Denna vecka hade vi lektioner med Furuboda folkhögskola och fokus låg på att diskutera offentliga organisationer, institutionalisering och hur vi som användare kan göra vår röst hörd.
Måndag
Alla människor berörs
av den offentliga sektorn på ett eller annat sätt. Den innefattar staten,
myndigheter, regioner och kommuner. I Sverige finns 341 myndigheter, 21
regioner och 290 kommuner, och de berör olika delar av samhället.
Vi i klassen fick två frågor att fundera kring: Vilka
organisationer har du mest kontakt med och vad får dig att ha bra/dåligt
förtroende för en myndighet? Det kom upp många intressanta svar och de flesta
nämnde Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, kommunen och regionen som de man
har mest kontakt med. När det gäller förtroende pratade vi bland annat om
myndigheternas struktur, kommunikation, sanningshalt, förmåga att anpassa sig
utefter användarna och vilja att rätta till sina misstag.
Offentliga organisationer är vår samhällsservice, de har en
politiskt vald ledning och är skattefinansierade. De finns av och för oss, och
därför är det extra viktigt att saker blir rätt. Ibland blir det ändå fel och
då måste felen rättas till.
I klassen diskuterade vi vad man kan göra om det blir fel. OM
det handlar om en kommun så kan man kontakta den och påpeka problemet – ofta brukar
de kunna lösa det. Man kan anmäla eller överklaga, om det finns möjlighet. De
flesta myndighetsbeslut som gäller en själv går att överklaga – då begär man
att beslutet ska omprövas. I beslutet finns information om vilka regler som
gäller vid överklagan. Hur man ska anmäla, om man ska anmäla och till vem man
ska anmäla beror på vilken organisation och problem det handlar om.
Klaga är ett enkelt sätt att lämna feedback och man kan göra
det till alla verksamheter. Lämna klagomål om du är missnöjd med en verksamhet.
De som är ansvariga för den tar emot klagomålet. Man kan göra det muntligt
eller skriftligt, anonymt eller vid namn och det finns ingen tidsbegränsning.
Varför ska man klaga? Jo, bristerna måste påpekas för att det
ska ske en förändring. Det som drabbar en enskild person drabbar ofta många
fler. Man orkar inte alltid bråka, men man kan bara göra skillnad om man säger
ifrån. Tyvärr finns det många tankar som kan få en användare att inte klaga:
·
Det spelar ingen roll, det kommer ändå inte ske någon förändring.
Ingen kan garantera att det sker förändring om man klagar,
men det sker definitivt ingen förändring om man låter bli.
·
Mitt problem är inte så allvarligt.
Små brister kan vara en del av ett större problem och därför
är det viktigt att påpeka dem.
·
Jag vill inte vara gnällig - personalen gör så gott de
kan.
Man behöver inte vara arg för att klaga, det kan vara rent
informativt. Man kan klaga på organisationen utan att kritisera personalen. Ett
klagomål kan visa att det fattas resurser, och på så sätt kan det gynna
personalen i slutändan.
·
Om jag klagar kanske jag blir dåligt behandlad.
Så får det inte gå till – aktören är skyldig att ta emot
klagomål och behandla dem sakligt.
Klaga på stan är ett fristående projekt som Funktionsrätt
Göteborg drivit, som ska göra det enklare att ge klagomål till Göteborgs stad.
På deras hemsida www.klagapastan.se finns
olika tips på vad man kan tänka på om man vill skicka in ett klagomål.
Projektet har riktat sig till Göteborg, men alla som vill klaga på någon aktör
kan ta hjälp av tipsen.
Onsdag
Onsdagens lektion började med ett samtal om vad som gör en
myndighetsperson till en ”riktig” person, samt vad de kan göra för att få oss
att känna oss som unika individer, och inte bara en prick i systemet. Vi
konstaterade att det krävs ett genuint intresse för sitt arbete, inte bara att
man gör det för att tjäna pengar. Det genererar en bättre närvaro och ett
större engagemang. Vissa går bara dit för att de behöver ett arbete och har
egentligen inget intresse för det. Det är en fördel om personen vill besöka
olika föreningar, exempelvis funktionshinderorganisationer, det visar på ett stort
intresse och tyder på att personen vill lära sig mer.
Många av oss tyckte att myndighetspersoner är fyrkantiga, de
följer sina regler och förhållningssätt till punkt och pricka. Ofta handlar det
om pengar och de räcker inte alltid till. De måste följa vissa regler, men de
hade behövt tänka utanför boxen, lyssna och vara mer förstående. De måste
förklara varför saker är på ett visst sätt – det behöver finnas en orsak. Det
är stor skillnad på att göra fel och begå ett misstag. Misstag gör vi alla, men
då är det viktigt att de rättas till.
Vi diskuterade myndighetspersonernas bemötande, framför allt
mot oss med funktionsnedsättning, att de ofta styr samtalet åt den riktning de
vill och de lägger orden i munnen på en, så att det ska gynna de själva. Som
användare måste man alltid ligga på, ringa och klaga på olika instanser. Ibland
är det svårt att veta vem man ska kontakta för att ärendet ska gå fram.
Institutioner är myndigheter som uppehåller samhället,
exempelvis Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Sociologiskt är det en idé
om hur olika människor hänger ihop, exempelvis kan ett äktenskap räknas som en
institution ur det sociologiska perspektivet. Den tydligaste institutionen som
finns i vårt samhälle idag är fängelset.
Det som kan hända vid institutionalisering är att människans
plats försvinner och identiteten tvättas bort. Det finns så tydliga ramar om
hur man ska vara och vad man ska göra att man tappar bort sig själv. Under vår
lektion pratade vi om filmen Nyckeln till frihet, som handlar om fångar
som kommer ut i det verkliga livet igen och inte vet vad de ska göra när de
inte har några tydliga direktiv att förhålla sig till.
Läraryrket är på sätt och vis en institution, där man måste
följa kursplanen. Folkhögskolor ingår inte i skollagen och behöver därför inte
ha en kursplan. Detta innebär att lärarna behöver ta eget ansvar och se vad som
är bäst för eleverna. Vissa lärare blir panikslagna när de kommer från
grundskolan till folkhögskola, eftersom de plötsligt inte har någon mall att
utgå från. Det är stor skillnad mellan skolan och den ”verkliga världen”. Ute i
samhället har man inte samma mall att utgå från, vilket gäller både elever och
lärare.
Hur mycket moraliskt ansvar har man egentligen om man arbetar
på en institution? Kan man bara påstå att man gör sitt jobb? Civilkurage är
viktigt, man måste säga ifrån om något är fel. I Sverige finns tydliga
institutioner, vilket både har sina fördelar och nackdelar.
Jag önskar er alla en bra fortsättning på veckan och hoppas
ni får en trevlig helg🍁
/Emelie
Syntolkning: Bilden visar en liten grusväg, på vardera sidan av vägen står träd i höstfärger. Mellan träden syns en klarblå himmel |
Kommentarer
Skicka en kommentar