Fortsätt till huvudinnehåll

Rollen som användarexpert

 Den här veckans lektioner har byggt mycket på diskussion och samtal, och fokus har legat på vilka olika roller vi har. De stora rollerna, förälder, syskon, partner, husse eller matte. Men också de små rollerna vi inte alltid tänker på, såsom medresenär på bussen eller en främling på stan. Vi har pratat om vilka roller man trivs med och vilka man känner sig mindre bekväm i.

De flesta roller får vi i förhållande till någon annan och den bygger på någon form av relation. Det är svårt att vara förälder utan ett barn eller lärare utan några elever. Det finns både formella och informella roller, och genom samtalet inom klassen kom vi fram till att dessa roller ibland kan krocka med varandra, om en nära vän plötsligt blir ens arbetsgivare eller kollega. Det kan vara svårt att balansera mellan den informella och formella relationen.

Det finns både uttalade och outtalade roller och båda dessa har sina fördelar. En uttalad roll är tydlig och man vet var man har varandra, men å andra sidan kan en outtalad roll vara spännande och ge utrymme för egna formuleringar. Roller skapar en identitet, en lärare eller chef, det kan därför hända att folk gömmer sig bakom sina roller och tappar sin egen personlighet, till exempel i arbetsmiljön. Hur man själv känner speglar sig mot omgivningen. Känner man sig otrygg och osäker så märks det utåt, och likadant om man utstrålar positivitet och bra självkänsla.

 

En helt ny roll

Under denna kurs håller vi på att skapa en ny roll som vi elever kommer kunna axla efter avslutad utbildning – nämligen rollen som användarexpert. Så vad innebär denna roll? Det är än så länge svårt att svara på, men för mig innebär det att vi som själva vet hur det är att använda den moderna tekniken med olika svårigheter, ska visa myndigheter hur de ska göra situationen så enkel som möjligt för personer med olika funktionsnedsättningar. Det är svårare för en person utan funktionshinder att sätta sig in i vår situation och kämpa för våra rättigheter. Det går såklart, och stort tack till alla som gör det, men det är vi som är i behov av webbtillgänglighet och vi är experterna gällande vad vi behöver. Jag har varit med om otillgänglighet både i det verkliga livet och på nätet. Det är aldrig roligt men det ger mig ett driv för att kämpa för en mer tillgänglig värld.

Vad kan det finnas för fördomar om denna roll? Eftersom det är en helt ny roll ute på marknaden så tror jag att folk kan ha svårt att ta den på allvar i början. Man vet inte vad det är och då är det svårt att ta den till sig. Det krävs att vi själva är tydliga och informerar om vad denna roll innebär, annars är det omöjligt för omgivningen att förstå. Förståelse kommer ur kunskap och om myndigheterna får mer information om denna nya roll så kommer attityden förändras och de kommer uppskatta vårt arbete.

Jag tror att andra personer med funktionsnedsättning kommer bli glada när de får reda på att användarexperter finns. Det kommer kännas bra att det finns personer som själv har en funktionsnedsättning, som vill göra skillnad inom detta område, det hade i alla fall jag tyckt. När vi är färdiga med den här kursen och berättar om det så hoppas jag många funktionshindrade kommer tycka det är intressant, och jag tror det finns många fler som vill utbilda sig till användarexpert. Detta är något jag märkt redan nu när jag berättat om utbildningen.

Som användarexpert vill jag göra skillnad. Jag vill kunna sprida kunskap till både webbtillverkare och användare, för att de ska veta vilka rättigheter som finns och vilka åtgärder de kan kräva. Innan jag började den här kursen hade jag ingen aning om vilka lagar och föreskrifter som finns – och jag tror det ser ut så för gemene man. Såhär några veckor in i kursen har vi bara skrapat lite på ytan, men jag har redan lärt mig mycket nytt. Jag vill att allt som kan vara tillgängligt ska vara det, både på nätet och i det verkliga livet, och därför vill jag understryka att rollen som användarexpert är mycket viktig.

 

Jag önskar er alla en trevlig helg! 

/Emelie

Kommentarer

  1. Så fint att läsa Emelie, jag blir så glad av ditt sätt att förmedla dina tankar och ett bra innehåll. Det känns verkligen som att du är bra med ord, och att formulera det såhär på en blogg kan nog bli något riktigt värdefullt för många. /Josef

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Granskning via skärmläsare

  Syntolkning: bild på snödroppar.  Denna vecka var det Funka som höll i lektionerna och vi fick träffa Joakim Centervik. Han har en grav synnedsättning, har varit fast anställd på Funka sedan 2009 och arbetar som testare. Tidigare har han jobbat som musiklärare och som ombudsman på Synskadades Riksförbund Stockholm. Han har använt skärmläsare länge och ser det som ett ypperligt verktyg för att granska webbplatser.   Måndag Veckans första lektion började med att Joakim kort förklarade vad en skärmläsare är och hur den fungerar. Det är ett program som tolkar det som står på skärmen, i Joakims fall både via talsyntes och punktskrift. Jag själv använder också skärmläsare, men eftersom jag inte läser punktskrift så får jag endast informationen via tal. När man använder skärmläsare navigerar man på skärmen med hjälp av tangentbordet. Ofta fungerar skärmläsaren inte så bra med datormus och dessutom är det svårt att navigera med hjälp av den när man har nedsatt syn. Tangentbordsnavigeri

Uppsats: Autism och webbtillgänglighet

Autism och webbtillgänglighet   En uppsats av Emelie Pålsson  Syntolkning: Bild på ett par händer som skriver på en laptop. På skärmen syns ordet AUTISM i färgglada bokstäver mot en bakgrund av ett vitt pussel. 

Uppgift - Tillgänglighetsredogörelse

 Jag hoppas ni alla haft en skön påskhelg. Över lovet fick vi i kursen Användare som experter en uppgift som handlade om tillgänglighetsredogörelser  Syntolkning: Ett träd med vita blommor mot en klarblå himmel.  Varje webbplats inom den offentliga sektorn ska ha en tillgänglighetsredogörelse där de redogör för bristande tillgänglighet på sin webbplats. Det finns vissa fasta punkter som ska finnas med i redogörelsen: ·          Vem är avsändaren och vilken webbplats gäller det? Varför finns redogörelsen? För att det är ett krav i Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.  ·          En kortfattad beskrivning av tillgängligheten på webbplatsen. På de allra flesta webbplatser står det att de delvis uppfyller kraven. -  Beskrivning av brister, samt vilka användargrupper de påverkar.  ·          Ett sätt att kontakta webbplatsägaren. ·          En länk till DIGG (Sveriges tillsynsmyndighet). Dessa ska man kontakta om man inte är nöjd med återkopplingen från webbplats