Den här veckan har vi i kursen Användare som experter lektioner med Furuboda folkhögskola, vilket innebär att föreläsningarna bygger mycket på diskussion, reflektion och samtal med varandra. Vi har diskuterat kunskap, vad som händer med en människa som får en större lärdom. Vi har också pratat om olika härskartekniker och hur man kan bemöta dem. Utöver detta har vi samtalat om status, vilka grupper har hög respektive låg status i det svenska samhället och hur tar det sig i uttryck.
Måndag
Måndagens lektion började med en incheckning där vi i klassen
fick berätta om vilka områden vi anser oss vara experter inom. Många tog upp
det faktum att vi alla är experter på våra egna funktionsnedsättningar, det
finns ingen som känner till dem bättre än vi som lever med dem. Många i klassen
berättade om sitt teknikintresse och förklarade att de är experter inom det.
Jag tycker själv att jag har lätt för det svenska språket, formulering,
grammatik och stavning, så det valde jag att dela med mig av till klassen. Någon
annan förklarade att man blir expert på sitt arbete när man jobbat på samma
arbetsplats under lång tid. Andra områden som togs upp var sport,
tillgänglighet och att skapa hemsidor.
Nästa samtal handlade om vad som händer med oss människor när
vi får mer kunskap. Många i klassen hade olika tankar om detta och för mig var
det väldigt givande att lyssna på mina kurskamrater. Vår lärare öppnade
samtalet med att reflektera kring att desto mer vi lär oss, desto mer finns det
att lära.
Flera i klassen var av åsikten att en människa blir mer
avslappnad när man får mer kunskap. Man behöver inte hävda sig eller
argumentera så hårt. En större lärdom ger förutsättningar att ställa bättre och
mer relevanta frågor. Det kan vara stressande att inte vara säker på sin sak
och därför kan kunskap ge bättre självsäkerhet. Vetskapen ger kött på benen och
gör att man kan stå stadigt.
Det är lättare att få respekt från omvärlden om man bär på
kunskap, och får man respekt så är det enklare att föra vidare informationen till
andra. De flesta känner en stolthet i att kunna föra vidare kunskapen, så man
kan utbilda fler. När man delar med sig av sin expertis får man ta del utav andra
människors synpunkter. På så sätt utvecklas vi och får ännu mer lärdom. Ett bra
exempel på detta är läraryrket. En lärare blir ännu bättre om hen lyssnar och
tar till sig av vad eleverna har att säga. Det är ett samarbete och man får
lära sig av varandra. Det är extremt viktigt att man inte blir för bekväm. Då
blir man lätt en översittare som inte tar hänsyn till andra människors tankar. Man
får inte bli för stolt, man måste kunna lyssna på sina medmänniskors kunskap
också. En annan svårighet gällande lärande är att omgivningen gärna lyssnar på
det man har att säga om de själva delar samma uppfattning, men annars kan det
vara svårt att vilja ta till sig informationen.
Kunskapen leder oss framåt. Den gör oss stolta över oss
själva, för det känns bra att lära sig nya saker. Genom insikten vi får kan vi
både lära oss själva och andra. Vi vidgar våra vyer och får ett bredare
perspektiv på saker och ting.
Det är lättare att gå in i en diskussion om man har kunskap
inom området. Desto mer man kan, desto mer intressant blir diskussionen. Om två
likvärdiga personer samtalar med varandra blir det oftast intressant. Om den
ena personen har mer kunskap en den andra blir det en form av utlärning istället
för en diskussion. Det mesta går att föra en dialog om, men grundvärderingar är
svårt att diskutera. Det går inte att argumentera för eller emot och det är
väldigt svårt att få någon att ändra sig.
De flesta människor har en tydlig känsla av vad kunskap är,
och inte är, men det är svårare att beskriva rent konkret. Alla har olika
bilder av vad lärdom är, men generellt har vi höga förväntningar på den. Det
finns olika typer av kompetens . Den personliga kunskapen, där vi lär oss hur
vi ska tänka och agera i olika situationer, och den faktabaserade kunskapen,
den vi lättare kan läsa oss till. Ofta är den personliga kunskapen viktigast,
den leder oss människor framåt och ger oss verktyg för att gå igenom livet.
Under lektionen fick vi en introduktion till vad skillnaden
mellan självkänsla och självförtroende är. Självförtroende innebär att man
känner sig trygg och bekväm i det man gör, medan en bra självkänsla innebär att
man känner sig säker på sitt egenvärde , oberoende av hur man presterar. Dessa
två har ändå ett starkt samband, eftersom de vi är och det vi gör ofta hänger
ihop. Självinsikt och självkänsla är också starkt förknippade med varandra,
känner man sig själv bra och är bekväm i den man är så behöver man inte bli
lika bekräftad från omgivningen. Däremot tror jag att alla blir glada och
självkänslan höjs lite extra om man får höra något snällt från någon i sin
närhet.
Om man blir ifrågasatt för något man gör, säger eller tycker
är det lätt att ta det personligt. Detta kan tyda på svag självkänsla. Om man
har en bra självkänsla ser man sitt egenvärde ändå, oavsett om folk i ens
närhet inte delar alla ens åsikter. Det blir inte heller något hot om någon
annan har mer kunskap inom ens eget område. Detta är något vi behöver ta med
oss in i rollen som användarexperter – det är omöjligt för oss att veta allt om
allas situation.
Onsdag
Onsdagens lektion började liksom måndagen med en incheckning.
Alla i klassen fick berätta hur vi mådde, samt dela med oss av en eller flera favoritböcker.
Under samtalet framkom det att vi har väldigt olika smak när det gäller böcker,
vissa gillar självbiografier, andra feel good, psykologi och deckare. Lars
Kepler var en författare som nämndes flera gånger och som flera ansåg skriver
bra böcker.
Efter incheckningen gick vi in i ett samtal om status, vilka
grupper i Sverige har hög respektive låg status och hur tar det sig i uttryck?
Vi hade många olika tankar om detta, och vi var inte riktigt överens
om vad som ger en person högt eller lågt socialt anseende. Samtalet började med
att en klasskamrat påpekade att status är ett föråldrat uttryck. Förr hade adel
och präster hög status i det svenska samhället, men så är det inte längre. Alla
varelser har samma värde och ska behandlas med respekt, vilket innefattar både
människor och djur.
Vem som har hög eller låg status beror på sammanhang. Det
finns olika statusmarkörer, exempelvis märkeskläder och andra materiella ting.
Vissa vill gärna visa sitt höga anseende utåt, medan andra inte bryr sig om
det. Trots detta är det svårt att förneka den status som pengar innebär. Pengar
ger makt och makt är det mest statusgivande. Personer med mycket pengar och
makt kan hjälpa världen att få bukt på flera problem, exempelvis minska
fattigdomen. Vissa gör det, men inte alla.
Den modernaste formen av status är den man får via sociala
medier. Där räknas likes, kommentarer, delningar och följare som
statusmarkörer. Det är något många användare strävar efter, framför allt den
yngre generationen, men är det verkligen så bra? Det skapar en press, att hela
tiden försöka nå hög ställning och sedan att bibehålla den när man väl fått
den.
Status och jämlikhet är sammanlänkade, ett samhälle med stora
skillnader i rang är inte jämlikt. I klassen togs ett påstående upp som vi hade
olika åsikter om, nämligen att personer med funktionshinder har låg status i
det svenska samhället. Ett argument för detta var att 50% av alla synskadade i
Sverige är arbetslösa, vilket tyder på att vår arbetskraft inte är eftertraktad.
Färdtjänsten dras in för många synskadade. Våra liv prioriteras inte och staten
väljer att lägga pengarna på annat, vilket också tyder på att vi har låg status
i samhället.
Ett argument mot detta var att arbetslösheten inte handlar om
att vi har lågt anseende, utan att arbetsgivarna är okunniga och inte vet vad
man är kapabel till när man har en synnedsättning. Många med
funktionsnedsättning ser ner på sig själva – då kommer man aldrig framåt. Okunskapen
kan man inte rå för, därför är det viktigt att informera. Frågan om färdtjänst
handlar om själviskhet. Tjänstemännen tänker inte på de som blir drabbade – de
vill bara spara pengar.
En annan synvinkel var att personer med funktionsnedsättning
har olika hög status i olika människors ögon. Vissa ser ner på oss på grund av
okunskap, medan vissa förstår att vi är precis som alla andra. Det värsta är
när folk förstår, men ändå väljer att se ner på oss. Det är inte bara
färdtjänsten som dras in, utan också assistansen. Man trampar på folks behov,
vilket ger de drabbade en lägre ställning.
Okunskap är inget man kan skylla på – man måste lära sig.
Alla människor bär på fördomar, men det viktigaste är hur vi
förhåller oss till dem. Man kan bära en fördom inom sig, men man behöver inte
anspela på den utåt. På så sätt skadar den inte någon. Det är omöjligt för en
människa att inte ha några fördomar.
Status är starkt kopplat till okunskap och fördomar. Om två
döva personer är ute på arbetsmarknaden för att söka samma jobb, den ena
använder enbart teckenspråk och den andra använder tal, då kommer den som
använder tal att få jobbet. Arbetsgivaren tror det blir enklare att kommunicera
och tar den lätta vägen. Detta leder till att den som talar får ett högre
anseende. .
Inom dövvärlden finns det klasskillnader. De som kan
teckenspråk har högre status än de som inte kan det. Är man döv/gravt
hörselskadad och inte kan teckenspråk hamnar man lätt utanför i båda världarna,
både den hörande och den icke hörande.
Vilken skola man går på och vilket yrke man har kan vara
stora statusmarkörer. Läkare har hög rang, de har en lång utbildning och hög
lön. Lärare har också en lång utbildning, men lägre lön och låg status. Assistansyrket
har också lågt socialt anseende. Det gör att få personer söker sig till jobbet
och då är det svårt att få tag i bra assistenter. De tänker inte på att arbetet
är väldigt individuellt, det är stor skillnad beroende på vem man arbetar för.
Språk och kunskap hänger ihop. När man studerar på
universitet handlar mycket om att använda ett korrekt språk och lära sig begrepp
som är typiska för området. Språket blir då en symbol för tillhörighet. Språket
är också ett maktmedel som medvetet eller omedvetet kan medföra en nedlåtande
attityd. Man använder sig av ett språk som gemeneman inte förstår och visar på
så sätt sin status på ett negativt sätt. Ett möte mellan expert och novis är
speciellt. Det är lätt att glömma bort att motparten inte har samma kunskap som
en själv, men det är alltid viktigt att förklara så att alla förstår.
Jag vill förtydliga att allt jag skrivit om veckans lektioner
är reflektioner från mig, mina klasskamrater och vår lärare. Inget är rätt
eller fel, det är våra personliga åsikter.
Syntolkning bild på ett träd som står nere vid havet. Vattnet är klarblått och himlen likaså. I bakgrunden syns öar i Stockholms skärgård.
Veckans uppgift:
Veckans uppgift är att gå in på klimatprata.se och läsa om 25
olika klimathärskartekniker, samt hur man kan bemöta dessa. Vi ska fundera på
om vi känner igen dem från våra samtal om tillgänglighet. Därefter ska vi välja
ut tre strategier som vi upplevt, eller som vi tycker är intressanta.
Alla 25 tekniker kan ni läsa om via denna länk: https://klimatprata.se/klimatharskartekniker.php
En härskarteknik är en form av förtryck som kan drabba en
eller flera personer. Exempel på välkända härskartekniker är osynliggörande, dubbelbestraffning
och påförande av skuld och skam.
När jag läser igenom de olika teknikerna inser jag att jag
varit förskonad från de flesta. Jag ger mig sällan in i diskussioner där jag
kan bli utsatt för dem, ofta samtalar jag med personer som har åsikter som
liknar mina egna.
Jag inser att många av teknikerna vävs in i varandra och det
kan vara svårt att skilja dem åt. Exempelvis nummer 2, förminskande av
insatser, och nummer 4, förlöjligande av gryende engagemang. Nummer två innebär
att en person blir kritiserad för det hen gör för klimatet, eftersom motparten
inte anser att hen gör tillräckligt. Nummer 4 innebär att personen kritiseras
för att hen nyligen börjat tänka på klimatet och anses vara för sen på det.
Teknik 11, skambeläggande tillrättavisande, 14, miljöengagemang som klyscha,
och nummer 24, militant elitism, hänger
också ihop med dessa två. Härskarteknik 11 innebär att en persons
miljöengagemang kritiseras och motparten hävdar att hen gör fel förändringar
för klimatet, att det finns andra åtgärder som skulle hjälpa betydligt mer. Enligt
teknik 14 tas en persons engagemang inte på allvar eftersom det ses som en
trend. Nummer 24 menar att de förändringar en person gör för klimatet inte är
tillräckligt radikala.
Andra härskatekniker som har ett starkt samband är nummer
16, individualiserat skuldbeläggande, 17, personangrepp eller karaktärsmord och
nummer 29, skambeläggande ansvarsutkrävande. Nummer 16 innebär att en person
kritiseras för att hens personliga ekologiska fotavtryck är för stort. Detta är
ett effektivt sätt att döda engagemang för klimatet. Teknik 17 förminskar en
person med uttalanden som ”Kan du inte bara ta dig samman och sluta äta kött
någon gång?”. Tekniken fokuserar på personens dåliga karaktär eller bristande impulskontroll.
Nummer 19 har som mål att personen i fråga offentligt ska berätta om hens
dåliga engagemang för klimatet. Exempelvis att hen fortfarande flyger, trots
att hen vet hur dåligt det är för miljön.
En av de få tekniker jag har upplevt är nummer 10, besserwisser.
Detta är inget jag råkat ut för i någon diskussion, utan i privatlivet.
Personer som förhöjer sig själva och samtidigt förminskar andra runtomkring
sig. Personen sätter sig själv på den högsta tronen och klankar ner på andras
handlingar, tankar eller åsikter. Detta beteende sänker omgivningens
självsäkerhet, skapar dålig stämning och minskar kreativiteten. Besserwissern
kommer ofta med små påpekanden och tillrättaavisanden när någon annan berättar
något.
Enligt klimatprata.se finns det fem olika sätt att bemöta en
besserwisser.
·
Berätta om outtalade regler: Vi trycker inte ner
varandra under våra samtal. Det är viktigt att formulera detta som ett faktum
och inte som en fråga, för att besserwissern inte ska få någon chans att hävda
motsatsen.
·
Ge tillbaka ord och uppmärksamhet till den som
blivit avbruten.
·
Förklara att det inte är lätt att ha koll på
alla detaljer. Använd dig själv som exempel och berätta om något du inte har
stenkoll på.
·
Informera om att det inte är bra om bara
experter diskuterar frågor, samtal och handling behöver ske på alla nivåer.
·
Bjud in besserwissern i samtalet. Låt hen komma
med egna förslag, utan att bli dominant.
De flesta teknikerna som går att läsa om på hemsidan har jag
på ett eller annat sätt hört talas om tidigare, men jag har aldrig fått något
namn på dem. Exempel på en sådan teknik är nummer 9, aristokrati.
Det innebär att bara vissa personer får uttala sig om ett
visst ämne. Personer som inte har tillräcklig kunskap blir inte lyssnade på eller
ifrågasätts. För att få engagera sig i en fråga behöver man alltså vara expert
inom området. Exempel på aristokratier är att man inte kan vara feminist om man
är man, eller kroppsaktivist om man inte är överviktig.
Följande strategier presenteras för att bemöta denna
härskarteknik:
·
Ställ följdfrågor till den vars åsikter blir
avfärdade.
·
Skapa en jämlik struktur i gruppen, ge alla
ungefär lika mycket utrymme och uppmärksamhet. Inför talarrundor, så alla får
komma till tals.
·
Uppmärksamma problemet att bara vissa får uttala
sig om områden som rör alla.
·
Förklara att det är viktigt att alla som är
engagerade i frågan får komma till tals.
Den tredje och sista tekniken jag valt är nummer 12, splaining.
Denna teknik kan jag koppla till det jag skrev tidigare om språk och makt.
Tekniken innebär nämligen att man använder ett avancerat språk och inte tar
hänsyn till den andra personens kunskapsnivå. Oavsett om motparten är insatt i
frågan eller inte så kör den som splainar över hen, tar över samtalet och tror
att hen själv vet bättre. Ett tydligt exempel är vetenskapssplaining, där en
person tar över samtalet med siffror, statistik, källhänvisningar och namn på
forskare.
Dessa förslag ges för att bemöta tekniken:
·
Fånga nyckelord från den som splainar och bygg
vidare på det. ”På tal om …” Låt sedan den utsatte (som du vet kan området)
berätta mer.
·
Uppmärksamma beteendet. Belys det faktum att
personen inte ställer några frågor och tar för givet att resten av gruppen inte
kan någonting om frågan.
·
Be om att hålla samtalet jordnära. Påpeka att
exakta siffror inte spelar roll för att vi ska kunna agera och göra skillnad.
·
Fokusera din uppmärksamhet på den utsatte och
lyft dennes perspektiv.
På fredag är det dags för redovisning, då ska vi föra
diskussioner om tillgänglighet i mindre grupper och använda de härskartekniker
vi valt.
Ha en trevlig helg!
/Emelie
Wow Emelie! jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser detta. Du lyssnar uppmärksamt, minns och kan återberätta på ett väldigt pedagogiskt sätt. Du delar upp det snyggt och trycker på väldigt bra poänger. Det känns verkligen som att du förmedlar hela innehållet på ett utmärkt sätt.
SvaraRaderaJag pratar gärna vidare om det och ger mer feed-back på något sätt inom kort.