Fortsätt till huvudinnehåll

Tillsyn, granskning och användarinvolvering

Ännu en spännande vecka i kursen Användare som experter. Denna vecka har vi fokuserat på tillsyn. Vad är det och hur kan vi användare vara med och påverka?

 

Mer om DIGG – Myndigheten för Digital Förvaltning

Varje land som omfattas av det europeiska tillgänglighetsdirektivet ska utse en myndighet som sköter tillsynen. Tillsyn innebär att en myndighet kontrollerar att allt går rätt till och att lagen följs. Vår lag inom webbtillgänglighet (DOS-lagen) trädde i kraft så sent som 2019 och därför är vår tillsynsmyndighet också ny. Den heter DIGG, vilket står för Myndigheten för Digital Förvaltning. I många länder delar man upp ansvaret kring webbtillgänglighet, En myndighet sköter stöd och granskning av webbplatser och applikationer, och en annan står för uppföljningen av brister. I Sverige däremot gör DIGG allt. De sköter övervakningen och granskar webbsidor, dokument och applikationer, samt följer upp de problem som finns. Som användare kan man också rapportera problem till DIGG, om man inte får svar från den myndighet man har svårigheter med. En tillsynsrapport ska skickas till EU-konventionen i slutet av varje granskningsperiod, rapporten ska vara både tillgänglig och offentlig, för att kunna öka medvetenheten kring webbtillgänglighet. Det finns tre stora kriterier för tillsynsrapporten. Den ska generera mer kunskap om webbtillgänglighet, medlemsländerna ska rapportera hur det går i deras nation och EU-konventionen ska få reda på vilka mer resurser som behövs.

DIGG finns för att ge stöd och hjälp till myndigheter inom den offentliga sektorn, men om en myndighet inte åtgärdar de problem som DIGG påpekar så får de böter. DIGG kontaktar aktören innan de gör en granskning, så att de får chansen att titta över sin webbtillgänglighet. Efteråt skickar de en skriftlig rapport till aktören, och då är de skyldiga att besvara kritiken och åtgärda brister. De har en viss tid på sig att göra detta – gör de inte det så får de böter. DIGG bestämmer åtgärdstiden tillsammans med aktören – det finns alltid en dialog.

 

Granskning av hemsidor, dokument och applikationer

Fokus i webbtillgänglighetsdirektivet ligger på att ge stöd till de myndigheter som omfattas av lagen, samt att öka medvetenheten.

Webbtillgänglighetsdirektivet innehåller många krav och när man granskar en hemsida behöver det göras noggranna tester. Att granska en hemsida tar minst 150 timmar. Det är omöjligt att granska alla hemsidor inom den offentliga sektorn. Därför görs tester på några hemsidor, Den fördjupade granskningen görs manuellt och kontrollerar minimikraven. Det finns olika index för hur tillgänglig en webbplats är – grönt, orange och rött. Om en webbplats har 0 – 9 brister räknas den som grön, om den har 10 – 79 brister är den orange och över 80 brister räknas som rött. En grön hemsida går bra att använda, en orange är svår men en röd är helt omöjlig.

Det görs stickprov på fler hemsidor, det vill säga förenklade granskningar. Dessa tester kan inte avgöra hur bra tillgängligheten är, men de kan avläsa trender och hitta avsteg från kraven. På så sätt kan man komma fram till om en specifik sektor behöver mer utbildning. Dessa tester kan antingen göras manuellt eller med hjälp av automatiska program. Programmen kan aldrig hitta alla brister i webbtillgängligheten. Eftersom stickproven är så ytliga så blir de bara intressanta när man lägger ihop dem.

DIGG ska granska 299 hemsidor och sex applikationer under 2021, varav 24 hemsidor ska genomgå en fördjupad granskning. Detta antal skiljer sig från land till land, beroende på antal invånare och därmed också hemsidor inom den offentliga sektorn.

 

Användartestning

Den fördjupade granskningen kan innehålla användartester, men det är inget krav. Det finns olika former av användartester, den första är individuella tester, där man får information om olika personers perspektiv. Det finns också fokusgrupper, för de som av olika anledningar har svårt att göra testerna individuellt. Om testresultaten är otydliga brukar man använda sig av personliga intervjuer för att få en tydligare bild och få reda på varför användarna tycker som de gör. Funka.com påpekar att det finns flera svårigheter gällande användartester. Det är få aktörer som involverar användare och det är få som involverar personer med funktionsnedsättning. Varför är det så? Aktörerna hävdar att de inte har resurser för det, varken tid eller kontakter, och de vet inte var de kan få tag i testpersoner. Det är brist på kompetens gällande funktionshinder. Ett annat stort problem är att få användare vill ställa upp och göra dessa tester. Detta beror på flera saker – dåligt bemötande, att man inte får någon kompensation, okunskap om funktionshindret, svåra, långa och irrelevanta tester och man får ingen återkoppling.

 

Tips vid användartestning

Om man vill vara en del av användartester så har funka.com några bra saker att tänka på. Man ska se på sig själv som en expert, aktörerna är beroende av användarna om de vill vara tillgängliga på riktigt. Man ska själv ta sitt ansvar, vara aktiv, framåt och våga ta kontakt. Det är bra att vara en del i en funktionshinderorganisation, eftersom många aktörer kontaktar sådana organisationer när de ska göra användartester. Det är viktigt att våga fråga, man ska få tydlig information om hur testet kommer gå till och vad dess syfte är. Man ska våga ställa krav och berätta om man behöver något speciellt för att kunna göra testet. Det är aktörens jobb att tillhandahålla det. Man ska alltid få någonting tillbaka när man ställer upp på ett test, men det är väldigt individuellt vad. Det kan både handla om kunskap eller ekonomisk ersättning.

 

Urval för granskning

Vilka webbplatser och applikationer som ska granskas spelar stor roll och användarna är en stor del i detta. Urvalet ska omfatta både kommuner, regioner och skattefinansierade aktörer. De olika hemsidorna ska vara placerade på olika platser i Sverige och det ska vara hemsidor och appar som används och laddas ner av många. Det är också viktigt att många olika sektorer blir involverade, exempelvis sjukvård, äldrevård, utbildning, miljö och transport.

Minst 10% och högst 50% av alla webbsidor som granskas ska vara samma som under föregående år. Minst 20% av webbplatserna ska vara utvalda av användarna själva, genom olika funktionshinderorganisationer.

 

Kort information om funka.com

Funka.com startade som ett arvsfondsprojekt på 90-talet, då olika funktionshinderorganisationer gick samman för att arbeta med varandra. På den tiden var internet nytt och de ville att det skulle vara tillgängligt även för dem.

Idag arbetar funka nationellt, har bra samarbete med Norge och arbetar även internationellt. De har kontor i Stockholm och i Norge, men de har även personal i både Spanien och Ungern. Nu under pandemin har en av deras medarbetare jobbat på Gotland.

De är en organisation som arbetar med webbtillgänglighet och hjälper hemsidor att bli mer tillgängliga för alla. De kan granska hela hemsidor, men också bara vissa delar av en webbplats, exempelvis hur bra designen fungerar.

 

Nytt uppdrag

Nu har funka.com, tillsammans med två andra organisationer, fått i uppdrag av EU-konventionen att kontrollera om webbtillgänglighetsdirektivet uppfyller målen, samt om det fungerar som det ska. Samtliga medlemsländer ska skicka in tillsynsrapporter till konventionen och därefter ska funka granska rapporterna, jämföra länder, sektorer, webbplatser och så vidare, för att upptäcka trender och se hur det ser ut generellt. På så sätt kan EU-konventionen få reda på inom vilka områden det behövs mer stöd.

Funka och de två andra organisationerna ska undersöka hur funktionshinderrörelsen, myndigheter och användare ser på webbtillgänglighetsdirektivet. Det finns många frågor som innefattas i detta uppdrag, om lagen gör nytta, fyller den fortfarande en funktion? Funka kommer prata med alla målgrupper och kontrollera om lagen följs. De kommer också titta på hur tekniken utvecklats och se om det finns något i direktivet som kan ändras. De kommer ta reda på vad företagen gör, samt om direktivet hjälper personer med funktionshinder att få bättre tillgång till offentliga hemsidor. Det som kommer undersökas är effektivitet, effekt, relevans, förhållandet till andra regelverk och den europeiska dimensionen. Uppdraget inkluderar datainsamling, intervjuer med medlemsstater, riktade enkäter till nyckelaktörer och utöver det öppnar de upp för dialog med allmänheten, så kallat offentligt samråd. I det samrådet har alla möjlighet att inkomma med synpunkter på webbtillgänglighetsdirektivet.

De ska skriva en rapport till EU-konventionen om hur bra direktivet fungerar, samt föreslå förbättringar.

 

 

 

Veckans uppgift:

Denna vecka har vi fått i uppgift att gå in på frågeformuläret om webbtillgänglighetsdirektivet, fylla i det och sedan svara på nedanstående frågor.

Länk till formuläret: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/web-accessibility-directive-easy-reading-survey?surveylanguage=SV

 

 

Frågor:

 

Hur upplevde du frågorna i formuläret? Var de svåra/lätta att förstå?

 

Jag tyckte de var lätta att förstå. Jag reflekterade dock över frågan kring tillgänglighetsredogörelse. Eftersom vi pratat om det tidigare i kursen så vet jag vad det är och jag vet också att det finns på de hemsidor jag brukar använda. Jag tror tyvärr inte att gemeneman vet vad en tillgänglighetsredogörelse är, vilket är synd. I formuläret står det kortfattat vad det innebär, men det är ändå svårt att veta om man inte har mer information och har läst en sådan redogörelse själv.

 

 

Kan du svara på frågorna?

 

Ja, det kan jag. Jag använde min skärmläsare när jag fyllde i formuläret. Jag har inte använt den så länge och har därför inte riktigt koll på hur jag ska använda mig av den i olika sammanhang. Det här formuläret var dock väldigt enkelt och det gick bra för mig att navigera i det. Frågorna var enkla och bra formulerade, så gällande förståelse var det inga problem.

 

 

Var det rätt frågor?

 

Utifrån den kunskap jag har om webbtillgänglighetsdirektivet så var det bra frågor. Jag kan dock tänka mig att man kunde ha några fler frågor, exempelvis inom vilket område man brukar besöka webbplatser, såsom sjukvård eller utbildning. På så sätt hade man kunnat få en tydligare bild av de olika användarnas synpunkter. Längst ner i formuläret finns ett skrivfält där man kan skriva in sina tankar och åsikter. Detta är väldigt bra, om man som enskild person saknar någon fråga eller vill framföra något speciellt.

 

 

Saknas det någon fråga, tycker du? Vad borde kommissionen fråga om?

 

Jag saknar ingen fråga, däremot har jag en synpunkt gällande sättet att svara på. Det finns en fråga som lyder ” Vilka delar av myndigheternas webbplatser tycker du är svårast att använda?” Under frågan finns en massa olika svarsalternativ och många av dessa kan stämma in på en och samma person. Därför borde man kunna kryssa i flera av svarsalternativen, men man kan bara välja ett.


/Emelie 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Granskning via skärmläsare

  Syntolkning: bild på snödroppar.  Denna vecka var det Funka som höll i lektionerna och vi fick träffa Joakim Centervik. Han har en grav synnedsättning, har varit fast anställd på Funka sedan 2009 och arbetar som testare. Tidigare har han jobbat som musiklärare och som ombudsman på Synskadades Riksförbund Stockholm. Han har använt skärmläsare länge och ser det som ett ypperligt verktyg för att granska webbplatser.   Måndag Veckans första lektion började med att Joakim kort förklarade vad en skärmläsare är och hur den fungerar. Det är ett program som tolkar det som står på skärmen, i Joakims fall både via talsyntes och punktskrift. Jag själv använder också skärmläsare, men eftersom jag inte läser punktskrift så får jag endast informationen via tal. När man använder skärmläsare navigerar man på skärmen med hjälp av tangentbordet. Ofta fungerar skärmläsaren inte så bra med datormus och dessutom är det svårt att navigera med hjälp av den när man har nedsatt syn. Tangentbordsnavigeri

Uppsats: Autism och webbtillgänglighet

Autism och webbtillgänglighet   En uppsats av Emelie Pålsson  Syntolkning: Bild på ett par händer som skriver på en laptop. På skärmen syns ordet AUTISM i färgglada bokstäver mot en bakgrund av ett vitt pussel. 

Uppgift - Tillgänglighetsredogörelse

 Jag hoppas ni alla haft en skön påskhelg. Över lovet fick vi i kursen Användare som experter en uppgift som handlade om tillgänglighetsredogörelser  Syntolkning: Ett träd med vita blommor mot en klarblå himmel.  Varje webbplats inom den offentliga sektorn ska ha en tillgänglighetsredogörelse där de redogör för bristande tillgänglighet på sin webbplats. Det finns vissa fasta punkter som ska finnas med i redogörelsen: ·          Vem är avsändaren och vilken webbplats gäller det? Varför finns redogörelsen? För att det är ett krav i Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.  ·          En kortfattad beskrivning av tillgängligheten på webbplatsen. På de allra flesta webbplatser står det att de delvis uppfyller kraven. -  Beskrivning av brister, samt vilka användargrupper de påverkar.  ·          Ett sätt att kontakta webbplatsägaren. ·          En länk till DIGG (Sveriges tillsynsmyndighet). Dessa ska man kontakta om man inte är nöjd med återkopplingen från webbplats