Fortsätt till huvudinnehåll

Användarinvolvering, urval och alternativa format

 Alternativa format

Vad är alternativa format? När kan man kräva det? Hur ska man gå till väga?

Alternativa format innebär det format som krävs för att en person ska kunna ta till sig informationen på en hemsida på bästa sätt. Exempel på sådana är punktskrift, storstil, teckenspråk, lättläst text eller information via CD. Än så länge är det inte beprövat om telefonsamtal ska räknas som ett alternativt format, det finns olika åsikter kring detta. Formatet ska vara anpassat efter ens eget funktionshinder – alla har behov av olika anpassningar.

Webbtillgänglighetsdirektivet ställer krav på offentliga hemsidor att de ska vara tillgängliga för alla. Om något som borde vara tillgängligt inte är det så har man rätt att be om ett alternativt format. Hemsidorna ska tillgängliggöra det som står i direktivet, men om man inte hinner vänta på att detta ordnas så kan man be om ett alternativt format. Det finns vissa undantag från lagen, exempelvis textning till livevideos. Om något sådant inte är tillgängligt har man inte rätt att kräva alternativt format, eftersom det står utanför lagen.

När man är i behov av denna typ av anpassning är det upp till en själv att kontakta aktören och förklara sitt ärende. Det är viktigt att påpeka brister och sätta press på aktören, ibland vet de inte att det finns ett problem. Som jag nämnde här ovan så finns det vissa undantag från lagen och om man inte känner till dem är det lätt att man ber om anpassning för dem. Då är det upp till aktören att förklara vad som ingår och vad som inte ingår i lagen. Om man själv vill läsa om vad hemsidan har för brister gällande webbtillgänglighet så kan man göra det i webbtillgänglighetsredogörelsen. Aktören avgör om begäran är rimlig. Om man inte är nöjd med aktörens beslut kan man ta ärendet vidare till DIGG, Myndigheten för digital förvaltning.

I klassen diskuterade vi om det är positivt eller negativt att ansvaret ligger hos användaren att få sitt alternativa format, och liksom för det mesta finns det både bra och dåliga aspekter kring detta. Många användare vet inte att man kan kräva alternativa format, jag visste inte det innan jag fick lära mig det här i kursen. Å andra sidan vet användaren bäst själv vilket format som skulle passa hen bäst. Det är stor skillnad i vilken anpassning som är bäst för vilken användare.

Aktörerna kan inte ha alla format tillgängliga hela tiden, då är det bättre att användaren själv ber om det man är i behov av. Det är inte meningen att allt ansvar ska ligga på användaren, det ska vara ett samspel mellan användare och aktör. Användarnas engagemang spelar stor roll, det gör att saker kan förbättras. Vissa hemsidor har speciella kontaktformulär/telefonnummer/mejladresser för förfrågan om alternativa format, exempelvis försäkringskassan och migrationsverket. Andra har det inte, bland andra arbetsförmedlingen och skatteverket.

Det finns några saker man bör tänka på om man ska skriva en begäran om alternativt format.

·         Viktigt att vara tydlig. Vad handlar informationen om och var på hemsidan finns den? Det ska vara enkelt för aktören att hitta.

·         Ha en bra motivering – vad är problemet?

·         Berätta vilket format man vill ha.

·         Lämna kontaktuppgifter.

·         Det är också bra att förklara varför man behöver informationen, då blir det lättare för aktören att agera.

Ibland behöver man uppdatera sitt hjälpmedel för att vissa funktioner ska fungera, då är problemet lätt åtgärdat. Det finns ingen regel för hur lång tid det får ta innan man får sin anpassning, men en tumregel är 14 dagar. Detta kan dock medföra problem om det gäller ett brådskande ärende. Det är svårt att vara anonym vid begäran om alternativa format, eftersom man behöver lämna kontaktuppgifter. Skickar man in ett klagomål till en myndighet räknas det som en offentlig handling, med undantag för den som har skyddade personuppgifter.

 

Mer om tillgänglighetsredogörelsen

Denna redogörelse ska beskriva tillgängligheten på en hemsida, vilka brister som finns och varför.

Detta ska redogörelsen innehålla:

·         Vara detaljerad och tydlig.

·         Innehålla namnet på aktören.

·         Beskriva vad som är otillgängligt och varför.

·         Ge information om alternativa format .

·         Informera om oskäligt betungande anpassning. (Den anpassning som är för svår eller dyr att genomföra)

·         Innehålla en funktion för återkoppling.

·         Det ska finnas en länk till klagomålshanteringen. (DIGG)

·         Det ska stå vilket datum redogörelsen senast uppdaterades.

Andra regler för tillgänglighetsredogörelsen:

·         Uppdateras regelbundet, minst en gång per år, men oftare om det sker någon uppdatering som påverkar tillgängligheten.

·         Behöver enbart finnas på svenska.

·         Det ska finnas en tillgänglighetsredogörelse både för webbplatser och för appar.

·         Redogörelsen för en applikation kan antingen finnas på aktörens hemsida eller där appen laddas ner. Den får inte finnas endast i appen.

·         Det rekommenderas olika redogörelser för olika operativsystem, iOS eller Android.

 

Vilken roll har funktionshinderorganisationerna?

Sveriges funktionshinderorganisationer arbetar med intressepolitik, det innebär ett påverkansarbete där man vill få medlemmarnas behov tillgodosedda. Detta är en mycket viktig del av organisationerna. De jobbar med aktuella frågor, har bra kunskap om just sin målgrupp och vet vad olika lagar och beslut kan få för konsekvenser. Tyvärr börjar många organisationer tappa medlemmar – färre medlemmar ger mindre genomslagskraft.

I webbtillgänglighetsdirektivet står det att tillsynsmyndigheten ska ta hänsyn till vad funktionshinderorganisationerna tycker, vilka hemsidor och applikationer som ska granskas. Organisationerna är en viktig del av samhället och därför är de också en del av lagen.

Antalet hemsidor och appar som ska genomgå en granskning ökar med 50% varje år. Minst 10% och högst 50% ska vara samma som föregående år och minst 20% ska vara valda av funktionshinderorganisationer. På vilket sätt organisationerna blir involverade skiljer sig från land till land. DIGG kontaktar olika organisationer och ber om förslag på hemsidor. De skickar också en lista på olika webbplatser och ber organisationerna reagera på dem.

 

Urval

Det finns riktlinjer för vilka hemsidor och applikationer som bör granskas.

I direktivet är det ett krav att tillsynsmyndigheten ska samråda med funktionshinderorganisationer vid granskning av webbplatser, men det är inget krav gällande applikationer. Detta beror på att direktivet trädde i kraft 2018 och började skrivas så tidigt som 2015. Direktivet ska innefatta hela Europa och på den tiden fanns inte appar i alla Europas länder. DIGG har dock sett till att samråd vid granskning av applikationer ingår i den svenska DOS-lagen.

Gällande hemsidor så ska både regioners och kommuners hemsidor granskas. De olika hemsidorna ska vara placerade på olika platser geografiskt i Sverige. Granskningen ska täcka olika områden, såsom hälsa, utbildning, miljö och transport. Statliga och kommunala bolag ska också granskas.

Gällande applikationer ska de som används och laddas ned mycket genomgå granskningen. Den ska innefatta olika tjänster och olika operativsystem, iOS och Android. Man granskar alltid den senaste versionen av appen.

 

 

Veckans uppgifter:

 

Uppgift 1:

Veckans första uppgift är att kontakta en funktionshinderorganisation. Vi ska ställa följande frågor för att få reda på hur organisationen är delaktig i tillsynsprocessen.

1.       Har organisationen fått information från DIGG om samråd?

2.       Har organisationen varit delaktig i urvalsprocessen?

3.       Om inte, varför?

4.       Om organisationen varit delaktig, vilka applikationer och hemsidor har föreslagits för granskning? Varför?

5.       Vad har organisationen fått för svar från DIGG?

 

Jag har varit i mejlkontakt med organisationssekreteraren på Unga med Synnedsättning, som jag själv är engagerad i. Hon kunde tyvärr inte svara på alla mina frågor, men jag fick följande svar på mitt mejl: 

Den enda frågan jag kan svara på är den första: vi har fått inbjudan till att vara samråd till DIGG (på mail i april). Det skickades till vår Inbjudningsgrupp i våras, men gruppens arbete låg lite nere då pga att pandemin gjorde att vi fick så få inbjudningar. 
Jag deltar inte i Inbjudningsgruppen längre, så jag har inte koll. Jag har dock kollat deras sista protokoll från i april - och DIGG fanns inte med där. Så fråga är om de alls pratat om det. 

 

 

Uppgift 2:

I veckans andra uppgift ska vi låtsas att vi är ansvariga för en funktionshinderorganisation. Vi har fått följande frågor om samråd från DIGG, Sveriges tillsynsmyndighet , som vi ska besvara.

 

1.      Vilken organisation ansvarar du för?

Jag är ansvarig för organisationen Rullande Blindstyren, som riktar sig till personer mellan 15 – 25 år som har en synnedsättning och är rullstolsburna.

 

2.      Vilka webbsidor och appar tycker ni borde genomgå en granskning?

Hemsidor:

·         Försäkringskassan

·         Arbetsförmedlingen

·         Skatteverket

·         1177 Vårdguiden

·         Skola24

·         Region Stockholm

·         Folkhälsomyndigheten

·         Umeå kommun

·         Naturvårdsverket

·         Öresundskraft

Appar:

·         Serviceresor

·         SJ

·         Kivra

·         Handelsbanken

·         SOS alarm

 

3.      Varför väljer ni just dessa?

VI vill granska hemsidor som många använder och som många av våra medlemmar upplever som svårhanterliga. Vi vill ha en så stor spridning som möjligt, både geografiskt och gällande användningsområde, såsom utbildning, miljö, transport och sjukvård. Vi vill innefatta både kommuner och regioner, samt statligt och kommunalt ägda bolag.

Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Skatteverket och 1177 Vårdguiden är exempel på hemsidor som används av väldigt många människor, och det är hemsidor som alla behöver ha tillgång till. Det är därför viktigt att dessa hemsidor fungerar oavsett funktionsnedsättning. Skola24 är en webbplats som används inom skolans värld och för oss är det mycket viktigt att denna plattform fungerar för både elever och lärare med funktionsnedsättning.

Appen Serviceresor är Skånetrafikens nya app för att boka färdtjänst. Eftersom de flesta inom vår förening använder färdtjänst så är det av yttersta vikt att denna app fungerar även om man använder vissa hjälpmedel. Vi vill också granska SJ:s app, för att alla, oavsett funktionsnedsättning, ska ha samma möjlighet att åka tåg. Att få sin post digitalt är en stor fördel om man har en grav synnedsättning/blindhet och därför vill vi att Kivra ska vara en av de appar som blir granskade. Det är också fördelaktigt att kunna sköta sina bankärenden via mobilen och därför föreslår vi att även Handelsbanken genomgår en granskning. SOS alarm är en fantastisk applikation som hjälper många människor, eftersom den ska vara till lika stor hjälp för personer med funktionsnedsättning så skulle vi vilja se en granskning av denna app också.

 

 

Jag önskar er alla en trevlig Halloween och Allhelgonahelg.

/Emelie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Granskning via skärmläsare

  Syntolkning: bild på snödroppar.  Denna vecka var det Funka som höll i lektionerna och vi fick träffa Joakim Centervik. Han har en grav synnedsättning, har varit fast anställd på Funka sedan 2009 och arbetar som testare. Tidigare har han jobbat som musiklärare och som ombudsman på Synskadades Riksförbund Stockholm. Han har använt skärmläsare länge och ser det som ett ypperligt verktyg för att granska webbplatser.   Måndag Veckans första lektion började med att Joakim kort förklarade vad en skärmläsare är och hur den fungerar. Det är ett program som tolkar det som står på skärmen, i Joakims fall både via talsyntes och punktskrift. Jag själv använder också skärmläsare, men eftersom jag inte läser punktskrift så får jag endast informationen via tal. När man använder skärmläsare navigerar man på skärmen med hjälp av tangentbordet. Ofta fungerar skärmläsaren inte så bra med datormus och dessutom är det svårt att navigera med hjälp av den när man har nedsatt syn. Tangentbordsnavigeri

Uppsats: Autism och webbtillgänglighet

Autism och webbtillgänglighet   En uppsats av Emelie Pålsson  Syntolkning: Bild på ett par händer som skriver på en laptop. På skärmen syns ordet AUTISM i färgglada bokstäver mot en bakgrund av ett vitt pussel. 

Uppgift - Tillgänglighetsredogörelse

 Jag hoppas ni alla haft en skön påskhelg. Över lovet fick vi i kursen Användare som experter en uppgift som handlade om tillgänglighetsredogörelser  Syntolkning: Ett träd med vita blommor mot en klarblå himmel.  Varje webbplats inom den offentliga sektorn ska ha en tillgänglighetsredogörelse där de redogör för bristande tillgänglighet på sin webbplats. Det finns vissa fasta punkter som ska finnas med i redogörelsen: ·          Vem är avsändaren och vilken webbplats gäller det? Varför finns redogörelsen? För att det är ett krav i Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.  ·          En kortfattad beskrivning av tillgängligheten på webbplatsen. På de allra flesta webbplatser står det att de delvis uppfyller kraven. -  Beskrivning av brister, samt vilka användargrupper de påverkar.  ·          Ett sätt att kontakta webbplatsägaren. ·          En länk till DIGG (Sveriges tillsynsmyndighet). Dessa ska man kontakta om man inte är nöjd med återkopplingen från webbplats