Syntolkning:
Bild på en dunge med träd där solen lyser mellan grenarna.
Denna vecka har vi lektioner med Funka och vi får lära oss om
återkoppling. Vad är det? Varför är det viktigt? Hur går det till?
Den här veckan träffar vi en ny lärare från Funka, Susanna
som har varit VD för myndigheten i 16 år, men som nu är forskning- och
invasionschef. Hennes avdelning omfattar 20% av Funka och de arbetar nära
funktionshinderrörelsen.
Balansen mellan att uppmuntra och piska myndigheter är inte
alltid enkel. Det har funnits en lag inom bebyggd miljö i många år, detta har lett
till att aktörerna bara gör precis det som ingår i kraven. Om man däremot inte
har en lag visar de som bryr sig ett mer genuint intresse.
Webbtillgänglighetsdirektivet är relativt nytt, så det är svårt att se samma
tendenser där redan nu. Det finns dock fördelar med att ha en lag, det gör att
ämnet kommer upp på agendan och folk börjar prata om det.
Tidigare fanns det bara mjuka rekommendationer kring
webbtillgänglighet, men nu finns det en lag som måste följas. Det finns tre
olika delar i tillämpningen:
·
Tillsyn – DIGG (Sveriges tillsynsmyndighet) granskar
hemsidor.
·
Tillgänglighetsredogörelse – Myndigheter skriver om
sin tillgänglighet på hemsidan. Syftet är egentligen inte att de ska skriva en
redogörelse, men när de gör det måste de gå igenom sin hemsida och får därför
en bättre uppfattning om hur tillgänglig den är.
·
Återkoppling – Användare berättar hur hemsidan
fungerar och ger feedback till aktören.
Tillgänglighetsredogörelsen riktar sig både till DIGG och
till användarna. Detta är ett mycket bra system, men alla tre delar måste finnas
där, annars fungerar det inte.
Under lektionen pratade vi om hur man tillämpar andra lagar.
·
Lagen om hastighetsbegränsning i trafiken : Denna lag
tillämpas med hjälp av fartkameror och ibland även stickprov. Detta är en form
av granskning, liknande den DIGG gör gällande webbtillgänglighet.
·
Lagen om att betala skatt: Man måste skriva en
skattedeklaration, vilket är en form av redogörelse, precis som
tillgänglighetsredogörelsen. Det görs även stickprov på företag, för att
förhindra fusk, penningtvätt eller svartjobb.
·
Diskrimineringslagen: Man anmäler det man tycker är
orättvist, antingen till diskrimineringsombudsmannen eller till facket. Detta
kan också kallas återkoppling.
Kontentan av detta är att de flesta lagar tillämpas på
ungefär samma sätt.
Så, hur fungerar tillgängligheten? Under måndagens lektion
fick vi se en bild av en pyramid som beskrev tillämpningen av
Webbtillgänglighetsdirektivet. I pyramiden är de tre delarna olika stora, men
de är ändå lika viktiga. Högst upp i pyramiden finns DIGG, Sveriges
tillsynsmyndighet som har ca 25 anställda. I mitten finns Sveriges alla
myndigheter, kommuner, regioner och staten, och längst ner finns alla
användare. Det kan finnas olika faktorer som gör att man behöver en tillgänglig
webb, exempelvis funktionsnedsättning, ålder och bakgrund.
Vad är poängen med återkoppling? Det behövs för att förbättra
användarvänligheten och man kan få hjälp med det som inte fungerar. Ansvaret
ligger på myndigheten att deras hemsida ska vara tillgänglig, men användarna
kan vara med och hjälpa till. Vi kan hjälpa till med att lösa problem och
informera om sådant som inte fungerar. Det kan ske en omedelbar åtgärd, det
vill säga att problemet går att åtgärda snabbt och användaren får hjälp direkt.
Om ett problem är svårare att åtgärda kan användaren istället få ett alternativt
format som fungerar bättre för hen. Det är ett sätt att kompensera, det är
dyrare i längden och det gynnar därför inte aktören att inte tillgängliggöra
hemsidan för alla. Detta puttar myndigheterna åt rätt håll. Genom återkoppling
får aktörerna mer kunskap, förhoppningsvis lär de sig något vilket leder till
en långsiktig förbättring.
I klassen fick vi frågan om det finns hemsidor som inte vet
att de är otillgängliga och många olika tankar kom upp. De borde veta,
myndigheterna har ett ansvar att vara så användarvänliga som möjligt. Det krävs
återkoppling från många människor för att kunna få förståelse för hur
användarna upplever hemsidan.
Alla användare har olika behov på grund av bakgrund, kunskap
och hjälpmedel, webbtillgänglighetsdirektivet går inte ut på att allt ska bli
perfekt för alla. Syftet med direktivet är att användare ska kunna ta del av
hemsidor på ett likvärdigt sätt.
Det finns hemsidor som inte förstår att de är otillgängliga .
Det kan bero på olika saker – bristande kunskap, brist på förståelse, bristande
resurser eller att man helt enkelt inte bryr sig, även om det är väldigt
ovanligt. Om man väljer att inte prioritera webbtillgängligheten kan man ändå
påstå att aktören inte bryr sig tillräckligt mycket. Det tekniska som går att
mäta automatiskt är lättare att förstå, men användarnas uppfattning av hemsidan
är svårare att få grepp om. Om myndigheten inte förstår är återkopplingen extra
viktig. Det är därför bättre att kontakta myndigheten direkt, än att gå till
diskrimineringsombudsmannen eller DIGG för att klaga. Återkopplingen kan ge användaren
en känsla av egenmakt, att ens behov är viktiga och att aktören lyssnar på en.
Många hemsidor köper in tjänster från flera olika aktörer,
vilket kan göra det svårare att få allt tillgängligt. Om exempelvis Funka gör
en granskning av tillgängligheten på en hemsida får myndigheten en lista på
alla fel som behöver åtgärdas. De får sedan dela ut felen till de olika aktörerna,
eftersom alla har olika ansvarsområden. Om en myndighet inte har tillräcklig
kunskap om webbtillgänglighet kan det vara svårt för dem att åtgärda felen. När
Funka granskar hemsidor skriver de en tydlig lista på vad som behöver åtgärdas.
Det kan ändå vara svårt för myndigheten och då kan de behöva utbildas eller
guidas av någon som är kunnig inom webbtillgänglighet, så att de helt enkelt
får lära sig hur det fungerar. Funka kan åtgärda problemen åt dem, men ofta
vill inte myndigheterna släppa in någon utomstående i sitt system. Ibland
händer det trots allt att Funka blir ombedda att åtgärda problemen .
Beroende på myndighetens kunskap om webbtillgänglighet
behöver Funka göra olika mycket vid olika granskningar. Ibland räcker det med
en kortfattad checklista, men ibland behöver det vara mer utförligt. Målet är
att myndigheterna ska få tillräckligt med kunskap så de tillslut inte behöver
ta hjälp av Funka. Det är mycket viktigt att myndigheterna får hjälp, så de får
veta hur tillgängliga de är. Om de inte vet det kan de inte sätta upp mål,
planera eller prioritera. Många myndigheter är intresserade av tillgänglighet
och de tycker det är spännande att få reda på hur det fungerar.
Återkoppling är viktig för webbkonstruktionen och den behövs
för en framgångsrik webbtillgänglighet. Man får svart på vitt om
tillgängligheten är bra eller inte och det är mycket viktigt för förbättring.
Det är också bra för enskilda tjänstepersoner på olika myndigheter. De får lära
sig något som de sedan kan ha nytta av i sitt arbete. Ökad webbtillgänglighet
förbättrar samhället i stort, eftersom allt ger ringar på vattnet. Det är en
demokratifråga att alla ska ha tillgång till webben. Återkoppling ger aktörerna
en bättre prioriteringsordning. De har en lista med saker som ska åtgärdas, men
genom återkopplingen får de information om vad användarna behöver mest och
därför det som bör åtgärdas först.
Hur går återkopplingen till? Myndigheter ger möjlighet till
återkoppling, denna kan man hitta i tillgänglighetsredogörelsen. Redogörelsen
ska finnas i sidhuvud eller sidfot för att den ska vara enkel att hitta. Den
ska vara tillgänglig från alla flikar på hemsidan, vilket den dessvärre inte
alltid är. DIGG kontrollerar inte att den finns på rätt plats. De kan påpeka
det, men det ingår inte i uppdraget. Man kan ofta återkoppla genom mejl,
telefon eller formulär. Alla format är tillåtna – det nämns inget om det i
lagen. De flesta människor kan besöka kommunhuset där man bor, om man vill
återkoppla ansikte mot ansikte. Det kan vara svårare med myndigheter, om de är
placerade långt ifrån där man bor. Om man inte får svar från en myndighet ska
man kontakta DIGG, Myndigheten för digital förvaltning.
Sverige är det enda landet som har valt att den svenska
DOS-lagen ska innefatta innehåll i sociala medier i den mån det går. Man kan
tycka att webbtillgänglighetsdirektivet har låga krav, men alla lagar är
kompromisser, det som räknas som låga krav här i Sverige är betydligt högre i andra
europeiska länder. Här i Sverige har vi inte haft någon regering som
prioriterat denna fråga sedan 2010, utan det är EU som leder oss framåt. Olika
länder har kommit olika långt i utvecklingen kring webbtillgänglighet.
Frankrike har fortfarande inte utsett någon tillsynsmyndighet, vilket de kommer
få böter för. Sverige var sex månader försenat med att utse DIGG till vår
tillsynsmyndighet och vi fick böter för det. Bötesbeloppet beror på landets
storlek, men oavsett så ska det svida.
Alla EU:s länder har varit med i ett offentligt samråd där
man fått svara på frågan om vad som är webbtillgänglighetsdirektivets viktigaste
delar. På fjärde plats kom återkopplingsfunktionen , men på sista plats kom
granskningen från tillsynsmyndigheten.
Under måndagens lektion berättade Susanna om ett väldigt
dåligt exempel på webbtillgänglighet. Under början av 2000-talet skapade flera
kommuner i Sverige speciella hemsidor för personer med funktionsnedsättning,
istället för att tillgängliggöra den vanliga hemsidan. Dessa hemsidor var
svartvita och innehöll varken bilder eller videor. De tog bort bilderna för att
personer med synnedsättning inte kunde se dem, istället för att skriva en
bildbeskrivning, och de tog bort alla videor för att slippa
texta/teckenspråkstolka dem för personer med hörselnedsättning.
Veckans uppgift:
Veckans uppgift var att gå in på tre kommunhemsidor och leta
upp återkopplingsfunktionen som finns i tillgänglighetsredogörelsen. Vi skulle skriva
någon feedback till hemsidan och sedan utvärdera deras funktion genom frågorna
nedan. Alla i klassen fick olika län där man skulle välja tre kommuner. Jag fick
Västmanland och valde därför Fagersta, Köping och Arboga.
1. Hur
lätt/svårt var det att hitta återkopplingsfunktionen?
Fagersta: När jag gick in på hemsidan kunde jag inte hitta
tillgänglighetsredogörelsen. Jag har nyligen börjat använda en skärmläsare som
jag inte är helt bekant med, men om redogörelsen hade varit enkel att hitta så
tror jag att jag hade kunnat lösa det. När jag däremot Googlade på ”Fagersta
kommun tillgänglighetsredogörelse” så dök den upp direkt. Jag provade att söka
på den inne på hemsidan och även då kunde jag hitta den. När jag väl kommit in
på redogörelsen var återkopplingsfunktionen enkel att hitta.
Köping: På denna webbplats var tillgänglighetsredogörelsen
enkel att hitta med min skärmläsare. Den fanns längst ner på sidan, i sidfoten.
Det var också enkelt att hitta återkopplingsfunktionen, den fanns som länkar i
redogörelsen
Arboga: När jag gick in på sidan var det enkelt att hitta en
länk som hette Tillgänglighet och dialog, men när jag klickade på den kom
jag in på Arboga kommuns Facebook-sida. På startsidan fanns det en sökruta och
när jag skrev in ”Tillgänglighetsredogörelse” så kom jag rätt.
2. Vilka
kanaler erbjöds för återkoppling?
Fagersta: Det var ett formulär. Man behövde inte klicka på
någon länk i tillgänglighetsredogörelsen, utan det fanns i den löpande texten. Det
var ett enkelt formulär att fylla i, först fick man välja om man ville ge
återkoppling på ett problem som gick att läsa om i redogörelsen, eller något
annat. Därefter skulle man beskriva sitt ärende och till sist kunde man fylla i
kontaktuppgifter om man ville ha svar. Jag
fyllde i formuläret och förklarade att tillgänglighetsredogörelsen var svår att
hitta för mig som använder skärmläsare. Jag hade önskat att formuläret hade
varit lite mer detaljerat. Det är inte så enkelt att som användare veta vilken
information myndigheten behöver. Jag hade uppskattat frågor som ”Vilken typ av
funktionsnedsättning har du?”, ”Använder du något hjälpmedel?” och ”Var på
hemsidan finns problemet?”.
Köping: Det fanns både telefon och e-post, men när man
klickade på länken för att skicka ett mejl så kom man ingenstans. Mejladressen
stod där, så det gick att lösa ändå, men det hade varit bättre om direktlänken
hade fungerat. Jag gick in på Outlook och skickade ett mejl till Köpings
kommun, där jag talade om att deras tillgänglighetsredogörelse var mycket enkel
att hitta om man använder skärmläsare. Mejladressen var kopings.kommun@koping.se . Detta
innebär att mitt mejl gick till en allmän kundservice, vilket kan ha både fördelar
och nackdelar. Det finns alltid personal på plats, men de får säkert en massa
mejl om olika saker och då är det lätt hänt att man inte får svar. Får man
istället skicka mejlet till en specifik person så är det förhoppningsvis någon
som är mer kunnig inom området. Det kan dock bli problem om den personen är
sjuk och det inte finns någon annan som besvarar frågorna.
Arboga: Liksom för Köping så fanns det ett telefonnummer och
en mejladress till Arboga kommun. Mejladressen stod som en länk i
tillgänglighetsredogörelsen, men jag fick inte heller denna att fungera. Jag
skickade ett mejl till dem där jag berättade att jag tyckte deras
tillgänglighetsredogörelse var svår att hitta. Här var adressen arboga.kommun@arboga.se , vilket ger
samma fördelar och nackdelar som Köpings kommun.
3. Fick du
någon kvittens?
Fagersta: Det stod att de tagit emot mitt meddelande. Jag
lämnade min mejladress och fick svar inom en dag. Formuläret hade skickats som
ett mejl till kommunikation@fagersta.se
. De tackade för min synpunkt och skrev att de skulle se om de kunde åtgärda
problemet.
Köping: Jag fick ingen bekräftelse direkt, men vi får se om
de besvarar mitt mejl.
Arboga: Ja, jag fick en bekräftelse på att de tagit emot mitt
mejl. Det stod på hemsidan att man brukar få svar inom två arbetsdagar, men nu
har det gått två arbetsdagar sedan jag skickade mitt mejl och jag har än så
länge inte fått något svar.
4. Var informationen
i tillgänglighetsredogörelsen till någon hjälp?
Fagersta: Informationen i tillgänglighetsredogörelsen var bra,
kortfattad, lättförståelig och relevant. Texten ledde direkt till ett formulär där
man kunde skriva sina synpunkter.
Köping: I Köpings kommuns tillgänglighetsredogörelse fanns det
två olika stycken som handlade om återkoppling, det ena hade rubriken ”Vad kan
du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?” och det andra stycket hade
rubriken ”Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet”. Dessa stycken hade
i princip samma innehåll, så jag förstår inte varför det var två separata
stycken. Det första stycket inleddes med meningen ” Om du behöver innehåll från koping.se som inte är tillgängligt
för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt
beskrivning nedan[…]”. Jag tyckte det var en krånglig formulering som kan vara
svår att förstå för den som inte är insatt i området.
Arboga: Arbogas information var uppbyggd på samma sätt som
Köpings. Arboga gav dock information om hur lång tid det brukar ta att få svar
på sin återkoppling, nämligen två arbetsdagar.
5. Har du
några andra tankar kring tillgänglighetsredogörelserna på de olika kommunhemsidorna?
Informationen i alla tre redogörelserna var bra, problemen
var uppmärksammade, även om jag inte kan svara på om det var alla problem. På
Fagersta kommun stod det varför felen inte var åtgärdade, vilket inte nämndes på
de andra kommunerna. Det stod bara att de strävar efter att allt ska vara
tillgängligt.
I Köpings tillgänglighetsredogörelse hittade jag en intressant
mening. ”Vi
strävar efter att arboga.se ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla
användare[…]”. I resten av redogörelsen stod
det koping.se, så jag tror det blivit något fel.
På både Köping och Arbogas hemsidor stod det att de flesta
filmerna på deras hemsidor var tillgängliggjorda eftersom de var textade, men
jag tycker inte det räcker. För att filmerna ska räknas som tillgängliga bör de
vara både syntolkade och teckenspråkstolkade.
Jag reagerade på att både Fagersta och Arboga enbart hade
gjort interna tester av sina webbplatser. Jag tycker det hade behövts en oberoende
testning, exempelvis av Funka , eller att de hade tagit hjälp av
användartester. När man gör en intern testning använder man bara automatiska
tester, som bara kan granska en liten del av webbplatsen. På köpings kommun står
det ingenting om hur hemsidan hade granskats. När det gäller att uppdatera sin
tillgänglighetsredogörelse så skilde de olika kommunerna sig åt. Fagersta kommun
uppdaterade sin den 8 april 2021, Köping den 20 juli 2021 och Arboga den 14
september 2020. Både Fagersta och Köping uppdaterades relativt nyligen, men
Arboga hade behövt göra en ny uppdatering.
Tillgänglighetsredogörelserna i de kommuner jag valde såg väldigt
lika ut. De hade ungefär samma rubriker och var uppbyggda på samma sätt. Köping
och Arboga hade dock fler rubriker, vilket gjorde dem mer utförlig och lättare
att navigera i.
I mina kommuners tillgänglighetsredogörelser
fanns det ett stycke med rubriken Tillsyn, där det stod att man kunde kontakta
DIGG, Myndigheten för digital förvaltning, om man inte var nöjd med hur
kommunen hanterade ens synpunkter. Detta stycke borde istället heta Klagomål.
På Köping och Arboga kommun stod det ”Vi ska åtminstone uppnå grundläggande tillgänglighet genom
att följa WCAG 2.1 på nivå AA.”, men på Fagerstas kommunhemsida nämndes inget om
detta.
Jag undrar också hur man ska kunna återkoppla om man inte
känner till tillgänglighetsredogörelsen. Jag tror det finns många användare som
upplever brister på webbplatser, men som inte vet hur de ska gå till väga för
att ge feedback. Det är jättebra att man kan återkoppla genom
tillgänglighetsredogörelsen, men det är svårt om man inte vet att den finns.
Det kan få stora konsekvenser om återkopplingsfunktionen är
svår att hitta. Då kommer inte användarnas åsikter och synpunkter fram, vilket
leder till att hemsidan inte kan utvecklas och bli mer tillgänglig för alla.
Jag önskar er alla en trevlig fortsättning på veckan i
höstrusket.
/Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar