Syntolkning: en snögubbe som glimmar av lampor. Han är vit och har på sig en röd halsduk och röd mössa.
I måndags hade vi i kursen Användare som experter digitalt besök av Tommy Olsson som arbetar som specialist inom digital inkludering på DIGG, Myndigheten för digital förvaltning. Under lektionen berättade Tommy om DIGG:s arbete, vad de gör och hur det fungerar.
Vad gör DIGG?
DIGG är en ung myndighet som funnits i ungefär tre år. Deras
uppdrag är uppdelat i fem olika delar.
1. Huvuduppdraget
är att DIGG ska styra och samordna den förvaltningsgemensamma digitaliseringen.
Det betyder att de ska få Sveriges myndigheter, kommuner och regioner att
samarbeta med varandra.
2. DIGG har
också ett främjandeuppdrag inom bland annat digital inkludering, där de hjälper
både användare och aktörer.
3. Nästa
uppdrag är att tillhandahålla en digital infrastruktur och gemensamma digitala
tjänster. Infrastrukturen byggs med hjälp av olika byggblock, där DIGG
samarbetar med andra myndigheter. Blocken är olika kodkomponenter som aktörer
kan använda för att bygga sina e-tjänster, det kan handla om exempelvis
adressregister. Gällande digitala tjänster har DIGG tagit över en digital
brevlåda som heter Min myndighetspost, som tidigare ägdes av Skatteverket. De
ansvarar även för driften av eIDAS i Sverige, vilket är en teknisk tjänst som
sköter kontakten mellan svenska och europeiska e-legitimationer, så att man kan
använda svenskt e-ID i europeiska tjänster.
4. DIGG:s
fjärde uppdrag handlar om att följa och analysera digitaliseringen, både inom
Sverige, Europa och globalt. De får uppdrag från regeringen där de ska göra
analyser och ta fram rapporter.
5. Det sista
uppdraget bygger på tillsyn och kontroll, DIGG har både uppdrag inom e-handel
och digital inkludering. DIGG är Sveriges tillsynsmyndighet.
Vilken av de fem delarna är viktigast? Alla är lika viktiga,
det är uppdrag från regeringen. Däremot har de olika stor omfattning. Att styra
och samordna tar mycket resurser. Att följa och analysera är väldigt högt
prioriterat från regeringens sida. Den digitala infrastrukturen och de digitala
tjänsterna är också viktiga, annars fungerar inte webben för många användare.
Gällande tillsyn så har DIGG inte fått de resurser de begärt från regeringen
och de har därför svårt att fullfölja uppdraget. Tyvärr blir främjandet
prioriterat lägst.
Digital inkludering
Digital inkludering kan beskrivas som ett torn med olika
våningar.
·
Individuella förutsättningar - Botten
på tornet är användarnas egna förutsättningar, hur kunnig man är inom tekniken
och hur väl man känner till sina hjälpmedel. Det handlar också om användarens
motivation till den tekniska utvecklingen, samt om man litar på hemsidor som
begär personuppgifter. Det är också en fråga om ekonomi, har man inte råd att
köpa den tekniska utrustning som krävs för att ta del av vissa tjänster så blir
man utestängd från det digitala samhället.
·
Åtkomst – Nästa steg kretsar kring om man
rent praktiskt kan ta till sig informationen. Vissa tjänster är svårare att
använda ute på landet om man inte har fiber eller 4G. Många tjänster kräver att
man har mobilt bank-ID för att logga in, vilket alla inte kan få. Det går inte
om man inte är folkbokförd i Sverige, om man lever under ett förmyndarskap eller
om man inte är ansluten till någon bank.
·
Tillgänglighet - När de två första stegen är
uppfyllda kommer man till det som kallas tillgänglighet, om man kan ta till sig
innehållet och utföra funktioner på hemsidor oberoende av om man har en
funktionsnedsättning.
·
Användbarhet – Högst upp i tornet hittar vi
användbarhet, User Experience eller UX. Det handlar om att det ska
kännes bra och naturligt att använda en tjänst. Man ska kunna förstå innehållet
och veta vad man ska göra på webbplatsen. En bra design är också viktigt för en
hemsida, samt att webbplatsen är smidig att använda.
De tre nedersta våningarna är de viktigaste. Om inte de är
tillfredsställda så spelar det ingen roll om den fjärde våningen är det – många
användare är utestängda i alla fall. Det är dessutom bara de tre nedersta
våningarna som ingår i lagen.
Vad är webbtillgänglighet?
Det finns en ISO-standard som definierar vad tillgänglighet
är.
Den grad till vilken en produkt eller ett system kan användas
av människor med bredast möjliga omfång av egenskaper för att nå ett givet mål
i ett givet användningssammanhang.
Det täcker in det mesta, men kan tydligare beskrivas på
nedanstående vis.
Tillgänglighet är att inte sätta upp onödiga barriärer för
användarna.
Det kan vara svårt för aktörer att veta vad som är barriärer
för användare, samt vilka som är onödiga och vilka som måste finnas där.
Webbtillgänglighetsdirektivet
Den lag som DIGG arbetar mot är först och främst
webbtillgänglighetsdirektivet. Det är ett EU-direktiv som trädde i kraft 2018.
Sammanfattningsvis så kräver direktivet att digital offentlig service inom EU
ska vara tillgänglig för användarna. Direktivet hänvisar till en europeisk standard
vid namn EN 301 549. Standarden innehåller många krav och vissa av dem
hänvisar vidare till riktlinjer som kallas WCAG 2.1, vilket står för Web
Content Accessibility Guidelines. Dessa riktlinjer innehåller krav på
tillgänglighet som används över hela jorden, det är fyra principer, 13
riktlinjer och totalt 78 olika krav. De är indelade i tre olika nivåer, 50 av
kraven ingår i EN-standarden och därmed också webbtillgänglighetsdirektivet.
Ett EU-direktiv genomförs genom att varje medlemsstat stiftar varsin nationell
lag som hänvisar till direktivet. Det är inte en förordning som direkt gäller i
hela EU, utan det måste gå vägen genom nationell lagstiftning.
I Sverige har vi Lagen om tillgänglighet till digital
offentlig service, som förkortas DOS-lagen. Lagen trädde i kraft 2019 och menar
att all digital offentlig service i Sverige ska vara tillgänglig. I samband med
lagen kom också en förordning. Förordningen säger att DIGG är Sveriges
tillsynsmyndighet, att de har ett främjandeuppdrag och att de har föreskriftsrätt
för DOS-lagen. Det innebär att de får ta fram detaljerna i lagen. Föreskrifterna
kom ut i maj 2019, vilka hänvisar tillbaka till EN-standarden. Uppfyller man en
viss del av standarden så uppfyller man också kraven i lagen.
Det är ett stort jobb att ändra en lag, eftersom det krävs
ett riksdagsbeslut för att göra det. En förordning kan ändras med ett
regeringsbeslut, men det är ändå omständligt. Föreskrifterna däremot, kan
myndigheten som gett ut dem ändra när det behövs. Därför är det bra att ha en generell
lag, där man kan ändra föreskrifterna i takt med att tekniken går framåt. Lagen,
förordningen och föreskrifterna hänger ihop och tillsammans utgör de kraven.
Vem omfattas av lagen?
De som omfattas av DOS-lagen är den offentliga sektorn, det
är statliga myndigheter, regioner och kommuner, beslutande församlingar i
kommuner och regioner samt vissa kommunala och regionala olag. I Sverige
omfattas också vissa privata aktörer inom vård, skola och omsorg, vilket går
utöver webbtillgänglighetsdirektivet.
Vad omfattas av lagen?
Det som omfattas av lagen är digital service, det kan vara en
hemsida, eller en applikation för mobilen. Det innefattar både publika
webbplatser och e-tjänster, intranät och extranät. Lagen omfattar dessutom
tidsberoende medier, det vill säga videoklipp eller ljudfiler, innehåll som tar
en viss tid att spela upp. Dokument av olika slag och inbäddat innehåll,
innehåll som hämtas från en annan webbplats ingår också.
Vilka är kraven?
Det finns fyra olika krav för webbplatser och
mobilapplikationer. De ska vara:
·
Möjliga att uppfatta
·
Hanterbara
·
Begripliga
·
Robusta
Det är de fyra riktlinjerna i WCAG 2.1. Dessa kan man
uppfylla genom att följa kraven i bilaga A i standarden EN 301 549. Det är
ungefär 86 olika krav för en hemsida.
Utöver detta ska aktören också regelbundet skriva en
tillgänglighetsredogörelse, där de beskriver hur väl de uppfyller kraven, samt
om det finns några kända brister och varför de finns. I redogörelsen ska man
också kunna kontakta aktören och påpeka brister på webbsidan. Det ska finnas en
länk till DIGG, så att man kan anmäla till dem om man inte får någon hjälp av
aktören.
Tillgänglighetsredogörelse
Visst innehåll i redogörelsen är obligatoriskt.
·
Vem aktören är och vilken digital tjänst redogörelsen
syftar till.
·
Hur väl man uppfyller kraven och hur man har kommit
fram till det. Har man gjort en självskattning (intern granskning), eller har
man tagit hjälp av experter utifrån.
·
Aktören måste skriva vilka delar av webbplatsen som
inte är tillgängliga och på vilket sätt. Exempelvis om ett dokument inte
fungerar med skärmläsare eller om ett videoklipp inte är textat. Det finns
vissa undantag från lagen, och om det finns innehåll som går under dessa
undantag så ska man berätta det.
·
Det ska finnas information om när den senaste
granskningen gjordes och när redogörelsen uppdaterades.
·
Det ska finnas en funktion för att påpeka brister hos
aktören.
·
Man ska kunna hitta en länk till DIGG, för att anmäla
aktören.
Redogörelsen ska vara i ett tillgängligt format, eftersom den
främst är till för personer med funktionsnedsättning. Den ska vara lätt att
hitta från startsidan, men helst från alla sidor på webbplatsen.
Fråga: I de flesta tillgänglighetsredogörelser finns två
olika stycken, ett som heter ”Vad kan du göra om du inte kan använda delar av
webbplatsen?” och ett som heter ”Rapportera brister i webbplatsens
tillgänglighet”. För gemeneman betyder detta i princip samma sak. Är det ett
lagkrav att det ska vara två separata stycken, eller skulle man kunna slå ihop
dem?
Det är inget lagkrav. Det finns en mall som hjälper aktörer
att skriva tillgänglighetsredogörelse. Mallen togs fram av den brittiska
regeringen, och sedan har den översatts till svenska. EU-konventionen tog också
fram en mall, men den var alldeles för svår att förstå. I den brittiska
versionen var dessa två stycken med, så därför har det blivit så i Sverige
också. Egentligen innebär de olika saker även om det låter lika. Det första stycket
handlar om att man har rätt att kräva alternativt format, medan det andra handlar
om att påpeka brister. Det finns inget krav på att använda mallen här i
Sverige, vilket finns i Danmark.
Vad gör lagen för användaren?
Den ger användarna möjlighet att på ett enkelt sätt
rapportera brister till en aktör. Man kan be om ett alternativt format för det
som inte är tillgängligt och för det som är undantaget från lagen. Det innebär
inte att man kan få det i vilket format som helst, men man ska kunna få det i
något format som fungerar för en själv, exempelvis via punktskrift eller en
ljudfil. Som användare kan man också anmäla en aktör till DIGG om de inte
uppfyller lagkraven. Ett av undantagen från lagen kallas oskäligt betungande
anpassning, vilket handlar om ett tillgängliggörande som är för svårt eller
dyrt för en aktör att genomföra. I tillgänglighetsredogörelsen måste man
förklara vilka själen är till att innehållet inte är anpassat. Om man som
användare inte delar aktörens uppfattning kan man kontakta DIGG, så får de göra
en bedömning. Vad som räknas som oskäligt betungande anpassning beror på vilken
kommun det är och vilka resurser de har.
Övervakning
DIGG och alla andra tillsynsmyndigheter inom EU har ett
uppdrag från EU-konventionen att genomföra övervakning av digital offentlig
service. Man ska göra fördjupade granskningar av ett litet antal webbplatser
och applikationer, och en förenklad granskning av ett större antal webbplatser.
Hur många hemsidor och applikationer är olika från land till land, beroende på
folkmängd. I Sverige under 2021 ska DIGG göra en förenklad granskning på 282
hemsidor, fördjupad granskning på 25 webbplatser och sex applikationer. Anledningen
till att det är ett litet antal applikationer är att de började omfattas av
lagen sommaren 2020. Nästa år kommer antalet öka till 17 appar. I år kommer
DIGG inte uppnå målet, eftersom de inte fått tillräckliga resurser från
regeringen. De klarar målet gällande de förenklade granskningarna, men inte de
fördjupade.
Förenklad granskning
Den förenklade granskningen kan man göra med automatiska verktyg,
trots att man vet att de inte upptäcker alla brister. DIGG använder ett verktyg
som heter OAW, som är utvecklat av Spaniens tillsynsmyndighet. Många av kraven
i WCAG 2.1 behöver kontrolleras manuellt och enligt uppgifter från Spanien
försöker deras automatiska system granska endast 19 av de krav som finns. Ofta
utger verktyget varningar, men sedan får man ändå kontrollera det manuellt. Systemet
sätter hemsidorna på en skala mellan 0 – 10, beroende på hur många krav de
uppfyller. De sämsta webbplatserna DIGG har granskat i år ligger på fyra i skalan
, vilket innebär att de enbart uppfyller 40% av de 19 kraven som verktyget
granskar. Vissa av hemsidorna har däremot varit nära tio. Snittet ligger på
ungefär 7,5. Stora aktörer med stora
resurser får ofta bättre resultat. Pandemin har ställt till det för många myndigheter,
eftersom de inte haft möjlighet att lägga lika mycket resurser på
webbtillgänglighet.
Det finns många olika verktyg för att göra en förenklad
granskning, så Tommy Olsson tror inte det finns någon aktör som använder samma
verktyg som DIGG. OAW är ett bra program eftersom det kör java Script och
analyserar resultatet utefter det, vilket är en fördel jämtemot verktyg som
bara analyserar HTML-koden. Den kan därför hitta fler brister. Det kan dock uppstå
problem om aktören inte kan hitta felet själv, om de bara tittar på HTML-koden.
Fördjupad granskning
Den fördjupade granskningen görs helt manuellt och under 2021
har DIGG tagit fram en tillsynsmanual. Den finns på DIGG:s webbplats och syftet
med den är att aktörer ska kunna granska sina egna webbplatser utifrån
manualen. Det finns tre olika delar i manualen, en för att granska webbsidor,
en för dokument och en för mobila applikationer. Det är över 100 kontroller som
ska göras per sida.
Det finns riktlinjer från EU-konventionen vilket urval av
webbplatser och appar som ska genomgå en granskning. Urvalet ska innehålla
tjänster på nationell, regional och kommunal nivå, det ska vara geografisk
spridning och det ska täcka in så många verksamhetsområden som möjligt.
På varje webbplats ska DIGG göra ett urval av sidor och
dokument att granska, då finns det också riktlinjer från konventionen som ska
följas. Det brukar landa på ungefär 30 sidor på en myndighets hemsida och 5 –
10 dokument, vanligtvis PDF-dokument. Det brukar röra sig om minst två veckors
heltidsjobb och därefter kommunikation med aktören. Sedan ska hemsidan granskas
om, vilket brukar ta en vecka och därefter blir det mer kommunikation med
aktören.
När man gjorde en utredning för att ta fram lagen så räknade
man att det skulle krävas 1 – 1,5 heltidstjänst för att sköta granskningen. I
år har DIGG haft fem personer som jobbat i stort sätt heltid med granskningen
och de har ändå inte hunnit klart.
Tillsammans med sina danska kollegor har DIGG tagit fram ett
mätetal, där man kan räkna ut ungefär hur tillgänglig en webbplats är. Ett
värde som ligger under tio är godkänt, noll är felfritt. Mellan tio och 80 är
det helt okej, men över 80 är katastrof Då är det uppenbart att aktören
utestänger en stor grupp användare. Av de hemsidor som DIGG har granskat under
2021 ligger ungefär hälften under 80, de tre bästa ligger strax över 40 och de
sju sämsta ligger mellan 100 och 150. Den myndighet som var bäst detta år var
Krisinformation medan den sämsta var Skånetrafiken. Efter omgranskning var flera
hemsidor nere på det gröna området, bland annat Krisinformation och
Folkhälsomyndigheten.
När DIGG gör sina granskningar använder de alltid den senaste
versionen av webbläsaren. Det kan uppstå problem vid användande av en äldre
webbläsare, men då brukar problemen bero på den och inte hemsidan man besöker.
På den förenklade granskningen vill man komma så nära tio som
möjligt, men på den fördjupade vill man komma så nära noll som möjligt. Det sämsta
resultatet man kan få på den fördjupade granskningen är 500, då är man
underkänd på alla krav på alla sidor.
I stort sätt alla webbplatser som blivit granskade har blivit
glada för sina rapporter – de vill helt enkelt vara tillgängliga och de vill
åtgärda sina brister. De kan använda rapporten för att få resurser för att bygga
en mer tillgänglig webbplats.
Mätetal för otillgänglighet
Man har många olika faktorer för att få fram mätetalet för
tillgänglighet. Det handlar om hur många krav som är underkända, men också hur
allvarliga bristerna är. Det finns nyanseringar av kraven i standarden,
bristerna kan vara hindrande, försvårande eller störande. Beroende på hur
starkt kravet är så kan det påverka mätetalet. I EN-standarden finns också en
koppling mellan de olika kraven och elva Functional Preformace Statements.
Det brukar kallas för olika användningssituationer, exempelvis användning utan
syn eller användning med nedsatt hörsel. Tio av dem är relevanta för
tillgänglighetsfrågan, medan den elfte handlar om integritet. För att få reda
på hur allvarlig en brist är så tittar DIGG på hur många användningssituationer
som är påverkade. Man tittar också på hur många av de granskade sidorna på
webbplatsen som bristen förekommer.
Det finns en tradition hos många kommuner att ha mycket
information via PDF-dokument, trots att man idag hade kunnat göra det betydligt
mer tillgängligt, exempelvis genom att göra en hemsida. Många har gamla
dokument och dessa är inte tillgängliga, man måste göra tillgängliga
Word-mallar. Dessa gamla dokument behöver åtgärdas för att aktören ska följa
DOS-lagen. En aktör som DIGG varit i kontakt med har 8000 otillgängliga
PDF-dokument på sin webbplats, Många av dem är inskannade dokument som blir en
bild i datorn, vilket gör att man inte kan få texten uppläst. DIGG:s
rekommendation är därför att undvika dokument i den mån det går och hålla sig till
hemsidor istället. Det finns dock lagkrav på att visst innehåll ska finnas som
dokument i arkivet.
Idag finns det inga skäl för aktörer att inte bygga
tillgängligt – man vet hur man ska göra, så då är det bara att göra det. Flera
aktörer som DIGG varit i kontakt med har valt att bygga helt nya webbplatser,
eftersom de gamla varit för otillgängliga. Det är mycket enklare att skapa en
hemsida som är tillgänglig, än att tillgängliggöra den i efterhand. Säkerhet
och tillgänglighet behöver finnas där från början.
Vilka är de vanligaste bristerna vid granskning?
Det vanligaste problemet kallas info & relationer, och
det finns på över 80% av de webbplatser som DIGG granskat. Detta fel innebär
att man inte använt HTML på korrekt sätt. Man har designat något som en rubrik,
men man har inte märkt det som en rubrik, eller att något ser ut som en lista
men inte är en lista. Detta kan skapa problem för personer som exempelvis
använder skärmläsare.
På andra plats hittar vi ogiltig HTML, det vill säga att man
inte följer HTML-koden. Ofta hanterar både webbläsare och hjälpmedel det bra,
men det kan uppstå komplikationer.
På tredje plats finns kontrast för grafik, vilket också är
över 80%. Det handlar ofta om formulärfält, fokusmarkering eller diagram.
Nästan 75% av webbplatserna har brister gällande
språkändringar, alltså att ord och fraser på andra språk inte är märkta på
något sätt. Det påverkar bland annat hur en skärmläsare kan uttala orden.
Tyvärr finns det inte möjlighet att märka ut detta i flera publiceringsverktyg.
Nästan 70% av sidorna har för dålig kontrast för text, alltså
att texten inte har tillräckligt stark kontrast mot bakgrunden. Det kan vara
svårt att läsa både för den som har nedsatt syn och för den som har nedsatt
färgseende.
Det finns ett tekniskt krav som kallas Namn, roll, värde,
vilket ungefär 60% av hemsidorna är bristande i. Det innebär att man har
komponenter som inte förmedlar viktig information till olika hjälpmedel,
framför allt uppstår problem vid användande av skärmläsare.
Textalternativ är nästa problem som förekommer, på nästan 60%
av hemsidorna. Det kan innebära två olika saker. Det första är att en bild som
förmedlar information inte har någon bildbeskrivning. Det andra är att en bild
som förmedlar något mer abstrakt, exempelvis en känsla, har en bildbeskrivning
som beskriver motivet, vilket egentligen är irrelevant för sammanhanget. Ett
exempel på det sistnämnda är en artikel om Covid-19, med en bild på en kvinna
som sitter på en bänk i ett snöigt landskap med en termos. Bildbeskrivningen
lyder ”Ung kvinna med en termos”. Bilden vill förmedla att man ska umgås
utomhus för att minska smittspridningen, men det framkommer inte av
bildbeskrivningen.
Nummer åtta på listan, 45%, är att fokusmarkeringen inte
syns. Det är ett stort problem om man är seende och navigerar med tangentbord,
eftersom man inte kan se var på skärmen man befinner sig. Det är samma sak som
att försöka använda datamusen utan någon muspekare.
På nionde plats med nästa 40% hittar vi sidor man inte kan
navigera på med hjälp av tangentbordet, man är alltså beroende av en datormus.
Ungefär en tredjedel av webbplatserna har brister gällande
flexibel layout, alltså att sidan inte anpassar sig för en mindre skärm, såsom
mobilskärm, eller att den inte anpassar sig om man förstorar texten. Viss
information syns inte på skärmen, eller så måste man skrolla i två ledder för
att komma åt den.
De sju vanligaste bristerna finns på fler än hälften av alla
webbplatser som DIGG har granskat, vilket är väldigt dålig kvalitét.
Tillsyn
DIGG är
tillsynsmyndighet för den svenska DOS-lagen, vilket innebär att de ska ta emot
anmälningar. DIGG är däremot ingen ombudsman. De tar emot anmälan som ett tips
på en hemsida som behöver granskas, de företräder inte användaren jämtemot
aktören. De tar med hemsidan och gör en granskning under nästa tillsynsperiod.
Under 2021 har DIGG fått ungefär mellan 6 – 15 anmälningar per månad. Tyvärr är
alla anmälningar inte berättigade. Vissa månader är ingen anmälan giltig och
som mest har det varit sex stycken.
Anledningen till att en anmälan inte är berättigad är att den
gäller något som inte omfattas av DOS-lagen. Ofta handlar det om tjänster som
kräver mobilt bank-ID vid inloggning. Andra vanliga felanmälningar handlar om
att användare har svårt att hitta på en webbplats.
Vid bristande tillgänglighet
Tillsyn kan ske antingen från övervakning, eller på grund av
en anmälan. När DIGG gör en fördjupad granskning och hittar brister så skickar
de ett granskningsprotokoll till aktören, där de beskriver bristerna. Då gör de
ett påpekande av brister. Påpekandet är informellt och dess syfte är att få
igång en dialog med aktören. Förhoppningsvis kan de gemensamt komma fram till
ett datum när bristerna ska vara åtgärdade, när tiden gått ut gör DIGG en
omgranskning och om aktören fixat alla fel så kan de stänga ärendet.
Ibland är det inte så enkelt, antingen finns det brister kvar
vid omgranskning eller så håller aktören inte med om att innehåll på deras
webbplats är otillgängligt. Då får DIGG bli formella och göra ett föreläggande
om att vidta åtgärder. Ett föreläggande är ett myndighetsbeslut, vilket aktören
är skyldig att följa. Man kan överklaga till domstol, men om den håller med
DIGG så är man skyldig att följa deras krav.
Nästa steg är att göra ett föreläggande med vite, vilket
innebär att det kostar pengar för aktören att inte göra som DIGG kräver.
Viteslagen bestämmer hur stor summan ska vara, men det ska vara kännbart
oavsett vilken aktör det handlar om. Man kan också använda löpande vite, att
aktören får betala en viss summa pengar om dagen till problemet är löst. Tanken
är att det ska bli dyrare att betala vite än att åtgärda problemet. Än så länge
har DIGG inte behövt utfärda något vite.
Tack till Tommy Olsson på DIGG för en mycket intressant och
lärorik föreläsning.
/Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar