var väldigt givande att ha en diskussion om det med klassen.
Vad har varit mest värdefullt?
Det som varit mest värdefullt är lektionerna med Funka. Det
finns så mycket lagar och regler inom detta område, och jag hade inte hört
talas om någon av dem tidigare. Jag kände inte till DOS-lagen och de
bakomliggande direktiven och standarderna, och jag visste inte att Sverige har
en tillsynsmyndighet som heter DIGG.
Vad har varit roligast?
Det roligaste har varit att få bygga en egen blogg. Jag har
inte bloggat sedan jag var 14 år, jag har funderat på att göra det länge, men
tiden har inte funnits där. Nu har det varit ett perfekt tillfälle, eftersom
det varit en del av kursen. Det har varit helt annorlunda jämfört med att bara
skriva uppsatser och skicka till läraren, såsom man gjort under hela sin
skolgång. Nu har jag fått designa plattformen själv och göra den till min egen.
Jag har fått lägga in bilder, och jag har kunnat dela mina inlägg och visa
vänner och familj vad jag fått lära mig. Det känns bra att bloggen kommer
finnas kvar efter avslutad kurs, så den som vill kan gå in och läsa.
Om du tänker spontant på terminen, vad tänker du på då?
Jag tänker på hur mycket jag lärt mig under dessa månader.
När jag påbörjade denna kurs hade jag inga kunskaper om webbtillgänglighet, så
jag började verkligen från noll. Detta är inget ämne man brukar prata om i
skolans värld, så jag har fått trampa helt ny mark. Det har varit väldigt
intressant
Det ska bli spännande att se vad nästa termin har att
erbjuda.
Nästa vecka har vi en avslutande lektion med Funka, och
beroende på vad den innehåller så får vi se om det kommer ett blogginlägg i
början av nästa vecka. Annars vill jag önska er en riktigt God Jul och ett Gott
Nytt År, så hörs vi igen i början av januari <3
/Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar